- РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Преподобная Евфросиния Полоцкая (до крещения княжна Предислава), игумения
Житие преподобной Евфросинии, игумении Полоцкой
Преподобная Евфросиния, игумения Полоцкая, в миру Предслава, дочь князя Георгия Всеславича. С детских лет она отличалась любовью к молитве и книжному учению. Отвергнув предложения о браке, Предслава приняла постриг с именем Евфросиния. По благословению Полоцкого епископа Илии, она стала жить при Софийском соборе, где занималась переписыванием книг. Около 1128 года епископ Илия поручил преподобной устроить женский монастырь. Отправляясь в Сельцо, – место будущей обители, – подвижница взяла только святые книги – "все свое имение". В новоустроенном Спасо-Преображенском монастыре святая обучала девушек переписыванию книг, пению, шитью и иным ремеслам. В 1161 году ее усердием был построен собор, сохранившийся до нашего времени. Преподобная Евфросиния основала также Богородицкий мужской монастырь, в который по ее просьбе Константинопольский патриарх Лука послал список с чудотворной Ефесской иконы Божией Матери. Незадолго до смерти преподобная Евфросиния с племянником Давидом и сестрой Евпраксией отправилась в паломничество по святым местам. Поклонившись святыням Царьграда, она прибыла в Иерусалим, где в русском монастыре Пресвятой Богородицы Господь сподобил ее принять мирную кончину 24 мая 1173 года. Не позднее 1187 года тело святой перенесено в Киево-Печерский монастырь, а в 1910 году мощи перенесены в Полоцк в основанный ею монастырь.
Преподобная Евфросиния Полоцкая прославилась в Русской Церкви как покровительница женского монашества.
Житие преподобной Евфросинии, игумении Полоцкой
Память 23 мая
В городе Полоцке жил князь, по имени Всеслав 3412 , имевший сына Георгия. От сего-то Георгия и родилась блаженная Евфросиния.
До принятия иночества святая Евфросиния носила имя Предиславы. Будучи с самых юных лет обучена грамоте, Евфросиния усердно изучала Священное Писание и прочие душеспасительные книги. Из Священного Писания она и научилась страху Божию и усердной любви к Богу, Создателю своему.
Преподобная была весьма красива лицом своим, так что, когда ей исполнилось двенадцать лет, многие славные князья просили отца Евфросинии отдать ее замуж за своих сыновей 3413 . Но отроковица ни в каком случае не соглашалась отдать себя в супружество земному смертному мужу, так как уневестила себя бессмертному Жениху небесному, Господу Иисусу Христу, Сыну Божию. Все помышления преподобной были устремлены к Богу. Однако отец Евфросинии решил выдать ее в замужество за одного князя, хотя бы против воли ее. Когда Евфросиния узнала об этом, то тайно от всех ушла в женский монастырь к блаженной игумении княгине Романе и начала усердно просить постричь ее в образ иноческий. Блаженная же Романа долго не соглашалась на это, отчасти из-за юных лет Евфросинии, а отчасти из-за страха пред отцом ее; поэтому Романа советовала ей вступить в мирскую жизнь, говоря, что она еще столь юна и столь прекрасна лицом. Но увидав, что Евфросиния имела твёрдое намерение постричься для сохранения девства и приобретения Царства Небесного, увидав также, что Евфросиния питала великую сердечную любовь ко Господу Иисусу Христу, Романа приказала бывшему в ее обители священнику постричь Предиславу и облечь ее в ангельский образ; при этом юной княжне было наречено имя Евфросинии.
Когда родители блаженной отроковицы узнали обо всем происшедшем, то преисполнились великой скорби и тотчас направились в тот монастырь. Увидав здесь дочь свою в иноческом образе, они предались неудержимому плачу. Но блаженная Евфросиния, не смущаясь слезами родительскими, советовала им не плакать, а радоваться тому, что они имеют дочь свою обрученною Господу Иисусу Христу, Царю небесному.
В монастыре преподобная Евфросиния пребывала в постоянном посте и молитвах и вместе с прочими инокинями исполняла все монастырские труды, подчиняясь всем с великим смирением.
Спустя некоторое время преподобная Евфросиния начала упрашивать епископа полоцкого Илию дозволить ей поселиться в палатке, устроенной при великой престольной церкви в честь святой Софии (поступая так, блаженная Евфросиния подражала древним девам иерусалимским, в числе которых была и Пресвятая Дева Богородица; девы те жили вблизи Соломоновой церкви, в особых, устроенных при стене церковной, палатках 3414 . Епископ, видя ангельское житие и серафимскую любовь к Богу святой, не воспрепятствовал доброму желанию сердца ее. И пребывала святая, как ангел Божий, в палатке при церкви, постоянно, во все дни и ночи, молясь Богу и славословя Его. В свободное же от молитвы время она писала книги своими руками и продавала их; все деньги, вырученные таким образом, она раздавала нищим.
После того, как святая подвизалась уже достаточное время при церкви святой Софии, однажды ночью, она увидела во сне ангела Божия. Взяв ее за руку, ангел повел ее за город, к месту, называвшемуся Сельцем; здесь находился Софийский дворец; была также и небольшая деревянная церковь в честь святого Спаса; при этом ангел сказал блаженной:
– Подобает тебе здесь пребывать, потому что Бог через тебя на этом месте многих приведет ко спасению.
Это видение повторилось второй и третий раз. Преподобная удивлялась, недоумевая о виденном и благодаря Бога, удостоившего ее такового видения. Однако, повинуясь приказанию Божию, Евфросиния ответствовала:
– Готово сердце мое, Боже, готово сердце мое!
И епископу тому явился ангел в видении и сказал:
– Веди рабу Божию Евфросинию к церкви Спасителевой, находящейся при Сельце, и посели ее при той церкви, дабы там был монастырь из посвященных Богу девиц, которых Бог хочет спасти через сию блаженную Евфросинию. Молитва ее как миро благоуханное восходит к Богу и на ней почиет Дух Святой, как на главе царевой; и как сияет солнце по вселенной, так просияет житие ее пред ангелами Божиими.
Епископ, пробудившись от сна, отправился к преподобной Евфросинии, дабы возвестить ей волю Божию. Евфросиния же поведала епископу о своем видении, и оба возблагодарили Бога.
Затем епископ позвал князя Бориса, дядю Евфросинии, князя Георгия, отца ее, и многих бояр и прочих честных мужей и, передав им о видении, сказал:
– Вот я в присутствии вас даю Евфросинии место при церкви святого Спаса на Сельце, дабы был там монастырь девический. Пусть никто не препятствует ей и не отнимает у ней то, что я дал ей.
Все согласились с епископом.
Затем святую Евфросинию поселили при церкви в честь Спаса и построили здесь монастырь для девиц, желавших в чистоте послужить Господу Иисусу Христу. Таким образом святая Евфросиния стала наставницей и руководительницей для многих девиц, отрекавшихся от мира и принимавших образ иноческий. Взирая на богоугодное житие блаженной Евфросинии и все прочие девицы поощрялись к подвигам богоугодным.
Спустя некоторое время преподобная послала сказать отцу своему:
– Пусти ко мне сестру мою Градиславу, дабы я обучила ее святым книгам.
Отец отпустил Градиславу. Святая Евфросиния научила младшую сестру свою чтению книжному и, поучив ее многими душеспасительными беседами, уневестила ее Христу, так как побудила ее принять образ иноческий с именем Евдокии.
По прошествии некоторого времени, отец Евфросинии послал сказать ей:
– Отпусти к нам сестру твою.
Евфросиния же отвечала:
– Пусть она побудет еще некоторое время со мною, так как не вполне изучила еще Писание.
Однако родители Евфросинии в скором времени узнали о пострижении и другой дочери своей. Преисполнившись гнева, они пришли в монастырь и с горечью сердечной сказали блаженной Евфросинии:
– О дочь наша! Что ты сделала с нами! Ты прибавила к старой печали нашей еще новую печаль, и к одной скорби еще новую скорбь! Разве не достаточно было тебе оставить нас? Вот ты и другое чадо наше, дорогое для нас, отняла у нас! Для этого ли мы родили вас, для этого ли мы воспитывали вас! Для того ли мы родили вас, чтобы вы ранее смерти своей заключились, как в гробе, в этих чёрных ризах, водворились в монастыре и лишили нас тех утех, которых мы ждали от вас?..
Преподобная же Евфросиния начала утешать родителей своих душеспасительными беседами. Немного утешившись, они возвратились в дом свой, облегчая естественную печаль своего родительского сердца духовною радостью.
В скором времени к преподобной Евфросинии пришла княжна Звенислава, ее родственница, дочь дяди ее Бориса. Звенислава принесла к преподобной все свои драгоценные одежды, приготовленные к бракосочетанию, и сказала блаженной:
– Госпожа и сестра моя! Я вменяю ни во что все драгоценности мира сего; эти брачные украшения я даю в церковь Спасителеву, а сама желаю уневестить себя браком духовным Господу и Богу моему и преклонить голову свою под благое и лёгкое иго Его.
Преподобная Евфросиния приняла ее с радостью и тотчас приказала постричь ее, нарекши ей имя Евпраксии, И пребывали обе подвижницы в пощениях и всенощных молитвах, единою душою служа Господу в преподобии и в правде.
Заметив, что число сестер в обители день ото дня увеличивается, преподобная Евфросиния возжелала построить каменную церковь во имя Спасителя. Усердие ее, при Божием споспешествовании, увенчалось успехом. Вскоре же, в том же году была выстроена красивая каменная церковь . Надсмотрщиком за работой был некий муж, по имени Иоанн. Однажды, когда он спал ночью еще до восхождения солнца, то много раз слышал голос, говоривший ему:
– Иоанн! Встань, иди и смотри за постройкой храма в честь Вседержителя.
Однажды он пришел к Евфросинии и спросил ее:
– Госпожа, это ты посылаешь меня будить и поскорее приниматься за дело?
Евфросиния же, поняв, что голос этот был не от людей, но от Бога, отвечала Иоанну:
– Хотя бы и не я посылала будить тебя, однако, ты слушайся голоса, призывающего тебя к работе и делай то, что он тебе приказывает, ибо это дело Божие.
Дело постройки храма близилось уже к концу. Недоставало только кирпичей, необходимых для постройки храма. Тогда преподобная помолилась к Богу, сказав так:
– Благодарю Тебя, Владыка Человеколюбец, всесильный Боже! Ты, даровавший нам большее, дай нам и меньшее, дабы могли мы довести до конца дело построения храма, созидаемого во славу пресвятого имени Твоего.
На следующее утро, по изволению Божию, строители нашли печь, наполненную обожженными кирпичами, и уже остывшими, притом весьма крепкими. Кирпичи эти были изготовлены невидимою рукою и в весьма непродолжительном времени, – в одну только ночь произошло это чудное дело. Все преисполнились радости и прославили Бога. Таким образом постройка храма была доведена до конца. Вслед затем прибыл сюда для освящения храма епископ с клиром и с князьями и все горожане; все в веселии отпраздновали освящение храма. Преподобная же Евфросиния, пав ниц в храме, со слезами молилась к Богу в таких словах:
– Ты, Господи Сердцеведец, Вседержитель, призри на храм сей, построенной во имя Твое, как некогда призрел на храм Соломонов; призри и на словесное стадо, при храме Твоем собранное. Будь милостив ко всем нам, служащим Тебе при сем святом храме. Подавай нам помощь во всяком деле благом, дабы мы благоуспешно понесли иго, возложенное на нас и шли бы во след Тебя, Жениха нашего. Ты Сам охраняй двор сей словесных овец. Будь нам Пастырем, Придверником и Стражем, дабы ни одна из сестер не была похищена волком, губящим души людей, – диаволом. Ты, Господи, будь для нас оружием и крепкою защитой, дабы не коснулось нас «зло и рана не приблизилась к телу нашему» ( Пс.90:10 ), и не погуби нас за наши грехи. Всё упование свое мы возлагаем на Тебя, потому что Ты – Бог милосердый и милостивый для всех, верующих в Тебя. Тебе будем непрестанно воссылать славу до конца жизни нашей.
Затем преподобная начала поучать сестер, говоря так:
– Вот я собрала вас ради имени Господнего, подобно тому, как птица собирает птенцов под крылья свои; я собрала вас как овец Божиих на луг божественный: паситесь же в заповедях Господних, преуспевайте добродетелями от силы в силу, дабы и я с радостью, а не с печалью заботилась о спасении вашем и учила вас и дабы я возвеселилась духом, видя духовные плоды трудов ваших. Вот вы видите сами, со сколь великими трудами я посеваю на сердцах ваших слова Божии:, однако, иногда ваши нивы сердечные остаются как бы несозревающими, не преуспевающими в добродетели, время же жатвы приближается. Вот уже лопата на гумне, она отделит плевелы от пшеницы. Весьма боюсь, сестры мои, как бы среди вас не нашлось плевелов, которые будут преданы огню неугасимому. Поспешите же, молю вас, соблюсти себя невредимыми от греховных плевел, дабы вы могли избежать огня геенского. Приготовьте из себя чистую пшеницу Христову, совершенствуйтесь постническими трудами своими, подвизаясь во смирении, чистоте, любви и молитве, и тогда вы приготовите из себя хлеб приятный Богу.
Так поучала преподобная Евфросиния сестёр обители своей, внимательно заботившаяся о них как чадолюбивая матерь о детях своих духовных. Благодаря ее наставлениям и молитвам все инокини преуспевали в жизни добродетельной и приуготовляли из себя сосуды, достойные обитания Духа Святого.
Кроме упомянутой каменной церкви преподобная Евфросиния построила еще и другую каменную церковь в честь и славу Пресвятой Богородицы. Украсив ее иконами, она передала ее инокам, для которых выстроила и монастырь при церкви этой 3415 .
Преподобная Евфросиния пожелала иметь в обители своей икону Пресвятой Богородицы, именуемую «Одигитрия» 3416 , – именно одну из тех икон, которые написал еще святой Евангелист Лука при жизни своей. Преподобная знала, что три иконы, написанные святым Лукою, находятся – одна в Иерусалиме, другая в Константинополе, и третья в Ефесе. Помолившись усердно Богу со слезами, прося Его даровать ей желаемое, она послала одного из слуг обители своей, по имени Михаила, в Константинополь к благочестивому царю Мануилу 3417 и к святейшему патриарху Луке 3418 со многими дарами и просила их прислать ей одну из икон Пресвятой Богородицы, написанных Евангелистом Лукою, и именно ту, которая находится в городе Ефесе. Царь и патриарх, видя великое усердие блаженной Евфросинии к Богу и к Пречистой Матери Божией решили исполнить просьбу ее и отправили посланного в Азию, который и принес в Константинополь из Ефеса чудесную икону Пресвятой Богородицы. Отдав икону слуге обители Евфросиниевой, царь и патриарх отпустили его и дали ему грамоту, в которой выражалась похвала рабе Христовой и давалось ей благословение патриаршее.
Получив честную икону, преподобная Евфросиния преисполнилась великой радости и воздала благодарение Господу Иисусу Христу и Его Пречистой Матери. Икону эту Евфросиния поставила в храме Святого Спаса, украсив ее золотом и драгоценными камнями 3419 .
Между тем родители преподобной Евфросинии скончались. Проведя достаточное число лет в подвигах иноческих, блаженная Евфросиния пожелала видеть святые места города Иерусалима и поклониться живоносному гробу Христову. Блаженная думала там окончить и жизнь свою, о чем усердно молилась ко Господу. Когда все окружавшие ее узнали о ее намерении, то преисполнились великой скорби. Придя к ней, все со слезами начали упрашивать ее не оставлять их и самого отечества своего. Блаженная же утешала всех с любовью душеполезными беседами, подобно тому как мать утешает детей своих. Между прочим к Евфросинии пришел любимый брат ее Вячеслав вместе со своею супругою и детьми. Поклонившись ей, он сказал со слезами:
– Госпожа, сестра и мать моя. Для чего ты хочешь теперь оставить меня! Для чего оставляешь ты нас, свет очам моим и руководительница жизни моей!
Святая же отвечала:
– Не оставить я хочу вас, а хочу помолиться о себе и о вас на тех святых местах.
Когда блаженная Евфросиния окончила духовную беседу с братом своим, то приказала ему оставить двух дочерей его, Киринию и Ольгу у сестры своей Евдокии; ибо блаженная Евфросиния имела такой дар духовный, что на кого взирала очами своими, тотчас узнавала, есть ли в нем дух добродетели и может ли он быть сосудом избранным для Господа. Таким то образом она и знала наперед, что те две юные отроковицы, дочери брата ее, добродетельною жизнью своею угодят Христу. Когда Вячеслав ушел от Евфросинии, святая сказала дочерям его:
– Я хочу обручить вас Жениху бессмертному, дабы ввести в чертог Царствия небесного.
Отроковицы же те, усладившись ее богодухновенною беседою, умилились душою и, припав к ногам ее, сказали:
– Да будет воля Господня! Пусть твоя святая молитва устроит о нас, как тебе будет угодно.
Евфросиния, радуясь духом своим о добром намерении отроковиц тех, поучала их душеспасительными беседами и воспитывала в сердцах их любовь ко Христу.
Затем, спустя некоторое время, Евфросиния призвала брата своего Вячеслава и сказала ему:
– Я хочу постричь твоих дочерей, дабы они были невестами Христовыми.
Но Вячеслав возмутился духом от слов ее и сказал ей:
– Госпожа и мать моя! Что это ты замыслила сделать со мной? Ты хочешь присоединить к одной скорби моей еще и другую скорбь; ты хочешь чтобы я плакал, прежде всего, ради твоего удаления от нас в страну далекую; затем, ты хочешь, чтобы я плакал ради детей моих, будучи лишаем их утехи!
Супруга же Вячеславова, мать тех отроковиц, сокрушалась еще более своего мужа и весьма много и долго рыдала. Однако Вячеслав и его супруга не осмелились противиться словам блаженной Евфросинии, так как принимали слова ее, как бы слова Самого Христа, и знали, что она была истинной рабой Христовой и достойным вместилищем Святого Духа.
Вслед затем Евфросиния попросила бывшего тогда епископом Дионисия прийти в монастырь, ввести отроковиц в церковь и постричь их; при этом Киринии было наречено имя Агафия, а Ольге Евфимия. Потом епископ благословил их благословением святых отцов и матерей от века Богу угодивших.
Спустя некоторое время блаженная Евфросиния вручила обитель свою сестре своей Евдокии и, облобызав всех сестер, помолившись Богу и возложив всё упование на Него, направилась в Иерусалим; при этом все провожали Евфросинию, проливая горькие слёзы. Взяв с собою другого брата своего, по имени Давида и родственницу Евпраксию, Евфросиния прибыла сначала в Константинополь. Здесь она была принята с великою честью царем и патриархом. Затем, поклонившись здесь святым церквам и многим мощам святых, отправилась в Иерусалим. Придя в этот город, она поклонилась живоносному гробу Христову, потом поставила при гробе золотое кадило и принесла многие дары церкви иерусалимской и патриарху. Блаженная Евфросиния обошла и прочие достославные места в окрестностях Иерусалима; поклонившись святыням с великим умилением, Евфросиния поселилась в монастыре, называвшемся Русским и находившемся при церкви, выстроенной в честь и славу Пресвятой Богородицы. Затем снова пришла ко гробу Господню и начала молиться здесь со слезами и умилением сердечным в таких словах:
– Господи Иисусе Христе, Сын Божий, родившийся от Пречистой и Пресвятой Приснодевы Марии, ради спасения нашего, сказавший: просите и дано будет вам ( Мф.7:7 ). Благодарю благоутробие Твое за то, что я, грешная, получила от Тебя то, что просила, ибо я сподобилась видеть сии святые места, которые Ты освятил пречистыми ногами Твоими, и сподобилась лобызать святой гроб Твой, в котором Ты почил пречистою Твоею плотью, приняв смерть ради нас. О, Преблагой Владыка! Прошу Тебя еще об одном: сподоби меня скончаться на месте святом сем. Не презри моей смиренной молитвы, Создатель мой! Приими дух мой во святом городе этом и посели меня вместе с прочими, угодившими Тебе, на лоне Авраамовом.
Помолившись так, святая пошла в упомянутую церковь , при которой поселилась. Здесь она впала в телесный недуг. Возлежа на одре болезни, она молилась так ко Господу:
– Слава Тебе, Владыка мой, Господи Иисусе Христе! Благодарю Тебя за то, что Ты послушал меня, недостойную рабу Твою, и поступил со мною так, как восхотел Ты Сам.
Желала блаженная Евфросиния быть и на Иордане, но уже не могла идти туда по причине недуга своего. Поэтому она послала на Иордан брата своего Давида и Евпраксию. Возвратившись оттуда, они принесли ей воды иорданской. Святая приняла воду ту с великою радостью и благодарением; она испила воды той и окропила ею всё тело свое. Затем, возлегши на постель, сказала:
– Благословен Бог, просвещающий и освящающий всякого человека, грядущего в мир.
Во время той болезни, имела преподобная видение ангельское, причем ей было возвещено от Бога и о блаженной кончине ее, и о уготованном для нее покое. И возвеселилась святая душою о Боге, Спасителе своем, хваля и прославляя Его за многие Его благодеяния.
Затем святая послала в лавру святого Саввы спросить архимандрита и братию о том, нельзя ли дать ей там места для погребения.
Они же отвечали:
– Мы имеем заповедь от святого отца нашего Саввы, – никогда не погребать женщин в обители его. Есть общежительный монастырь Феодосиев, построенной во славу и честь Пресвятой Богородицы. Там почивают многие святые жены. Там почивает и мать святого Саввы, и мать святого Феодосия, и мать святого бессребренника Феодотия, и многие другие честные жены; там подобает быть похороненной и блаженной Евфросинии.
Преподобная услыхав такой ответ, возблагодарила Бога за то, что тело ее будет положено вместе с мощами святых жен, и тотчас послала в обитель преподобного Феодосия с просьбою – приготовить место для погребения. Иноки монастыря того указали на место при церковном притворе и устроили гроб для погребения святой.
Преподобная Евфросиния пролежала на одре болезни еще двадцать четыре дня. Когда приблизилось время ее блаженной кончины, она позвала священника, причастилась от него божественных Тайн Христовых и посреди молитвы предала святую душу свою в руки Божии в двадцать третий день месяца мая 3420 . Честное тело ее было положено во обители преподобного Феодосия, при паперти церкви Пресвятой Богородицы 3421 .
Затем ее брат Давид и родственница Евпраксия, возвратившись в свою родную страну, в город Полоцк, принесли сюда весть о блаженной кончине и честном погребении преподобной Евфросинии. Оплакав кончину блаженной Евфросинии, все постановили каждогодно совершать память ее во славу Отца, и Сына, и Святого Духа, всею тварью хвалимого и прославляемого, ныне и в бесконечные веки. Аминь.
* * *
Всеслав Брячиславич, сын Брячислава Изяславича, княжил в Полоцке с 1044 г. по 1101 г.
Ранний брачный возраст был обычным явлением в древней России.
Более подробное повествование об этом можно читать в сказании о Введении во храм Пресвятой Богородицы, помещенном под 21 числом ноября месяца.
Монастырь, основанный святою Евфросиниею, существует и в настоящее время с именем Спасо-Евфросиниева. В 1579 г. он был захвачен иезуитами, из под власти которых освобожден в 1820 г-В монастыре хранится сооруженный св. Евфросиниею напрестольный крест; богомольцам показываются две келлии, в которых подвизалась преподобная Евфросиния. При монастыре находится училище для девиц духовного звания.
Одигитрия (путь и веду) с греч. – путеводительница. Такое наименование усвоялось некоторым иконам в честь Матери Божией, – как духовной Путеводительнице верующих. В частности, икона Божией Матери Одигитрия, находившаяся в Константинополе, во Влахернском храме, была названа так потому, что однажды Сама Матерь Божия, явившись двум слепцам, привела их во Влахернский храм к Своей иконе и перед ней даровала им прозрение. Название «Одигитрии» усвоялось также тем иконам Богоматери, которые мореплаватели помещали на носу или корме корабля. Поэтому во многих местах сохраняется благочестивый обычай – при отправлении в далёкое путешествие, особенно морское, совершать молебное пение пред образом Богоматери – Одигитрии. Празднование иконе Божией Матери-Одигитрии совершается 21 января, 28 июля и в др. дни.
Император Мануил Комнен царствовал с 1143 г. по 1180 г.
Лука Хрисоверг патриаршествовал с 1186 г. по 1196 г.
В 1239 г. эта икона была перенесена в г. Торопец супругою св. велик. князя Александра Невского
Кончина преподобной Евфросинии последовала в 1178 г.
Честные мощи святой Евфросинии впоследствии были перенесены (как полагают некоторые, в 1187 г.) в Киев, где и почивают в пещерах преп. Феодосия
Молитвы преподобной Евфросинии, игумении Полоцкой
Тропарь, глас 4*
Подража́ющи дванадесятоле́тна дванадесятоле́тну Христу́,/ учи́вшему во святи́лищи Бо́жию сло́ву,/ после́довала еси́, Евфроси́ние./ Сла́ву вре́менную и земна́го обру́чника оста́вльши/ и вся мирска́я презре́вши/ красне́йшему па́че всех Христу́ себе́ уневе́стила еси́,/ крест взе́мши, путе́м а́нгельскаго жития́ ше́ствующи/ и мно́гия к Нему́ наставля́ющи,/ во благоуха́нии ми́ра, в Небе́сный Черто́г востекла́ еси́,/ иде́же моли́, Его́же возлюби́ла еси́,// о чту́щих благоче́стно па́мять твою́.
Перевод: В двенадцатилетнем возрасте, подражая двенадцатилетнему Христу, учившему в Храме слову Божию (Лк.2:41-49), ты последовала за Ним, Евфросиния. Временную славу и земного жениха оставив и все мирское презрев, ты обручила себя Тому, кто прекраснее всех – Христу. Подняв крест, шествуя путем ангельской жизни и многих к Нему наставляя, в благоухании мира ты поднялась в Царствие Небесное, где моли, Кого возлюбила ты, о почитающих благочестиво память твою.
Кондак, глас 8*
Избра́нней Бо́гом от самаго́ рожде́ния/ и призва́нней на служе́ние Ему́,/ в чи́не а́нгельстем Го́сподеви послужи́вшей свя́то,/ и преподо́бно пожи́вшей,/ и ны́не с Небе́сными си́лами Го́спода восхваля́ющей,/ о нас же, гре́шных, пред Го́сподем хода́тайствующей,/ с ра́достию и любо́вию воззове́м:// ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Перевод: К избранной Богом от самого рождения и призванной на служение Ему, в чине ангельском (в монашестве) Господу послужившей свято, и преподобно прожившей, и сейчас с Небесными силами Господа прославляющей, о нас же, грешных, перед Господом ходатайствующей, с радостью и любовью воззовем: «Радуйся, Евфросиния, невеста Христова, всеми почитаемая».
Молитва 1‑я*
О, преподо́бная и приснопа́мятная, всехва́льная ма́ти Евфроси́ние, А́нгеле во пло́ти, Богоизбра́нный сосу́де Святого Ду́ха, Це́ркве Христо́вы похвало́ и украше́ние, мона́шествующих сла́во и утвержде́ние, оте́честву, оби́тели твое́й и всей стране́ по́моще, покро́ве и защи́тнице! Ты еси́, я́ко дре́во, насажде́нное при исхо́дищих вод, плоды́ доброде́телей твои́х и благода́тными дарова́нии Свята́го Ду́ха украше́нная, наста́внице де́лом и сло́вом, избра́нная, непоро́чная и до́брая. Услы́ши ны, моля́щияся тебе́ и призыва́ющия и́мя твое́, и́маши бо дерзнове́ние у Го́спода. Испроси́ нам преспе́яние в жи́зни доброде́тельней, огради́ се́рдца на́ша ве́рою, наде́ждою и любо́вию и стра́хом Бо́жиим. Пода́й нам по́мощь в труде́х и ско́рбех на́ших и, я́коже попече́ние име́ла еси́ в житии́ твое́м о оби́тели твое́й и и́ночествующих, та́ко и ны́не потщи́ся о нас, благопоспеши́ти нам во всем: и оби́тель твою́ огради́ ми́ром и защити́ от враг ви́димых и неви́димых, да преуспева́ет и процвета́ет в доброде́телех. Изми́ ны от вся́кия ну́жды и тесноты́, от лю́тых боле́зней и от неча́янныя сме́рти и приведи́ ны ко и́стинному покая́нию при исхо́де из жи́зни сея́; испроси́ нам у Го́спода Бо́га кончи́ну ми́рну, безболе́зненну, непосты́дну, святы́х Та́ин прича́стну и преведи́ ны чрез мыта́рства возду́шная, да не похи́тят нас истяза́телие гро́знии по грехо́м на́шим, но да твои́м заступле́нием и по́мощию возмо́жем безбе́дно проити́ истяза́ние возду́шное, и ми́лость получи́ти, и предста́ти неосужде́нно стра́шному Престо́лу, и на Стра́шнем Суди́щи сподо́битися одесну́ю ста́ти Пра́веднаго Судии́, и насле́довати пра́ведных ча́сть. Ей, госпоже́, всечестна́я ма́ти, преподо́бная Евфроси́ние, помози́ нам моли́твами твои́ми, огради́ нас и заступи́ от вся́ких ко́зней вра́жиих, да сподо́бимся прейти́ вре́мя жи́зни сея́ непреткнове́нно и спасе́ние получи́ти моли́твами твои́ми у Христа́ Го́спода, Его́же и сподо́бимся пе́ти и славосло́вити со Безнача́льным Отце́м и со Святы́м Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва 2‑я**
О, преподобная мати Евфросиние! Услыши ны молящияся тебе; испроси нам, рабам Божиим (имена), преспеяние в жизни добродетельней; огради сердца наша верою, надеждою и любовию, и страхом Божиим, подай нам помощь во трудех и скорбех наших, изьми ны от всякия нужды и тесноты, от лютых болезней и от нечаянныя смерти, и приведи ны ко истинному покаянию при исходе от жизни сея; испроси нам у Господа Бога кончину мирну, безболезненну, непостыдну, Святых Таин причастну; и проведи ны чрез мытарства воздушная. Ей, преподобная Евфросиние, помози нам молитвами твоими: огради нас и заступи от всяких козней вражиих, да сподобимся спасение получити у Христа Господа, Егоже и сподобимся славословити, со Безначальным Отцем и со Святым Духом, во веки веков.
Акафист преподобной Евфросинии Полоцкой
Кондак 1
Избранную Христову невесту песньми восхвалим днесь, вернии, Евфросинию; сия бо княжна, дом отчий оставльши и во иночестве поживши добре, многая управила есть ко спасению; во Иерусалиме плотию преставльшися, во Иерусалим горний духом преселися и тамо присно за ны молится. Ейже тако возопиим:
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Икос 1
Ангельски поживши, преподобная, постническим житием угодила еси Христу и небесныя радости причаститися сподобилася еси по скончании. Темже с горних высот призри на ны, тако тя величающия:
Радуйся, Российския земли похвало;
Радуйся, отрасль славная от рода Владимира равноапостольнаго.
Радуйся, именитых родителей чадо богоизбранное;
Радуйся, голубице непорочная.
Радуйся, девственнице чистая;
Радуйся, инокиням утешение.
Радуйся, ко Иерусалиму небесному путеводительнице;
Радуйся, благочестия звездо.
Радуйся, заступнице к тебе притекающих;
Радуйся, целительнице недугов незримая.
Радуйся, ходатаице за ны теплая;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 2
Видение бе радостное, егда по рождении твоем принесоста тя, преславная, родителя твоя во храм Господень: тамо бо в купели крещения от первороднаго греха омылася еси погружением, и мира священным помазанием тя, яко отрасль младую, иерей привил есть ко Христу, да поеши Ему выну со избранными Его: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом, свыше просвещенным, и чистым сердцем Христови от юности вручила еси себе, Предиславо; почасту во храм притекающи, в горнице во трудех присно пребывала еси. Темже тя ублажаем:
Радуйся, Христови обрученная от купели крещения;
Радуйся, миром благодатным запечатленная.
Радуйся, Духа Свята вместилище чистое;
Радуйся, тем умудренная во спасение.
Радуйся, во благое свыше укрепленная;
Радуйся, разум просветившая молитвою.
Радуйся, совесть стяжавшая крепкую во благом;
Радуйся, от младости уведевшая пути благочестия.
Радуйся, уклонилася бо еси пути гибельнаго;
Радуйся, трудолюбивая отроковице.
Радуйся, юных дев российских красото;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 3
Силою Вышняго укрепленная, возлюбила еси преподобная; научение книжное и тому прилежала еси; мудрость же книжную постигши, паче прочих божественныя книги избрала еси, и яже умудрити могут во спасение всякаго человека, усердно почитала еси, сладце поющи Господеви: Аллилуиа.
Икос 3
Имать днесь обитель твоя отроковицы многи и млады, научению книжному зде вданныя. Сего ради усердно молим тя, всехвальная, призри на тыя и умудри я во спасение, да тя величаем:
Радуйся, ключ мудрости взыскавшая;
Радуйся, яко художество книжное постигла еси от младости.
Радуйся, тем отверзшая двери богопознания;
Радуйся, Священное почитавшая Писание.
Радуйся, от сего узревшая мира сущаго сотворение;
Радуйся, умиленная неизреченным Христовым снизхождением к падшему роду нашему.
Радуйся, возлюбившая возлюбльшаго нас Господа;
Радуйся, Тому Единому поработати возжелевшая.
Радуйся, последи в чертог славы Его всельшаяся;
Радуйся, девственнице, юным девам незримая споспешнице в научении.
Радуйся, светильниче благочестия и знания;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 4
Бури житейских бед и напастей бежавши, преподобная, паче брака честна житие девственное возлюбила еси и от именитых женихов уклонилася еси, отроковице, да единому Жениху Небесному Христу поработаеши, поющи Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышала еси, преподобная, яже апостол рече: глаголю безбрачным и вдовицам — добро им есть, аще пребудут, якоже и аз; аще ли жени, да посягают; не оженивый бо ся печется, како угодити Господеви; и сему поревновала еси. Темже тя величаем:
Радуйся, девственнице чистая;
Радуйся, путь иноческаго жития избравшая.
Радуйся, яко жребий девства прияти и вместити возмогла еси Божиею благодатию;
Радуйся, мирскаго треволнения избегшая.
Радуйся, тихаго пристанища взыскавшая;
Радуйся, Марии Лазареве подражавшая.
Радуйся, яко во храме, аки при ногу Христову, приметалася еси;
Радуйся, яко лику мучениц и преподобных жен приобщилася еси.
Радуйся, презревшая лепоту мира тленнаго;
Радуйся, неизреченныя радости в мире горнем днесь причастнице.
Радуйся, праведнаго жития образе;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 5
Бога точию боящися, не устрашилася еси, Евфросиние, тяготы жития иноческаго, кров же оставльши отчий, во обитель притекла еси и облещи тя во ангельский образ умильне игумению молила еси, да не обязавшися куплями житейскими, выну пети сподобишися Христови: Аллилуиа.
Икос 5
Врача Небеснаго молила еси, всехвальная, да скорбь, родителема твоима отшествием учиненная, на радость преложится; оставила бо еси я, преподобная, да Христови послужиши за рождших тя молишися. Темже тя хвалим достойно:
Радуйся, избраннице Божия;
Радуйся, тайне, из отчаго дома отшедшая.
Радуйся, во обитель всельшаяся княгини Романовы;
Радуйся, возложшая руку на рало делания духовнаго.
Радуйся, брачный венец отложившая;
Радуйся, главу покрывшая кукулем незлобия.
Радуйся, одеждам брачным одежду нищеты предпочетшая;
Радуйся, со приятием вервицы, аки мечем, вооруженная словом Божиим.
Радуйся, крест Христов, аки знамя веры, приимшая;
Радуйся, яко не посрами тя Господь во уповании.
Радуйся, родителя бо, пришедшая тя видети, от писания тобою утешившася, в радости возвратистася;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 6
Проповедника Павла, иже рече: всяк подвизаяся от всех да воздержится, послушающи, в посте и воздержании неослабно пожила еси, преподобная, во обители; суесловия бо бегала еси и песньми псаломскими назидающися молилася еси, и в добрем изволении утверждающися, выну пела еси: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия благодать в подвизех жития твоего, Евфросиние всечестная; по некоем бо времени во град Полотск преселилася еси, и при храме святыя Софии в клетце мале подвизающися, книги божественныя преписовала еси и тако град ти присный полезным учением напаяла еси, слышащи от всех таковая:
Радуйся, Полотское радование;
Радуйся, девам сияние.
Радуйся, звездо благочестия;
Радуйся, смирения исполненная.
Радуйся, послушанием утвержденная;
Радуйся, с молчанием скорби терпевшая.
Радуйся, при храме бо, яко древле Богоотроковица, пожила еси;
Радуйся, мудрая княжно и инокине пречестная.
Радуйся, цвете постничества;
Радуйся, свете кротости.
Радуйся, упования неложнаго исповеднице;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 7
Хотяй спасти тобою жены и девы многия во иночестве, Владыка Христос сицеваго видения удостой тя, преподобная; в соннем видении узрела еси себе, Евфросиние, принесену в сельце к церквице Спасове, и Ангела ти рекшаго: зде ти быти подобает. Ты же абие от сна воставши, радостне пела еси: Аллилуиа.
Икос 7
Новое чудо бысть: тойже бо Ангел явився святителю Илии, повеле ему дати сельце то на вселение ти и церквицу на молитву, еже и сотвори святитель абие. Сия поминающе, тако тя величаем:
Радуйся, ангельски пожившая;
Радуйся, Ангела Господня узревшая.
Радуйся, сладкия беседы его причастнице;
Радуйся, яко и пред святителем ходатай бе о тебе.
Радуйся, Ангелом и на всех путех твоих храненная;
Радуйся, кровом крил его огражденная.
Радуйся, не преткнувшая ноги твоея о камень гордыни;
Радуйся, сего ради видения зрака ангельского удостоенная.
Радуйся, яко явися ти, иже зрит лице Отца нашего Небеснаго;
Радуйся, не прогневльшая хранителя ничимже суетным и греховным.
Радуйся, сего ради радостныя вести удостоенная; радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 8
Странник, кров узрев, радуется и, пришед, покой си приемлет. И ты, преподобная, радости исполнилася еси, при церквице на сельце водворившися со единою от инокинь, и ту основание обители твоея сотворила еси отнюдуже Богови днесь возносится песнь великая, в вышних сугубо песнословимая: Аллилуиа.
Икос 8
Вся весть Господь, и ничтоже тайно, еже не открыется; ведый же вся коемуждо от человек изволение дарует, да изберет кийждо путь жития, и якоже кто поживет, по житию коегождо скончавшася судит. Яже памятующе, тако тя хвалим:
Радуйся, благий ярем Христов подъемшая;
Радуйся, по гласу ангельскому на место пустынно отшедшая.
Радуйся, точию книги с собою принесшая;
Радуйся, со единем одеянием бывшая.
Радуйся, с треми малыми хлебы всельшаяся;
Радуйся, прочая вся оставльшая.
Радуйся, пустыни украшение;
Радуйся, яко сроднии за подвиг сей благословиша тя.
Радуйся, епископом Илиею утешенная;
Радуйся, яко вскоре к тебе многи инокини стекошася.
Радуйся, яко и обитель славная ту устроися;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 9
Всемилостиваго Спаса храм во обители создала еси и честными иконами украсила еси, преподобная, споспешествующей ти благодати Божией; древоделя бо на строение церковное некий глас буждаше, на скончание же храма дивне плинфы многи обретошася. Яже зрящи, со умилением пела еси: Аллилуиа.
Икос 9
Вития мудрая была еси, преподобная, памятовала бо еси слово Христово, иже сотворит едину заповедей сих малых и научит тако человеки, сей велий наречется в Царствии Небеснем, и поучающи благочестию сестры своя, первее сия творила еси. Темже тя величаем:
Радуйся, инокиням правило иноческаго жития;
Радуйся, яко в чистоте и целомудрии блюла еси юныя.
Радуйся, неложно старыя почитавшая;
Радуйся, скорбным споспешнице в терпении.
Радуйся, была бо еси всем образ смирения и благолепнаго хождения;
Радуйся, обличительнице осуждения и многословия.
Радуйся, приятелище дара прозрения сердец;
Радуйся, вопрошающим мудрая советнице.
Радуйся, миротворице сварящихся;
Радуйся, добродетельми преукрашенная.
Радуйся, великая российская дево;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 10
Спасения ради и утешения Ефесскую икону Владычицы нашея Богородицы испросила еси из Царяграда, преподобная, во град Полотск. Обитель ину устроивши, тою иконою сию украсила еси; сестру же и две дщери братния, Кирианну и Ольгу, иночества обеты Христови обручила еси и во обителех твоих во спасение управила еси многия, поющи: Аллилуиа.
Икос 10
Стеною крепкою от искушений явися смирение твое; вся бо ти повеленная совершивши, яко рабу неключиму вменила еси себе, преподобная; кротостию и тихостию нрава паче злата и бисера украсила еси душу твою. Темже тя величаем:
Радуйся, слуго чистая Девы Пречистыя;
Радуйся, увеселила бо еси Полотск чудным Божия Матере образом.
Радуйся, великое сокровище Российстей земли тако стяжавшая;
Радуйся, многия девы во обитель Божия Матере приведшая.
Радуйся, присныя ти на путь спасения привлекшая;
Радуйся, мудрая управительнице во спасение.
Радуйся, две обители, яко свещи возжегшая;
Радуйся, теми просветившая страну Полотскую.
Радуйся, насадительнице древа иноческаго жития;
Радуйся, смирением утаевавшая высоту твоих подвигов.
Радуйся, строительнице Российския земли;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 11
Песньми восхваляюще тя, терпению твоему дивимся, преподобная; всякия бо труды и скорби понесши, последи во Святую Землю странствие прияла еси, идеже, по желанию твоему, и скончатися приводе ти Господь; тамо бо к Нему в старости маститей преселилася еси, подвиг добрый совершивши, с песнию: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарная луча земли Российския! Аще плотию преставилася еси от нас, преподобная, обаче духом с нами присно пребываеши. Во храме, тобою созданном, молящеся и кресту, от тебе устроену, покланяющеся, молим тя, приими от нас сицевыя хвалы:
Радуйся, древния России сияние;
Радуйся, оныя днесь великия похвало.
Радуйся, славная Земли Святыя от севера пришельнице;
Радуйся, гробу Христову поклонитися сподобльшаяся.
Радуйся, лампаду ту от земли Российския возжегшая;
Радуйся, у гроба Христова ко Христу отшедшая.
Радуйся, у онаго крест земнаго жития твоего оставльшая;
Радуйся, святыми тайнами при скончании напутствованная.
Радуйся, на небеси от святых угодник радостно сретенная;
Радуйся, венцем славы от Небеснаго Жениха увенчанная.
Радуйся, мудрая дево, вшедшая в чертог Жениха Небеснаго со славою;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 12
Благодати причастнице, усердно молим тя, Евфросиние всехвальная, пролий теплую твою молитву ко Всевышнему за всю землю нашу православную, да мудростию и чистотою жития народнаго, яко дщерь избранная, будет во языцех земля наша, и чада ея да внидут в горняя селения, поюще Богови: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще тя, яко заступницу нашу теплую, инокиням же и девам обители твоея покров и утверждение, радуемся о тебе, преподобная, и молитвами твоими просимая приемлюще, с любовию величаем тя сице достойно:
Радуйся, яко мощи твоя, во отечество принесенныя, процветоша нетлением;
Радуйся, всехвальная, равноапостольнаго Владимира правнуко.
Радуйся, собеседнице равноапостольныя Ольги и всего благосветлаго лика праведных жен;
Радуйся, всельшаяся в скинию святых.
Радуйся, незримая о нас ходатаице;
Радуйся, болящих врачевание дивное.
Радуйся, печальных утешение неложное;
Радуйся, отрадо скорбящих.
Радуйся, опоро тя призывающих;
Радуйся, заступнице наша теплая у Христа.
Радуйся, дивная, верою чтущих тя путеводительнице ко спасению;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 13
О, всехвальная мати наша Евфросиние всечестная! Моли за ны Господа и Матерь Его Пречистую, да укрепит наша немощныя силы и во спасение управит, юныя в чистоте соблюдет, девствующия укрепит в подвизе, во браце сущия в любви и мире усовершит, уврачует недужныя, просветит омраченныя, умершия простит и вся в чертоги Своя управит, идеже выну Ангели поют песнь хвалебную: Аллилуиа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
Ангельски поживши, преподобная, постническим житием угодила еси Христу и небесныя радости причаститися сподобилася еси по скончании. Темже с горних высот призри на ны, тако тя величающия:
Радуйся, Российския земли похвало;
Радуйся, отрасль славная от рода Владимира равноапостольнаго.
Радуйся, именитых родителей чадо богоизбранное;
Радуйся, голубице непорочная.
Радуйся, девственнице чистая;
Радуйся, инокиням утешение.
Радуйся, ко Иерусалиму небесному путеводительнице;
Радуйся, благочестия звездо.
Радуйся, заступнице к тебе притекающих;
Радуйся, целительнице недугов незримая.
Радуйся, ходатаице за ны теплая;
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Кондак 1
Избранную Христову невесту песньми восхвалим днесь, вернии, Евфросинию; сия бо княжна, дом отчий оставльши и во иночестве поживши добре, многая управила есть ко спасению; во Иерусалиме плотию преставльшися, во Иерусалим горний духом преселися и тамо присно за ны молится. Ейже тако возопиим:
Радуйся, Евфросиние, невесто Христова всечестная.
Молитва 1‑я
О, преподобная и приснопамятная, всехвальная мати Евфросиние, Ангеле во плоти, Богоизбранный сосуде Святаго Духа, Церкве Христовы похвало и украшение, монашествующих славо и утверждение, отечеству, обители твоей и всей стране Российстей помоще, покрове и защитнице! Ты еси, яко древо, насажденное при исходищих вод, плоды добродетелей твоих и благодатными даровании Святаго Духа украшенная, наставнице делом и словом, избранная, непорочная и добрая. Услыши ны, молящияся тебе и призывающия имя твое, имаши бо дерзновение у Господа. Испроси нам преуспеяние в жизни добродетельней, огради сердца наша верою, надеждою и любовию и страхом Божиим. Подай нам помощь в трудех и скорбех наших и, якоже попечение имела еси в житии твоем о обители твоей и иночествующих, тако и ныне потщися о нас, благопоспешити нам во всем: и обитель твою огради миром и защити от враг видимых и невидимых, да преуспевает и процветает в добродетелех. Изми ны от всякия нужды и тесноты, от лютых болезней и от нечаянныя смерти и приведи ны ко истинному покаянию при исходе из жизни сея; испроси нам у Господа Бога кончину мирну, безболезненну, непостыдну, святых Таин причастну и преведи ны чрез мытарства воздушная, да не похитят нас истязателие грознии по грехом нашим, но да твоим заступлением я помощию возможем безбедно пройти истязание воздушное, и милость получити, и предстати неосужденно страшному Престолу, и на Страшнем Судищи сподобитися одесную стати Праведнаго Судии, и наследовати праведных часть. Ей, госпоже, всечестная мати, преподобная Евфросиние, помози нам молитвами твоими, огради нас и заступи от всяких козней вражиих, да сподобимся прейти время жизни сея непреткновенно и спасение получити молитвами твоими у Христа Господа, Его же и сподобимся пети и славословити со Безначальным Отцем и со Святым Духом во веки веков. Аминь.
Молитва 2‑я
О, преподобная мати Евфросиние! Услыши ны молящияся тебе; испроси нам, рабам Божиим (имена), преспеяние в жизни добродетельней; огради сердца наша верою, надеждою и любовию, и страхом Божиим, подай нам помощь во трудех и скорбех наших, изьми ны от всякия нужды и тесноты, от лютых болезней и от нечаянныя смерти, и приведи ны ко истинному покаянию при исходе от жизни сея; испроси нам у Господа Бога кончину мирну, безболезненну, непостыдну, Святых Таин причастну; и проведи ны чрез мытарства воздушная. Ей, преподобная Евфросиние, помози нам молитвами твоими: огради нас и заступи от всяких козней вражиих, да сподобимся спасение получити у Христа Господа, Егоже и сподобимся славословити, со Безначальным Отцем и со Святым Духом, во веки веков.
Тропарь Евфросинии, игумении Полоцкой
глас 4
Подража́ющи дванадесятоле́тна дванадесятоле́тну Христу́,/ учи́вшему во святи́лищи Бо́жию сло́ву,/ после́довала еси́, Евфроси́ние./ Сла́ву вре́менную и земна́го обру́чника оста́вльши/ и вся мирска́я презре́вши/ красне́йшему па́че всех Христу́ себе́ уневе́стила еси́,/ крест взе́мши, путе́м а́нгельскаго жития́ ше́ствующи/ и мно́гия к Нему́ наставля́ющи,/ во благоуха́нии ми́ра, в Небе́сный Черто́г востекла́ еси́,/ иде́же моли́, Его́же возлюби́ла еси́,// о чту́щих благоче́стно па́мять твою́.
Перевод: В двенадцатилетнем возрасте, подражая двенадцатилетнему Христу, учившему в Храме слову Божию (Лк.2:41-49), ты последовала за Ним, Евфросиния. Временную славу и земного жениха оставив и все мирское презрев, ты обручила себя Тому, кто прекраснее всех – Христу. Подняв крест, шествуя путем ангельской жизни и многих к Нему наставляя, в благоухании мира ты поднялась в Царствие Небесное, где моли, Кого возлюбила ты, о почитающих благочестиво память твою.
Канон преподобной Евфросинии Полоцкой, игумении
Минея, 23 Мая, Канон преподобной
Глас 6
Песнь 1
Ирмос: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
От ю́ности поуча́ющися свяще́нным за́поведей Госпо́дним/ и жела́ющи Ему́ Еди́ному послужи́ти,/ презре́ла еси́ сла́ву и бога́тство ми́ра сего́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Христа́ возлюби́вши,/ роди́телей и сро́дников твои́х и обру́чника земна́го оста́вила еси́, преподо́бная,/ и мона́шеское житие́ восприя́ла еси́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Ско́рби испо́лнися се́рдце отца́ и ма́тере твоея́,/ егда́ во и́ночестем о́бразе узре́ша тя, возлю́бленную дще́рь свою́,/ ты же словесы́ благи́ми, вразумля́ющу тя Свято́му Ду́ху, уте́шила еси́ их.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Я́же в ма́сле доброде́телей свешу ума́сленну на сре́тение, ма́ти, Жениха́ твоего́ возжже́,/ просвети́ о́чи се́рдца моего́,/ но́щию жите́йскою омраче́нная,/ да досто́йно тя похвалю́.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Ум ста́рый в младе лет, ма́ти, добы́вши,/ дерза́емо те́ло душе́ покори́ла еси́, от ю́ности впря́гши под и́го Христо́во/ и благода́тное бре́мя ле́гкое прие́мши.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Ско́рбных наведе́ния обурева́ют смире́нную мою́ ду́шу,/ и напа́стей о́блацы мое́ покрыва́ют се́рдце, Богоневе́стная,/ но, Свет ро́ждшая Боже́ственный и Преве́чный,/ возсия́й ми свет ра́достный.
Песнь 3
Ирмос: Не́сть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
В безмо́лвии со еди́ным Го́сподем моли́твою жела́ющи соедини́тися,/ при святе́й це́ркви Святы́я Софи́и в те́сней ке́ллии водвори́лася еси́, преподо́бная.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
От труда́ рук твои́х, преподо́бная, послужи́ла еси́ Христу́, Спаси́телю на́шему,/ богоуго́дно упражня́ющися в преписа́нии книг святы́х,/ и цено́ю, взе́млемою за них, утеша́ла еси́ ни́щую бра́тию Христо́ву.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
В кро́тости и смире́нии, в посте́х и моли́твах,/ в труде́х, и нощны́х бде́ниих, и моли́твенных коленопреклоне́ниих,/ усе́рдно послужи́ла еси́ Го́споду твоему́, всечестна́я.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Сна не дала́ еси́ очи́ма, ни ве́ждома дрема́ния, Евфроси́ние,/ до́ндеже обрела́ еси́ во твое́м се́рдце ме́сто досто́йнаго оби́тельства.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Пустынелю́бица го́рлица бы́вши, Евфроси́ние,/ и уединя́ющася пти́ца на зда́нии,/ гнездо́ духо́вное птенце́м твои́м создала́ еси́/ и пожила́ еси́ от ю́ности житие́м а́нгельским, в телесе́ бу́дучи.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Удиви́ла еси́ вои́стинну ны́не на мне, Влады́чице,/ благодея́ния Твоя́, Богоотрокови́це, и ми́лости Твоя́,/ те́мже сла́влю Тя, и воспева́ю,/ и почита́ю мно́гое и безме́рное е́же о нас смотре́ние Твое́.
Седален, глас 4
А́нгельскаго виде́ния сподо́билася еси́, преподо́бная ма́ти Евфроси́ние,/ трикра́тно бо посети́ тя А́нгел, возвеща́я ти во́лю Госпо́дню,/ да и́деши на ме́сто, нарица́емое Сельце́,/ и устро́иши та́мо оби́тель дев, Бо́гу освяще́нных.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Еди́на и́стинная христиа́н Покрови́тельнице,/ вся́ких лю́тых обстоя́ний, бед и скорбе́й нас изба́ви/ и моли́твами Твои́ми спаси́ ду́ши на́ша.
Песнь 4
Ирмос: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
А́нгел возвести́ бы́вшему во дни твоя́ святи́телю Илии́ о тебе́, преподо́бная,/ да́ти ме́сто, во е́же оби́тель устро́ити.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Я́коже возлежи́т на главе́ ца́рстей вене́ц,/ та́ко почива́ет Дух Святы́й на тебе́, преподо́бная, –/ си́це возвести́ А́нгел святи́телю.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
И я́ко ми́ро восхо́дит к Бо́гу, та́ко восхо́дит моли́тва преподо́бныя,/ и я́ко со́лнце сия́ет на тве́рди небе́сней, та́ко просия́ житие́ Евфроси́нии пред А́нгелы Бо́жиими, –/ глаго́ла А́нгел в виде́нии святи́телю.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Оде́жда наги́м и бога́тство ни́щим,/ корми́тельница а́лчущим была́ еси́ и си́рым ма́ти,/ лю́тых избавля́ющи к тебе́ прибега́ющия,/ те́мже твоя́ во ве́ки па́мять пребыва́ет,/ Евфроси́ние, По́лотскому гра́ду похвало́.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Неве́ста Христо́ва, ма́ти, яви́ся,/ ма́сло многоблагоуха́нно совокупи́вши в де́встве/ и обою́ду возвели́чивши его́./ И ны́не ра́дуешися ве́чно, в оби́тель Небе́сную водворя́ющися/ и Боже́ственную све́тлость приима́ющи.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: И где про́чее ино́е обря́щу заступле́ние?/ ка́мо прибе́гну? где же и спасу́ся?/ ку́ю те́плую возъи́мам Помо́щницу,/ скорбьми́ жите́йскими и бу́рями, увы́ мне! коле́блему?/ На Тя Еди́ну упова́ю, и дерза́ю, и хвалю́ся,/ и притека́ю к Покро́ву Твоему́: спаси́ мя.
Песнь 5
Ирмос: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Ра́дости и удивле́ния о виде́нии а́нгельском испо́лнися архиере́й Госпо́день/ и призва́ше тя, преподо́бная, возвести́ти ти чу́дное явле́ние.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Во́лю Го́спода твоего́ со усе́рдием испо́лнила еси́, преподо́бная,/ и пришла́ еси́ на ме́сто, пока́занное ти А́нгелом,/ и та́мо водвори́лася еси́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
На еди́наго Го́спода возложи́вши тве́рдое упова́ние,/ ничто́же стяжа́ла еси́ от име́ний,/ но в нищете́ ева́нгельстей пребыва́ла еси́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
На разу́мнем ка́мени хра́мину неподви́жиму создала́ еси́, сла́вная,/ и треволне́ния страсте́й отбе́гла еси́,/ благоуте́шным Ду́хом Паракли́товым подъе́млема в Вы́шнюю и Боже́ственную оби́тель.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Небре́гши о́тчия сла́вы и гордения,/ но одино́кое житие́ и неиме́ние, Евфроси́ние, возлюби́ла еси́/ и, крест Христо́в на ра́мо взе́мши, после́довала еси́ Ему́, зову́щему тя.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Кий Тебе́ дар принесу́ благодаре́ния/ за, и́хже наслади́хся, Твои́х дарова́ний и Твоея́ безме́рныя благосты́ни?/ Те́мже сла́влю, пееносло́влю и велича́ю Твою́ неизрече́нную ко мне ми́лость.
Песнь 6
Ирмос: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой, Многоми́лостиве.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Ви́девше ангелоподо́бное твое́ житие́,/ мно́гия де́вы восхоте́ша обручи́тися Христу́/ и в чи́стом де́встве Ему́ Еди́ному послужи́ти.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Сестра́ твоя́, княжна́ Звенисла́ва, подража́ющи тебе́,/ отве́ржеся сла́вы и наслажде́ний ми́ра сего́/ и к тебе́ притече́, и́го Христо́во благо́е на себе́ восприя́ти.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Ви́дя умножа́ющияся сестры́ твоя́ духо́вныя, Евфроси́ние всечестна́я,/ возжела́ла еси́ соорудите храм Го́споду Вседержи́телю,/ честна́го и сла́внаго Его́ Преображе́ния.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
В ча́ши свое́й вино́ все́ю душе́ю черпа́вши/ и столп дово́лен поста́вивши, воспе́ла еси́:/ хлеб мой я́ждьте и вино́ вси пи́йте, жа́ждающии.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Утреневавши к Бо́гу, голуби́це,/ была́ еси́ посре́брена све́тло крило́ма, сла́вная,/ зла́том же блеща́щи междура́мия разли́чным дея́нием.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Утеше́ние в ско́рбех вем, и неду́гов исцеле́ние Тя зна́ю, Богома́ти,/ и всесоверше́нное сокруше́ние сме́рти,/ и реку́ живота́ неисчерпа́емую,/ и всех, су́щих в напа́стех, ско́рое и бы́строе заступле́ние.
Кондак, глас 8
Избра́нней Бо́гом от самаго́ рожде́ния/ и призва́нней на служе́ние Ему́,/ в чи́не а́нгельстем Го́сподеви послужи́вшей свя́то,/ и преподо́бно пожи́вшей,/ и ны́не с Небе́сными си́лами Го́спода восхваля́ющей,/ о нас же, гре́шных, пред Го́сподем хода́тайствующей,/ с ра́достию и любо́вию воззове́м:/ ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Икос
А́нгельски на земли́ житие́ соверши́ла еси́,/ чистото́ю и смире́нием, кро́тостию и терпе́нием,/ милосе́рдием и воздержа́нием Го́сподеви угоди́ла еси́,/ и ны́не во све́тлостех святы́х почива́ющи последи́ трудо́в свои́х,/ приими́ от нас пе́ние сие́:/ ра́дуйся, де́вственнице душе́ю и те́лом;/ ра́дуйся, наста́внице преди́вная иноки́нем;/ ра́дуйся, еще́ на земли́ сподо́бльшаяся а́нгельскаго виде́ния;/ ра́дуйся, от Го́спода чрез А́нгела устро́ити оби́тель повеле́ние прие́мшая;/ ра́дуйся, со усе́рдием во́лю Госпо́дню испо́лньшая;/ ра́дуйся, вся земна́я наслажде́ния ми́ра сего́ Христа́ ра́ди отве́ргшая;/ ра́дуйся, Небе́сному Жениху́, Иису́су Сладча́йшему, себе́ обручи́вшая;/ ра́дуйся, в чистоте́, посте́х и моли́твах Тому́ послужи́вшая;/ ра́дуйся, безце́нное сокро́вище – пречестны́й Крест оби́тели свое́й во освяще́ние и утвержде́ние стяжа́вшая;/ ра́дуйся, в труде́х дневны́х и нощны́х житие́ свое́ соверши́вшая;/ ра́дуйся, в невече́рнем дни Ца́рствия Бо́жия ны́не пребыва́ющая;/ ра́дуйся, Евфроси́ние, неве́сто Христо́ва всечестна́я.
Песнь 7
Ирмос: Росода́тельну у́бо пе́щь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Не о свое́м то́чию спасе́нии прилежа́ше ти попече́ние, преподо́бная ма́ти,/ по о всех, и́хже ти вве́рил е́сть Госпо́дь,/ и́хже поуча́ла еси́ в зако́не Госпо́дни, твори́ти во́лю Его́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
О́браз была́ еси́ слове́сному твоему́ ста́ду, всечестна́я Евфроси́ние,/ де́лы благи́ми, смире́нием возвыша́яся, и кро́тостию привлека́я,/ и терпе́нием утвержда́я пребыва́ти непрекло́нными в любви́ ко Го́споду.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Егда́ соверша́шеся созида́ние хра́ма Госпо́дня,/ А́нгел возбужда́ше строи́теля, глаго́ля:/ Иоа́нне, иди́ на строе́ние хра́ма Вседержи́телева.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Я́ко пра́ва учени́ца смире́ннаго и ми́рнаго Христа́,/ князе́м сро́дником, друг на дру́га дерза́ющим подъя́ти меч, возбрани́ла еси́,/ я́ко ору́жием обоюдоо́стрым, пресека́ющим, сло́вом Бо́жиим устраша́ющим.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Издале́ча собира́ющи Боже́ственное бога́тство,/ я́ко дале́че ходя́й кора́бль,/ борзопи́счими персты́ до́бре писа́ла еси́, Богодухнове́нная,/ пое́млющи ота́й и даю́щи ни́щим.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Все́ю душе́ю, и мы́слию, и се́рдцем, и устна́ми Тя сла́влю,/ наслади́вся Твои́х вели́ких дарова́ний, и Твоея́ благосты́ни,/ и безме́рных Твои́х чуде́с.
Песнь 8
Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти,/ Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
С ве́рою и тве́рдым упова́нием помоли́лася еси́, преподо́бная, ко Го́споду,/ и услы́ша Госпо́дь моле́ние ве́рныя рабы́ Своея́,/ и чу́дне соверши́ся созда́ние хра́ма Его́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Ра́дости и весе́лия исполни́лася еси́, преподо́бная Евфроси́ние,/ егда́ соверши́ся освяще́ние хра́ма,/ в не́мже о е́же проше́нием на́шим услы́шанным бы́ти от Го́спода/ со слеза́ми моли́лася еси́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Мо́щна бе пред Господам моли́тва твоя́,/ зане́ храм, воздви́гнутый тобо́ю, чрез мно́гая ле́та цел и невреди́м сохрани́ся.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Избавле́ние обре́тши, Го́споди, го́рькаго осужде́ния,/ е́же вкуше́ния ра́ди дре́ва разу́мнаго Твои́м распя́тием,/ Евфроси́ния постя́щися бы́сть во вся среды́ и пятки́,/ те́ло умерщвля́ющи, а ду́шу оживля́ющи/ потща́нием, божеству́ющим в безвеще́ственнем те́ле.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Плодоле́тными ве́рбами теле́сное дея́ние, я́ко на Вавило́нстей реце́, пове́сивши,/ в бу́ри жите́йстей возопи́ла еси́:/ а́ще забу́ду тя, Иерусали́ме, не предложи́вши в нача́ле весе́лия,/ забве́на бу́ди десни́ца моя́/ и язы́к мой прильпни́ горта́ни моему́ по пра́вде.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Обстоя́ния, и ско́рби, и ну́жды обрето́ша мя, Чи́стая,/ и напа́сти жите́йския, и искуше́ния отвсю́ду мя обыдо́ша,/ но предста́ни ми и покры́й мя святы́м Твои́м Покро́вом.
Песнь 9
Ирмос: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти;/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Возжела́ла еси́ име́ти во оби́тели твое́й ико́ну Пречи́стыя Богома́тере,/ ю́же и получи́ла еси́,/ и, ра́достно ту́ю прие́мши,/ мно́гая благодаре́ния Го́споду и Пречи́стей Ма́тери Его́ воздала́ еси́.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Крест честны́й устро́ила еси́ усе́рдием твои́м, преподо́бная,/ и ка́плю Боже́ственныя Кро́ве Христа́ Спаси́теля/ и ча́сть Животворя́щаго Дре́ва в нем положи́ла еси́/ на освяще́ние и спасе́ние всем, покланя́ющимся ему́/ и целу́ющим его́ с любо́вию и стра́хом.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Мно́гая ле́та в те́сной ке́ллии, при хра́ме Госпо́днем,/ в моли́твах и коленопреклоне́ниих препроводи́ла еси́, преподо́бная Евфроси́ние,/ я́ко безпло́тна, на земли́ пребыва́ющи.
Припев: Преподо́бная ма́ти Евфроси́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Текла́ еси́, я́коже цари́ца не Ю́жская,/ но с тре́петом ви́девше рукотво́рную це́рковь и гроб,/ в не́йже тридне́вный Всетворе́ц, Бо́жия Му́дрость всели́ся,/ и та́мо благослови́ Бог прия́ти тя, до́брая де́во.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Лива́н, и сми́рну, и зла́то волсви́ Творцу́ Тебе́ принесо́ша,/ Евфроси́ния же – ду́шу, и те́ло, и житие́ непоро́чно,/ сраспе́ншися Тебе́, Христе́, и совоскре́сши Тебе́ и в безконе́чнем Ца́рствии с Тобо́ю ца́рствующи.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Ра́дость от А́нгела Прие́мшей и мы, по прорече́нию Твоему́, Пресвята́я Де́во,/ ублажа́юще Тя со все́ми ро́ды, ева́нгельски вопие́м:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Светилен
Преподо́бная Евфроси́ние, сла́вна па́мять твоя́,/ вои́стинну бо на тебе́ испо́лнися сло́во Ду́ха Свята́го:/ в па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник./ Те́мже и нас, соверша́ющих па́мять твою́ с любо́вию,/ спаса́й от вся́кия беды́ и напа́сти.Сла́ва: И́же дре́вле пропове́даша, ра́дуется ве́чно Евфроси́ния о Го́споде,/ у́зы плотски́я отреши́вши, и Тебе́, Зижди́теля, лице́м к лицу́ ви́дящи, ви́дима Тобо́ю,/ и моля́щи изба́витися от вся́кия лю́тости в пе́снех при́сно ю похваля́ющим.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Госпо́день;/ ра́дуйся, Боже́ственная и манноприе́мная ру́чко;/ ра́дуйся, златы́й свети́льниче;/ ра́дуйся, свеще́ неугаси́мая;/ ра́дуйся, де́вам сла́во и ма́терем украше́ние и похвало́, Богороди́тельнице.
Вернуться к списку