-
РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Реставрация церковной утвари
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора и ризницы
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Терминалы для пожертвований
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Преподобный Сампсон Странноприимец
Житие преподобного Сампсона Странноприимца
Преподобный Сампсон Странноприимец – образец истинного христианского милосердия, живой и действенной любви к людям, доходящей до полного самоотвержения.
Святой Сампсон родился в Риме в богатой и знатной семье. Он получил хорошее образование, особенно основательно изучил врачебное искусство и использовал его для того, чтобы лечить безвозмездно, преимущественно убогих и нищих. Понимая, что дела благотворительности можно совершать только при христианском воспитании души, преподобный Сампсон прилежно занимался чтением Священного Писания, много молился.
После смерти родителей святой Сампсон раздал все оставшиеся ему по наследству имения, исполняя на деле совет о совершенстве, данный Спасителем богатому юноше ( Мф.19,21 ). Преподобный избрал подвижнический образ жизни, отпустил всех рабов на свободу и, желая стяжать себе духовное сокровище, отправился в пустыню с намерением проводить строгую жизнь аскета. По Промыслу Божию святой Сампсон прибыл в Константинополь. Здесь он поселился в небольшом доме и стал принимать странников, больных, нищих и с усердием служил им. Преподобный с любовью относился к людям, творил дела милосердия, и это стало для него глубокой потребностью. Господь прославил Своего угодника. Случилось так, что император византийский Юстиниан I (527–565) тяжело заболел. Не получив облегчения от помощи самых искусных придворных врачей, император стал усердно молиться Богу. Вскоре Юстиниан увидел во сне человека, о котором ему было сказано, что он-то и может исцелить императора. В поисках этого врача слуги императора обошли весь Константинополь, наконец преподобный Сампсон был найден и приведен во дворец. Одним прикосновением руки к больному месту святой исцелил Юстиниана. Благодарный император стал предлагать ему много золота и серебра. Но преподобный отказался от даров, а взамен попросил императора построить странноприимный дом и больницу. Император охотно выполнил эту просьбу и даже приписал к этим учреждениям поместья для их содержания. До глубокой старости продолжал преподобный Сампсон свое служение. Кончина его (ок. 530) была безболезненной и мирной, тело святого погребли в храме во имя священномученика Мокия († ок. 295).
Господь прославил Своего угодника по смерти даром чудотворений. Однажды, когда в Константинополе был сильный пожар, пламя достигло и до странноприимницы святого Сампсона. Однако здание осталось неповрежденным, ибо по молитвам преподобного вдруг полил сильный дождь. Некий придворный, по имени Феодорит, оступившись, получил серьезную травму ноги, так что он не только не мог ходить, но от сильных страданий потерял даже сон и аппетит. Больной стал усердно молиться преподобному Сампсону и через три дня получил чудесное исцеление: преподобный сам явился ему, коснулся поврежденной ноги и сказал Феодориту: «Встань, ибо ты уже больше не будешь болеть».
Преподобный и по смерти не оставил своей странноприимницы. Когда начальник странноприимного дома, некто Енесий, стал допускать небрежности в выполнении своих обязанностей, преподобный Сампсон сам явился ему и стал грозно укорять за нерадение. Вразумление подействовало, вскоре Енесий исправился.
Житие преподобного отца нашего Сампсона странноприимца
Память 27 июня
Великий Сампсон, слава о котором распространилась повсюду, родился в славном городе – Древнем Риме; родители его были люди богатые и знатные и вели свое происхождение от царской крови. Прекрасно изучив всю мирскую мудрость, Сампсон обучился также и врачебному искусству, но не от нужды и не из-за корысти, – так как был вполне доволен и своим собственным богатством, – а отчасти из-за того, чтобы не быть праздным, отчасти же с тою целию, чтобы чрез знание врачебной мудрости послужить, с помощью Божией, нищим. Многих, страдающих неисцельными болезными, Сампсон силой своего искусства исцелял. При этом его врачебному искусству споспешествовала и благодать Божия, подавающая исцеления, которая была ниспослана ему за его добродетельную жизнь и за веру к Богу. Помимо внешней мирской мудрости Сампсон обладал и разумением Божественных Писаний, много упражнялся в чтении священных книг и, возбуждаемый верою и надеждою, укреплялся в любви Христовой.
Когда преставились родители святого Сампсона, и он сделался обладателем обширных имений, то святой не только не перестал совершать свои дела милосердия, безмездно врачуя неимущих, но даже стал разменивать свои временные и скорогибнущие богатства на негибнущие и вечные, последуя евангельскому слову ( Мф.6:20 ); при этом, щедро раздавая милостыню нищим, по заповеди Божией, – он обеими руками истощал свои богатства, стремясь удовлетворить всякие нужды нищих и неимущих, желая чрез насыщение их тленного чрева стяжать себе нетленные сокровища. Так он делал во все дни жизни своей, потому что милосердие было свойственно ему от рождения, а чрез воспитание оно еще больше укрепилось в сердце его. Желая скромнее и проще проводить жизнь свою, Сампсон отпустил множество рабов своих на свободу, оставив себе одного – для необходимых услуг. И в самом деле, зачем ему было такое множество рабов, если он сам соделался истинным и искренним рабом Господним? Итак, он отрешился от всех богатств своих, коими был связан как своего рода узами, и довольствовался одною одеждою и одною веревкою для препоясания чресл своих. Желая же обогатить душу свою богатством духовным, он презрел мир и всё, что в мире, и, подражая Христу, стал странником: оставив сродников своих и знакомых, он ушел из древнего Рима и поселился в одной пустыне, как некогда пророк Илия .
Но Бог, на пользу многим, привел верного раба Своего в новый Рим, то есть, в Константинополь; здесь, обретши себе некую храмину, святой Сампсон поселился в ней, упокоевая странников и нищих и всячески служа им. При этом святой Сампсон не только врачевал их с помощью своего врачебного искусства, но и старался угождать им пищею и постелью. Всё это он совершал с таким усердием, что добродетель милосердия всем казалась соестественной ему. Как солнцу свойственно проливать лучи света, а огню естественно опалять всё, что прикоснется к нему, так же точно усердие и любовь Сампсона к нищим, больным и странникам были как бы от природы свойственны ему. И Бог, Который не оставляет без Своего благословения дела милосердия к ближним, творимые ради Него, и Который принимает милостыню ближним, как жертву Себе Самому, – сообщил особенную силу заботам и трудам святого Сампсона на пользу больным: все страдающие неисцельными болезнями, коих он принимал в дом свой, получали чудесное исцеление. Но святой данный ему от Бога дар чудотворения скрывал под видом врачебного искусства, так как отличался смирением и не хотел восприять от людей славы и почитания себе. Но не может светильник укрыться под спудом, равно как не может скрыться град, стоящий вверху горы; так и святой Сампсон, сияя светом добрых дел и вошедший на гору совершенного богоугождения, соделался всем известен. Прослышал про него и патриарх Константинопольский и, призвав его к себе, хиротонисал в пресвитеры, хотя святой и не желал того.
Слава о добродетелях святого и его необыкновенном искусстве врачевания дошла и до царских палат. Случилось это при таких обстоятельствах.
Император Юстиниан 4183 впал в сильный недуг и жестоко страдал лютой неисцельной болезнью. Призвали врачей, но они, осмотрев царя, по обыкновению своему начали спорить друг с другом, и долгое время только подавали царю напрасную надежду своими речами, но в действительности не могли уврачевать болезнь царя или даже облегчить его страдания. Призвали из всех областей Греко-римской империи искусных врачей, но ни один не мог уврачевать царя от той жестокой болезни. Царь разгневался на них и повелел всех их прогнать с очей своих, а сам обратился к Источнику всяких исцелений и всей твари Создателю, Господу Богу: Ему одному он вручал жизнь свою и от Него одного со слезами стал искать помощи себе. И не презрел Бог прилежного и слезного моления царя. Уснув на короткое время, он увидел в видении множество врачей, предстоявших ему и облеченных в светлые одежды. Потом некий светозарный юноша, приступив к нему, начал показывать ему каждого из врачей, говоря, кто какого сана и сколько ему лет; среди них он показал царю одного, смиренного лицом и с седыми волосами, облеченного в священнические одежды; указывая на него, светоносный юноша говорил царю: «Сей, а не иной кто, исцелит тебя, царь, от твоей смертельной болезни».
Воспрянув от сна, царь сильно обрадовался и возблагодарил Бога, Который подал ему благую надежду на выздоровление. Затем, припомнив образ виденного им во сне мужа, повелел снова призвать к себе всех врачей. Когда они предстали перед ним, он долго смотрел на них, ища среди них виденного во сне мужа, и, не найдя такового, снова впал в печаль и начал скорбеть. Потом, не переставая надеяться на помощь Божию, снова повелел искать такого врача, какого он узрел в сонном видении. При этом, описав черты лица виденного им мужа, царь обещал щедро наградить того, кто поможет ему разыскать этого мужа. Многие искали описанного царем врача и не находили. Наконец, один из царских слуг, который был известен самому царю и находился в дружбе с святым Сампсоном, вспомнил о святом, что он, будучи врачом немощных, по чертам своего лица совершенно подобен описанному царем целителю. Об этом он сказал царю, и царь повелел с почетом привести святого к себе.
Когда святой вошел к царю, царь, узрев его, тотчас же познал, что сего мужа он, действительно, видел в сонном видении. Исполнившись радости, он быстро восстал с седалища своего и, подойдя к святому, обнял его и лобызал не только уста старца, но также главу и руки его, – говоря при этом:
– Ты воистину, отче, тот, коего во сне явил мне Господь Бог, обещая через тебя подать мне здравие.
Сказав это, он отвел его в спальный покой свой и, сев рядом с ним, наслаждался лицезрением его; при этом руки святого он прилагал к глазам своим и со слезами лобызал их, надеясь получить от них исцеления.
Блаженный Сампсон при виде столь великого смирения царя опечалился и кротко сказал ему:
– Не делай сего, царь, не уничижай себя безмерным смирением, чтобы не ввести меня в грех гордости: тогда на тебя ляжет вина моего осуждения Праведным Судиею. В чем превосхожу я людей, будучи нищим и грешным, нуждаясь сам в милостивом снисхождении Господнем ко исцелению грехов моих? Только твоя превеликая вера, обращенная к Господу, и твое теплое упование на Его милосердие, приклонит Христа Царя Небесного на милость и Он исцелит тебя: ибо Он может сотворить все, что хочет.
Сказав это, Сампсон коснулся рукой больного места на теле царя, делая вид, что он прилагает лекарства, и желая этим утаить данный ему от Бога дар чудесного исцеления. И лишь только он коснулся больного места рукой, вдруг царь почувствовал облегчение от болезни, а потом скоро наступило у него и совершенное исцеление.
Получив совершенное здравие, царь сильно обрадовался не только своему выздоровлению, но и тому, что он сподобился увидеть столь великого богоугодного мужа. Потом, желая достойно возблагодарить святого, предлагал ему много золота и серебра. Но святой сказал царю:
– Я много, царь, имел золота, серебра и имений, но все это ради Христа оставил, чтобы получить вечные небесные блага. Но если хочешь оказать мне твое благоволение, то ради Бога и твоего спасения сделай вот что: устрой рядом с хижиной моей дом, где бы я мог успокаивать немощных и странников, которым я привык служить. Этим ты и себе исходатайствуешь от Бога вечное воздаяние, и мою старость утешишь.
Слушая такие слова святого, царь вменил эту просьбу его скорее в дар себе, чем в прошение, и повелел создать странноприимницу и больницу, как хотел преподобный. Когда же здание было окончено строением, царь приписал к нему различные имения на нужды успокаиваемых там странников и врачуемых больных.
После того, в продолжение многих лет, святой Сампсон предавался своему делу служения странникам и врачевания больных. Среди таких занятий достиг он глубокой старости: ослабев телом, он немного разболелся и приблизился к смерти. Когда же разлучалась душа его от тела, он оставался светел лицом и нимало не скорбел ввиду смерти, как обычно скорбят другие души, преисполненные плотскими и мирскими печалями, одержимые многими грехами, и потому боящиеся смерти.
Святой ведал, Кто призывает его, от каких трудов и к какому спокойному пристанищу и какие утехи ожидают там душу его блаженную, ибо всякий делатель достоин мзды своей ( Лк.10:7 ). Итак, богоугодная душа святого Сампсона отошла в небесные горные страны 4184 ; тело же его было с честью погребено в церкви святого мученика Мокия, от племени коего сей великий угодник Божий произошел по плотскому рождению, будучи духовным наследником добродетели святого мученика.
Будучи великим угодником Божиим, святой прославился чудесами, творимыми им не только при жизни своей, но и по смерти. Некоторые из его посмертных чудес мы здесь и припомним.
Однажды был в Царьграде пожар, который начался от церкви святой Софии 4185 . Пожар был столь силен, что никто из людей не мог ничего сделать, чтобы погасить его. Пламя быстро распространялось и уже горело большинство роскошных палат и зданий, украшавших город. Огонь достиг и до странноприимницы преподобного Сампсона. Но окружив ее со всех сторон, пламя совершенно не касалось ее, и она стояла среди огня, как купина неопалимая. При этом многие видели преподобного Сампсона, который быстро обходил ограду странноприимницы и гневно отстранял от нее пламя пожара – и огонь, как бы устрашившись перед лицом святого и повинуясь его велению, отступил от странноприимницы в другое место. Потом внезапно загремел гром и появилось на небе облако; немедленно после того полил сильный дождь, который, по молитвам святого, угасил весь пожар.
Святой подавал по смерти своей также и исцеление всяких болезней, как он подавал их при жизни своей.
Случилось как-то, что один, знатный муж Феодорит, саном спафарий 4186 , сходя быстро ради некоей нужды по ступенькам лестницы своего дома, оступился и повредил сустав ноги своей. Нога неожиданно разболелась, и он слег в постель. В продолжение трех дней он не мог от сильных страданий ни вкушать пищу и питие, ни забыться сном, ни сказать что-либо – и был как немой. Но сохранив при своих страданиях здравый ум, он мысленно прилежно молился Богу и угоднику Его, святому Сампсону, призывая его на помощь. По прошествии трех дней, при наступлении ночи, спафарий Феодорит увидел святого Сампсона, стоявшего у его ног; касаясь поврежденной ноги его, святой говорил:
– Встань, ибо ты уже больше не будешь болеть.
И сказав это, святой сделался невидим.
Феодорит тотчас же почувствовал себя совершенно здоровым и радостно начал громко благодарить Бога и говорить:
– Воистину великий угодник Божий святой Сампсон!
Потом, осязав свою ногу и видя, что она стала совершенно здоровой, встал и начал ходить. А с наступлением утра пошел ко гробу преподобного и, сотворив перед ним благодарное поклонение, поведал всем бывшим там о дарованном ему исцелении.
Другой вельможа в Царьграде, по имени Лев, едучи на коне, стер о каменную стену свою ногу: открылась язва, и он тяжко захворал, причем с каждым днем болезнь становилась сильнее. Домашние советовали больному призвать врача, чтобы тот сделал ему кровопускание. И вот, когда приближалось наступление четвертого дня, в который должен был прийти врач к больному, было видение ночью прежде упомянутому Феодориту, который перед этим получил исцеление от своей болезни. Он увидел трех мужей, входивших в дом больного вельможи; в одном из них он узнал святого Сампсона, которого видел во время своей болезни, а относительно двух других подумал, что это бессребренные врачи Косма и Дамиан . Феодорит спросил их:
– Куда вы идете?
Они же, с любовью воззрев на него, ответили:
– К вельможе Льву.
Феодорит на это сказал им:
– Знаете ли вы, владыки мои, что он страдает тяжкой болезнью, и в этот наступающий день к нему придут врачи, чтобы лечить у него поврежденную ногу.
Тогда святые сказали Феодориту:
– Да не будет того, – мы снова придем к нему в пяток и исцелим его.
Воспрянув от сна, Феодорит немедленно пошел к больному и рассказал ему о видении своем. Лев поверил словам его и не принял лекарей, но, возложив все упование свое на Бога, стал ждать пятка, непрестанно пребывая в молитве. И, действительно, когда наступил пяток, больная нога его вдруг получила исцеление и сделалась здоровой, как и другая, совершенно не нуждаясь в каком-либо врачевании. Почувствовав себя здравым, Лев немедленно пошел ко гробу преподобного Сампсона и воздал ему, вместе с явившимися с ним, благодарение.
Прославляя через многие чудеса угодника своего Сампсона, Бог прославил его и через истечение целебного мира от гроба преподобного, причем болящие всякими недугами, помазуясь этим миром, получали здравие. Целебное действие этого мира испытал на себе и вышеупомянутый вельможа Лев. Случилось ему, после исцеления от своей болезни, снова заболеть всем телом, и он лежал на одре болезни, как расслабленный, причем все члены его тела были недвижимы. Но когда его помазали по всему телу миром, истекающим от гроба преподобного, он тотчас же получил исцеление. В другой раз он заболел очами, но, помазав их миром от гроба святого Сампсона, снова получил здравие.
Воздавая за неоднократные исцеления, творимые ему преподобным, благодарения святому, вельможа Лев принял на себя попечение о странноприимнице его, в это время несколько оскудевшей, и в достаточной степени подавал ей на разные потребы от своих имений.
Не будет неуместным упомянуть здесь и о том, что в странноприимнице начальником был тогда некто Енесий, человек ленивый и к службе своей нерадивый, наблюдавший все нужды больных и странников небрежно. Однажды ночью преподобный Сампсон явился ему не во сне, но как бы наяву, и стал бить его жезлом, с гневом говоря ему: «Почему небрежен ты к службе своей и не заботишься о нуждах странников и больных?»
От биения Енесий заболел столь сильно, что у него отнялся голос и он стал нем: тело же его сделалось синим от ран, причиненных жезлом святого. Когда наутро многие стали приходить к нему, Енесий ничего не мог сказать им, а только показывал на тело свое, синее от биения, потом, взяв хартию и трость, написал в ней, как он был наказан от святого за свою лень и небрежение. Узнав о случившемся, вельможа Лев пришел к больному навестить его. Увидев же, что тело его совершенно сине от биения, он начал со слезами молиться преподобному Сампсону.
«Святой угодниче Божий, – так молился он, – ты знаешь мою веру и усердие к тебе, исполни же теперь молитву мою: вот перед тобой Енесий, которого ты наказал и который, написав на хартии случившееся с ним, поведал сам и грех свой и твое вразумление ему. Исцели его от болезни, чтобы чудо твое получило большую известность для прославления имени Божия».
Когда вельможа Лев таким образом молился, язык Енесия разрешился и уста у него отверзлись, и он рассказал подробно о всем бывшем с ним и с того времени совершенно исправился.
После того некоторые благоговейные мужи, посоветовавшись между собой, обратились к патриарху и просили его освятить странноприимницу и церковь . Так, действительно, и было сделано. Для успокоения же странников и принятия недужных, были устроены при новопостроенной церкви иной дом и больница.
По прошествии некоторого времени строителем 4187 странноприимницы был Евстратий, который тоже не радел о больных и странниках и к тому же был скуп. Однажды много дней он не давал больным елея и за это он был наказан Богом, разболевшись глазами. Один из друзей его, именем Лев, не тот, о котором мы говорили выше, но другой, носивший тоже имя и служивший в странноприимнице, сказал ему:
– Отпусти для больных и странников в должной мере елея, и ты будешь здоров очами; если же не веришь словам моим, то я дам, в удостоверение сказанного мной, расписку.
Сказав это, он написал Евстратию следующее:
– Я, Лев, уповая на святого чудотворца Сампсона и утверждаясь несомненной верой на него, предоставляю себя поручником тебе в удостоверение того, что если ты дашь довольно елея для нищих и странников, то исцелеют от болезни глаза твои; ибо святой Сампсон испросит тебе здравие.
Приняв такую расписку и дав обещание отпустить в нужной мере елей для больных и странников, Евстратий в тот же день получил исцеление очей. Но так как он был скуп по своему нраву, то снова не стал давать елея. И вот однажды ночью явился ему преподобный Сампсон и со гневом сказал ему:
– Что ты испытываешь меня, пренебрегая моими вразумлениями?
Устрашенный этим видением, Евстратий с наступлением утра призвал друга своего Льва и дал ему множество елея, прося его, чтобы он помолился за него к святому Сампсону и испросил у святого угодника Божия прощение грехов его.
Один из царских советников, именем Барда, человек знатный, заболел карбункулом, от которого образовались на груди его большие и неизлечимые язвы. Долго он претерпевал тяжкие страдания от своей болезни. Между тем, наступил день памяти святого мученика Мокия : врачи, бывшие при больном, и все домашние его ушли в церковь святого мученика на всенощное бдение; больной же лежал на одре, сильно печалясь о том, что не мог идти в церковь на праздник и поклониться чудотворному гробу преподобного Сампсона, находившемуся в той церкви святого мученика. В это время явился к нему некий благолепный старец и сказал ему:
– Встань!
Больной на это сказал:
– Как же я могу встать? Все члены тела моего ослабели от тяжкой болезни.
Но старец снова сказал:
– Говорю тебе – встань и иди в церковь святого мученика Мокия, которому ныне совершается празднество: там ты помолись у гроба святого Сампсона.
Сказав это, старец сделался невидим.
Больной же, ощутив вдруг крепость в членах своих, стал понемногу вставать с одра своего. В то же время он заметил, что боль от язв прекратилась. Когда же он отвязал от ран врачебные повязки и пластыри, то увидел, что язвы совершенно исцелели. Исполнившись радости, вельможа тот оделся в праздничные одежды и пошел в церковь . Увидев его неожиданно исцеленным, все бывшие в церкви удивились и прославили Бога. В то время было в обычае, что, если кто впадет в какой-нибудь недуг, то он повелевал отнести себя в больницу святого Сампсона и там, по вере своей, получал здравие. Так, когда у одного пресвитера заболел раб водянкой, пресвитер отослал его в больницу святого Сампсона. Пробыв здесь несколько дней и не получив облегчения от своей болезни, раб возвратился в дом своего господина. Пресвитер, увидев его, сильно разгневался на него за неверие его и снова отослал его в больницу, повелел испросить себе мира, истекавшего от гроба святого и помазаться им. Раб пошел, переночевал в больнице святого Сампсона и возвратился оттуда здоровым. О том, как он выздоровел, раб поведал следующее: «В эту ночь я видел во сне явившегося мне святого Сампсона; коснувшись рукой до моего чрева, он сказал мне: «иди отсюда, ты уже здоров». Я тотчас же проснулся и почувствовал себя здоровым».
Такой же болезнью страдала жена церковного служителя Ирина. Она в сонном видении узрела святого Сампсона, пришедшего к ней вместе с святыми бессребрениками Космой и Дамианом, и прикоснувшегося к ней. После того она получила здравие.
Эти и многие иные совершались чудеса и подавались исцеления по молитвам преподобного Сампсона, чем прославился дивный во святых Своих Бог, Коему и от нас воссылается честь и слава, поклонение и благодарение, ныне и присно и во веки веков.
Тропарь, глас 8:
В терпении твоем стяжал еси мзду твою отче преподобне, в молитвах непрестанно терпевый, нищыя возлюбивый, и сия удовливый: но молися Христу Богу Сампсоне милостиве блаженне, спастися душам нашим.
Кондак, глас 8:
Яко врача всеизрядна, и молитвенника благоприятна, к раце твоей божественней притекающе, Сампсоне богомудре преподобне, сошедшеся любовию, псалмы и песньми радующеся, Христа прославляем, таковую тебе благодать подавающа исцелений.
* * *
Греко-римский император Юстиниан царствовал с 527 по 565 г.
Это было в 530 г.
Соборный храм в Константинополе. При императоре Юстиниане он был заново перестроен. По прекраснейшей архитектуре и роскоши отделки он принадлежит к числу лучших зданий в мире.
Спафарий – оруженосец; придворный чин.
Строитель – начальствующий инок.
Акафист преподобному Сампсону Странноприимцу
Кондак 1
Избранна тя от Господа врача благодатна в странноприимца милостива почитающе и образу честному твоему любовию молитвенно ныне предстояще, ублажаем тя по достоянию преподобне отче наш Сампсоне. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Икос 1
Ангелом на небеси, непрестанно славящим Творца и Владыку всех Бога, уподобился еси на земли, богодохновенне Сампсоне, дивными бо делы добрыми твоими и труды многими прославил еси Отца, Иже есть на небесех, благость и милосердие неизреченное Того людем являя. Ныне же в небесных селениих славы водворяяся, не забуди нас, любовию тебе зовущих:
Радуйся, преизрядный ангелов подражателю;
Радуйся, благий и верный Царя славы служителю.
Радуйся, достойный избранниче Божий;
Радуйся, слуго милосердия Отча.
Радуйся, священная главо, богомудрием просвещенная;
Радуйся, недоуменная высото в молитвах непрестанных терпения.
Радуйся, благое иго Христово на рамена твоя вземый;
Радуйся, в радость Господа твоего вшедый и венец нетленный от Него приемый.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 2
Видяще веры очима, яко богоподражательнаго ради жития твоего во обители преподобных, идеже пребывает свет незаходимый, вселился еси и прославленным от Бога достойно сопричелся еси, да наследник вечнаго Царствия Христова будеши, вопием тако изволившему о тебе Господу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум в добродетели явил еси, богомудре Сампсоне, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, в благочестии же братолюбие: всем же сим начаток пламень веры в тебе бысть. Темже от начала восхваляем добродетельное житие твое и течение, преподобне, и ублажаем тя сице:
Радуйся, ветхаго Рима славнаго преизящное прозябение;
Радуйся, родителей честных и великородных отрасль благородная.
Радуйся, от юности твоея веры и благочестия усердный ревнителю;
Радуйся, лествицы добродетелей духовных внутрь тебе мудрый строителю.
Радуйся, во учениих человеческий мудрости изощренный;
Радуйся, служения ради нищим врачевскую мудрость восприемый.
Радуйся, Господа Христа измлада рабе искренний;
Радуйся, Его ради всех отщетивыйся.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 3
Силою Вышняго осеняем, в вере, надежде, любви и разуме благодатно возрастал еси, преблаженне. ко учением человеческим Божественных Писаний разумение приложил еси и, человеческое врачевания искусство разумев, благодатную силу целительну от Господа добродетельми твоими стяжал еси, со дерзновением Ему предстоя и верою и любовию всегда вопия: Аллилуиа.
Икос 3
Имея ревность многу о Господе, да послужишь Ему всем сердцем и всею жизнию твоею, отверглся еси себе, дивный подвижниче Сампсоне, и имения оставль и взем крест твой, последовал еси Христу; преставльшим бо ся родителем твоим и стяжания многа оставльшим, богатство тленное расточил еси нищим и, рабом твоим свободу даровав, явился еси яко странник. Сего ради умильно зовем ти:
Радуйся, Евангельскому словеси последовавый;
Радуйся, подобающая тебе творити не закоснивый.
Радуйся, в жизни земней единаго Христа всем сердцем возлюбивый;
Радуйся, Того единаго всем разумением взыскавый.
Радуйся, любве ради Его привременная в мыслех твоих во уметы вменивый;
Радуйся, Его ради красная мира презревый.
Радуйся, скорогиблющая богатства на негиблющая и вечная пременивый;
Радуйся, на небеси, а не на земли сокровище сердцу твоему обретый.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 4
Бурею помыслов стяжательных смущаем юноша, якоже рече Евангелие, егда услыша глагол Господень: “Иди, продаждь имение твое и даждь нищим и гряди вслед Мене”, отъиде скорбя. Ты же, отче, радостно по благому глаголу Христову сотворил еси и, уз богатства отрешився, единою одеждею прикровен и вервием о чреслех препоясан, реченное совершенство стяжал еси, да, ничимже запинаем, вопиеши Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша глас Господа, тя в дусе зовуща, богоносне отче наш Сампсоне, ветхий Рим оставль, в пустыню вселился еси, якоже Илия древле, да, на высоту добродетели восшед, послужиши верующим в Новом Риме, Константина Царя Граде, в немже храмину обрет, в той вселился еси, странныя и нищия упокоевая, немощныя приемля, всякое удовление тем Христа ради творя и исцеления недужным скоро подавая. Мы же, ведуще сия, восхваляем тя тако:
Радуйся, крине пустынный, от Бога во град велий восхищенный, да сей тобою украсиши;
Радуйся, Константиню граду красоту милосердия твоего наипаче явивый, да прославится в нем вера святая.
Радуйся, Христа алчуща тамо напитавый и жаждуща напоивый;
Радуйся, Сего странна приемый и нага одеявый.
Радуйся, Сего больна посетивый и не имущу, где главы подклонити, виталище бывый;
Радуйся, Господу сия сотворивый, понеже братиям Его меньшим сия сотворил еси.
Радуйся, преблаженне, в нищих, больных и странных Самому Христу послуживый;
Радуйся, блаженный Его глас имеяй услышати: “Прииди, благословенный Отца Моего, и наследуй уготованное ти Царство”.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 5
Божественную чудотворения силу покрывал еси, преподобне, образом человеческаго врачевания, великаго ради твоего смирения, да не будеши, яко чудотворец, славим и почитаем от человек. Обаче не может светильник на свещнице укрытися, ниже град верху горы стоя. Сего ради, узрев Божию силу, тобою целения творящу, патриарх тя радостно во пресвитера рукоположи, да в сонме иереев вопиеши Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видя себе в недуг неисцельный впадша, Иустиниан царь многи врачи искуснейшия призва: не возмогшим же им уврачевати его, возопи со слезами к Богу, прося прилежно исцеления. Темже убо, умилосердився, Господь в видении нощнем показа ему тя, отче, яко врача благодатна, могуща его исцелити; и призвав тя теплый верою царь, умильно лобыза и со слезами моли, да тобою исцелеет, и посем здрав бысть. Сие ведуще, зовем ти, преподобне:
Радуйся, рабе Царя Вышняго, земному царю посланниче Его благопоспешный;
Радуйся, врачу всеизрядный, недуг царя болящаго благодатию врачующею чудно исцеливый.
Радуйся, утешителю скорбным, исполняяй радости к тебе притекающия;
Радуйся, радосте верных, веселие о Господе царю и людем его целением сотворивый.
Радуйся, безсребренниче дивный, богатых тебе даров царских, злата и сребра отрекийся;
Радуйся, странноприимче милосердный, к созиданию странноприимницы и врачебницы сердце царево подвигнувый.
Радуйся, строителю чудный, не имея злата и сребра, обитель преудобренную больным и бедным создавый;
Радуйся, нищия возлюбивый и во обители твоей тем даже до конца наипаче послуживый.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 6
Проповедует память твою, святе Сампсоне, честная Церковь, яко старости добрыя в трудех странноприимства и врачевания достигл еси, при скончании же жития твоего чужд был еси страха смертнаго, но светел лицем явился еси, егда разлучашеся душа блаженная твоя от телесе, и радуяся преставился еси Господу, да пребудеши всегда с Ним, купно со Ангельскими лики вопия: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия благодатная любы твоя к нищим и странным в земнем житии твоем, отче Сампсоне, еяже ради создана бысть странноприимница и врачебница твоя, но и по скончании земнаго жития твоего не оскудеша страннолюбная попечения твоя: оградил бо еси дивным явлением твоим странноприимную обитель от запаления огненнаго. Сего ради дивящеся, благоговейно ти глаголем:
Радуйся, в жизни твоей странноприимче благодатный;
Радуйся, и по преставлении твоем покровителю странным благонадежный.
Радуйся, в земнем житии нищим прибежище и избавление;
Радуйся, в небеснем водворении достоянию твоему помощь и заступление.
Радуйся, обитель твою, огнем бурным обложену, с небесе посетивый;
Радуйся, пламени запретивый и от дому твоего инуду его устремивый.
Радуйся, яко твоими молитвами дождь велий пролияся и пламень угасися;
Радуйся, яко тобою пристанище странным и больным от сожжения спасеся.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 7
Хотя человеколюбец Господь явити в тебе, отче, неизреченное о людех милосердие, показа тя и по успении твоем целителя всеизрядна: Феодориту бо славну, люте страждущу, во сне явлься, целение сотворил еси, такожде и болярину Льву, неисцельне недуговавшу, купно со святыми врачи Космою и Дамианом исцеление возвестил еси, и здрав бысть. Темже подвигл еси благородныя и славныя купно с нищими и убогими благодарне вопияти Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новый по отшествии твоем явися источник исцелений от тебе, чудотворче Сампсоне, во храме плотскаго и духовнаго южика твоего, мученика Мокиа, идеже положенный гроб твой начат источати целебное миро, имже всякими недуги болящии, с верою помазующеся, здравие получаху и прославляху тя сице:
Радуйся, глубино смиренномудрия, от Бога превознесенная;
Радуйся, по успении твоем чудесы многими прославленный.
Радуйся, реко чудоточная силы цельбоносныя;
Радуйся, яко прослави Бог гроб твой целении дивными.
Радуйся, высокороднаго Льва, разслаблена суща, миром гроба твоего укрепивый;
Радуйся, к вящшему попечению о странноприимнице твоей, во еже не оскудети ей, того воодушевивый.
Радуйся, помазанием мира от честнаго гроба твоего Георгиа раба от труда воднаго свободивый;
Радуйся, изобилуяй чудесы толикими, яко не достанет нам времене повествовати о них.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 8
Страннолюбныя подвиги твоя почитяюще и от тебе сотворенным чудесем дивящеся, благоговейнии людие ин дом и врачебницу близ создаша, странноприимную же обитель твою, идеже подвизался еси, умолиша патриарха в храм освятити, да в нем прославят чудеса твоя и милосердие и в пениих церковных воспоют Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Всею мыслию у Господа водворялся и зрением нетленныя славы Его наслаждаяся, не небрегл еси, отче, о тесноте и обидех, яже прияша от домоправителей нерадивых страннии и больнии во обители твоей, и скорым заступленном оградил еси их. Темже и мы молим тя, преподобне, от злобы человеческия и от обиды творящих огради нас немощных твоим предстательством, да любовию вопием ти сице:
Радуйся, под кров твой всельшимся покрове небесный;
Радуйся, обидимым заступниче скорый.
Радуйся, обидящих наказателю неподкупный;
Радуйся, Энесиа строителя, суща нерадива и леностна, вразумивый.
Радуйся, недугом и немотою того поразивый, да ко спасению его приведеши;
Радуйся, прощением твоим сего добре исправивый.
Радуйся, яко Евстратиа строителя, о больных и странных твоих нерадяща, яже подобаша ему творити, научил еси;
Радуйся, яко гневным явлением твоим и целением недуга его к доброму служению сего подвигл еси.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 9
Всякий человеческаго естества чин: царие и раби, нищии же и богатии, худороднии и высокороднии, почитаху тя, преподобне, во граде и царстве равноапостольнаго царя Константина, отнюдуже возсия во отечестве нашем святая вера православная, с неюже купно слава и память твоя, и поклонишася тебе, отче, во стране нашей чтущии тя новии сынове и дщери от убогих и даже до царей, по вере вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии не возмогут по достоянию восхвалити силы, тобою бывшия во отечестве нашем, поборания же и заступления, яже явил еси воинству и народу нашему во дни, в няже творяху память честную твою. Темже припадающе молимся тебе, преподобне: буди всегда заступник и поборник наш противу супостатов, соблюдая в мире и безмятежии Церковь святую нашу и осеняя молитвами твоими верныя, сице зовущия:
Радуйся, землю Российскую, ко Христу пришедшую, возлюбивый;
Радуйся, добропобедный во обстояниих поборник тоя бывый.
Радуйся, воинов наших силу многажды на сопротивныя укрепивый;
Радуйся, тем, яко верным, победы на мятежныя даровавый.
Радуйся, христолюбиваго князя Всеволода мышцу крепку на супостаты сотворивый;
Радуйся, непокоривыя и клятвопреступныя, аще и единоверныя, враги его поражением вразумивый.
Радуйся, люди со князем благоверным, молившияся тебе и Богородице Деве, услышавый;
Радуйся, в день памяти твоея радость тем победою на враги и пресечением междоусобныя брани сотворивый.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 10
Спасти хотя от отчаяния и пагубы верою притекающия к тебе и помощи твоея просящия, приклонял еси им милосердие Всеблагаго Владыки; темже восхваляти тя и почитати, яко заступника в бедах и покровителя страны нашея, издревле научил еси отцы наша, да воспевают даровавшему нам тя, яко молитвенника и скоропослушника, Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена крепкая был еси царству нашему, егда ополчишася на ны врази тьмочисленнии, да силу нашу сокрушат и игу своему тяжкому покорят. Ты же, отче и заступниче наш Сампсоне, предстательством твоим пред единым сильным во бранех Господом благовернаго царя нашего Петра укрепил еси и победу на враги велию на поли Полтавстем даровал еси. Сего ради благодарно и со умилением вопием ти:
Радуйся, от покорения и рабства страну нашу оградивый;
Радуйся, врагов наших силу предстательством твоим за ны сокрушивый.
Радуйся, царя нашего победителя славна сотворивый;
Радуйся, сего во брани неврежденна сохранивый.
Радуйся, славу страны нашея православныя утвердивый;
Радуйся, дерзновенную гордыню возставшаго на ны иноплеменнаго воителя низложивый.
Радуйся, рог племене нашего посреде народов победно вознесый;
Радуйся, поборниче за ны, хвало и славо наша.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 11
Пение всеумиленное приносяще ти, преподобне, яко заступнику скорому, защитнику крепкому, предстателю непостыдному, благодателю милосердному, научаемся житием твоим многотрудным, чудесы преестественными, предстательствы дерзновенными, воспевати дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарное светило возшед древле на востоце, возсиял еси, яко солнце благодатное Российския земли, мрак бо уныния и скорбей отгоняеши, просвещая упованием сердца твоея помощи во обстоянии просящих и согревая теплотою благости твоея охладевающия души колеблемых ветром неверия. Сего ради сынове Российстии вопиют ти сице:
Радуйся, яко тя славят Российстии собори,
Радуйся, яко тя превозносит Полтавская земля.
Радуйся, град наш стольный победою Петра утвердивый;
Радуйся, волею тя чтущаго царя храм тебе в нем водрузивый.
Радуйся, яко во храме твоем людие вернии благоговейно лику твоему покланяются;
Радуйся, яко не всуе слезы умиления, скорбей же и болезней пред иконою твоею проливаются.
Радуйся, яко тобою бездомнии и сирыя пристанище себе и ныне обретают;
Радуйся, яко людие наши, богатии и убозии, отца своего тя любовию тепле именуют.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 12
Благодать и велию милость испроси нам с небесе, преподобне отче наш Сампсоне, и молися ко Господу, да хранит державу Российскую целу и тверду, Церковь святую Свою от неверия и отступства и ересей непреобориму, нас же, прибегающих к тебе с верою, да избавит от напастей и болезней, яко да воспоем благодеющему нам тобою Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твое в Церкви православней, во отечестве же и стольнем граде нашем прославление, ублажаем тя, преподобне отче наш Сампсоне, зовуще: не остави твоим предстательством и помощию нас, сущих маловерных, немощных, малодушных же и скорбных, и укрепи нас на пути многотруднем в Царство Небесное, идеже со святыми блаженне водворяешися, да любовию от души вопием ти:
Радуйся, друже Христов, елика Христос заповеда сотворивый;
Радуйся, ближния, якоже и Христос верныя Своя, паче себе возлюбивый.
Радуйся, врачебнице благодатная безмездных болящим целений;
Радуйся, широто необъятная любве и в скорбех утешений.
Радуйся, отрадо сокровенная милостыни тайно творящим;
Радуйся, древо сеннолиственное в знои трудов сущим.
Радуйся, послушателю воздыханий тайных, благодеяния твоя невидимо творяй на земли;
Радуйся, яко знаем добрая дела твоя и прославляем Отца нашего, Иже есть на небесех.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 13
О преподобне отче наш Сампсоне, предивный чудотворче и целителю, благостный утешителю, милостивый странноприимче и скорый заступниче! Приими сия малыя приносимыя тебе хвалы и, предстоя всегда Престолу Живоначальныя Троицы, молися о всех нас, чтущих память твою, яко да милосердие Божие неизреченное, спасающее верныя от бед в земнем житии и от гибели горькия в жизни вечней, излиется и на ны, поющия со упованием и верою Богу: Аллилуиа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
Ангелом на небеси, непрестанно славящим Творца и Владыку всех Бога, уподобился еси на земли, богодохновенне Сампсоне, дивными бо делы добрыми твоими и труды многими прославил еси Отца, Иже есть на небесех, благость и милосердие неизреченное Того людем являя. Ныне же в небесных селениих славы водворяяся, не забуди нас, любовию тебе зовущих:
Радуйся, преизрядный ангелов подражателю;
Радуйся, благий и верный Царя славы служителю.
Радуйся, достойный избранниче Божий;
Радуйся, слуго милосердия Отча.
Радуйся, священная главо, богомудрием просвещенная;
Радуйся, недоуменная высото в молитвах непрестанных терпения.
Радуйся, благое иго Христово на рамена твоя вземый;
Радуйся, в радость Господа твоего вшедый и венец нетленный от Него приемый.
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Кондак 1
Избранна тя от Господа врача благодатна в странноприимца милостива почитающе и образу честному твоему любовию молитвенно ныне предстояще, ублажаем тя по достоянию преподобне отче наш Сампсоне. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:
Радуйся, Сампсоне, отче милостивый и врачу предивный.
Тропарь Сампсону странноприимцу
глас 4
В терпе́нии твое́м стяжа́л еси́ мзду твою́, о́тче преподо́бне,/ в моли́твах непреста́нно терпе́вый,/ ни́щия возлюби́вый и сия́ удовли́вый,/ но моли́ся Христу́ Бо́гу, Сампсо́не ми́лостиве блаже́нне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: В терпении твоем обрел ты награду свою, отче преподобный, в молитвах постоянно пребывавший, нищих возлюбивший и им помогавший, молись Христу Богу, Сампсон милостивый блаженный о спасении душ наших.
Канон преподобному Сампсону Странноприимцу
Минея, 27 Июня, Кано́н, его́же краегране́сие: Пою́ тя, Сампсо́не, ве́рно Боже́ственными словесы́.
Глас 2
Песнь 1
Ирмос: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́сньми твое́ пресве́тлое торжество́ восхвали́ти устреми́вшуся,/ свет ми низпосли́,/ предстоя́ венцено́сец престо́лу Влады́чню, преблаже́нне.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Еди́ну жела́я, я́же к жи́зни веду́щую тя, ми́ра кра́сная прете́кл еси́/ и преми́рное насле́дие стяжа́л еси́./ Те́мже тя, соше́дшеся, Сампсо́не, почита́ем.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Зако́ну Бо́жию повину́вся, досточу́дне,/ к кра́йней доброде́тели, ра́дуяся, восте́кл еси́, ми́лостив всем быв./ Те́мже тя ны́не ублажа́ем.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Тя, Бо́жию па́че сло́ва Роди́тельницу,/ я́ко держа́вно заступле́ние всех, Пренепоро́чная, побежда́емых,/ сла́вим непреста́нно и ублажа́ем.
Песнь 3
Ирмос: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Сампсо́на свяще́ннаго восхва́лим:/ Бо́жию бо подо́бяся благоутро́бию, ми́лостив неду́жным бысть,/ наготу́ющим же всем оде́жда.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Свя́то и че́стно Боже́ственное житие́ твое́ препроводи́в, со святы́ми сочета́лся еси́/ и оби́тели преподо́бных дости́гл еси́, просвеще́ния неизрече́ннаго сподобля́емь.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Блаже́н еси ты, и бла́го тебе́ бу́дет,/ Боже́ственный соблю́дшу, о́тче, зако́ны Го́спода и Бо́га на́шего,/ Его́же моли́ спасти́ся ста́ду твоему́.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Души́ моея́ и ума́, Чи́стая, тьму отжени́/ и даждь я́ко в день наро́чит пожи́ти,/ спаси́тельная творя́щу повеле́ния.
Седален, глас 4
Просия́в ду́хом, я́ко свети́льник све́тел, Сампсо́не всеблаже́нне,/ озаря́еши нас, че́стне, в дому́ твое́м:/ сего́ ра́ди врачева́ния, от Бо́га тебе́ да́нная, о́тче,/ су́щим в разли́чных неду́зех раздава́еши./ Те́мже мольба́ми твои́ми изба́ви ны от страсте́й.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м/ истле́вшее во страсте́х земноро́дных ме́ртвенное существо́/ и воздви́гла еси́ вся от сме́рти к животу́ нетле́ния./ Те́мже Тя по до́лгу блажи́м вси, Де́во Препросла́вленная,/ я́коже прорекла́ еси́.
Песнь 4
Ирмос: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Я́ко звезда́ пресве́тлая, всех нас просвеща́еши сердца́,/ достодо́лжно блажа́щих тя.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Дрема́ние от о́чию твое́ю отложи́в, бдел еси́ непреста́нно/ и сла́сти теле́сныя успи́л еси́.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Ни́щим дово́лен был еси́ Христа́ ра́ди/ и прия́л еси́ вы́шнее насле́дие, преподо́бне, ра́дуйся.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Тя, Всенепоро́чная Влады́чице, све́тлую пала́ту Сло́ва,/ песносло́вим и ублажа́ем.
Песнь 5
Ирмос: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас:/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Пречи́стый Свет, почи́вший в тебе́,/ всего́ тя светови́дна сотвори́, о́тче,/ просвеща́юща ве́рных доброде́телей твои́х све́тлыми сия́нии.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Ми́лованием мно́гим ни́щим бога́тство был еси́/ и врач су́щим в не́мощи воста́л еси́ я́ве,/ сих врачева́нием отъе́мля неду́ги.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Яви́лся еси храм чист Пресвята́го и Честна́го Ду́ха, страсте́й ти́ну очи́щ/ сам себе́ я́ко вои́стинну, о́тче Богоно́се,/ те́мже восхваля́ем тя.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Тя, Пресвята́я Чи́стая, добро́ту Иа́ковлю,/ ве́рою Боже́ственными гла́сы песносло́вим,/ ро́ждшую нам Бо́га Плотоно́сца, Его́же трепе́щут вся́ческая.
Песнь 6
Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Сокро́вищи Небе́сными обогати́лся еси́,/ любя́ ми́лование, Сампсо́не сла́вне,/ и отверза́я ни́щим твою́ утро́бу, соверше́нным умо́м.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Созда́л еси́ в сла́ву Бо́гу на́шему храм освяще́н,/ во́ньже притека́юще, от многови́дных очища́ются неду́г ве́рнии, преблаже́нне.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Чи́сто житие́ твое́ препроводи́л еси́/ и с преподо́бными преподо́бно всели́лся еси́;/ о нас моли́ся, ве́рно чту́щих тя, Богодохнове́нне.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Не́бо высоко́ была́ еси́ всех Царя́ Бо́га, Всенепоро́чная,/ и чи́стая пала́та, и черто́г све́тел, Боже́ственною благода́тию.
Кондак, глас 8
Яко врача́ всеизря́дна и моли́твенника благоприя́тна,/ к ра́це твое́й Боже́ственней притека́юще, Сампсо́не Богому́дре преподо́бне,/ соше́дшеся любо́вию, псалмы́ и пе́сньми, ра́дующеся, Христа́ прославля́ем,/ такову́ю тебе́ благода́ть подава́юща исцеле́ний.
Икос
Ста́рческое, кро́ткое и незло́бивое, непоро́чно житие́ соверши́вшаго,/ сла́вно благода́ть прии́мшаго чуде́с, тве́рду и неизрече́нну,/ Сампсо́на преподо́бнаго восхва́лим,/ а́лчущих пита́теля, и су́щих в ну́ждах помо́щника, и побо́рника вели́ка,/ неду́гующим воздви́гша Боже́ственный храм исцеле́ний.
Песнь 7
Ирмос: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Кре́пость Христа́ держа́вну в напа́стех име́я, преблаже́нне,/ жития́ премину́л еси́ бу́рю без истопле́ния, преподо́бне,/ и к ти́хому приста́нищу, воспева́я, дости́гл еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Прему́дростию мно́гою и любо́вию духо́вною подвиза́емь,/ храм созда́л еси́, о́тче, вели́к,/ в него́же притека́юще всегда́, исцеле́ние прие́млют вси, вопию́ще и глаго́люще:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Све́щник све́тел доброде́телей, Боже́ственным све́том просвеща́емь, Сампсо́не, яви́лся еси́/ и озари́л еси́ вселе́нныя концы́./ Те́мже, соше́дшеся, тя ве́рою ублажа́ем, пою́ще:/ благослове́н еси, Бо́же оте́ц на́ших.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Руно́ иногда́ предъявля́ше чи́стую утро́бу Твою́, прие́мшую Небе́сный дождь,/ всех ороша́ющ одержи́мых жа́ждею грехо́вною, Всепе́тая./ Благослове́на еси́, Бо́га пло́тию ро́ждшая.
Песнь 8
Ирмос: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода,/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Язы́к движа́ ра́достно на Бо́жия, о́тче Сампсо́не, пе́сни,/ стра́сти плотски́я воздержа́нием порабо́тил еси души́/ и раб Христу́ и́скренний яви́лся еса́ и Вы́шняго гра́да насле́дник.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Ча́стый твой ум, блиста́нии Боже́ственными укра́шен, пресве́тел яви́ся/ и прия́тен чи́стых, всеблаже́нне, Боже́ственных сия́ний,/ те́мже тя чтим, Сампсо́не, во ве́ки.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Освяще́нну име́я жизнь, пресла́вно, Сампсо́не всеблаже́нне,/ я́ве просла́вился еси́, к Бо́гу преше́д/ се бо пребыва́ет па́мять твоя́ во ве́ки и пра́вда.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Уста́ви страсте́й мои́х лю́тую бу́рю, Чи́стая Благослове́нная,/ и возбрани́ всем, неща́дно мою́ нищету́, Де́во, борю́щим враго́м безпло́тным,/ я́ко да ве́рно пою́ Тя.
Песнь 9
Ирмос: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Се па́мять твоя́, о́тче, я́коже со́лнце, всем возсия́,/ просвеща́ющи све́тло в ней тя сла́вящия,/ я́ко служи́теля Христо́ва, и насле́дника Ца́рствия Его́,/ и всем преподо́бным соприча́стника.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Я́ко светоза́рно житие́ твое́, я́ко ве́лия сла́ва,/ я́ко бога́т гроб твой, му́дре, иде́же честно́е те́ло твое́ лежа́ше,/ здра́вие источа́ет притека́ющим ве́рно и твоея́ прося́щим по́мощи всегда́.
Припев: Преподо́бне о́тче Сампсо́не, моли́ Бо́га о на́с.
Твои́м пресла́вным, о́тче, врачевство́м, е́же боле́зньми стяжа́л еси́,/ посеща́ти при́сно не оскуде́й, мо́лимся, во мно́зе милосе́рдии непреста́нно предстоя́ нам/ и облегча́я боле́зни и труды́ душ на́ших.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Со́лнечныя облиста́я чту́щим тя, о́тче, зари́,/ просвети́ на́ша душе́вная чу́вства/ и све́тлости Боже́ственныя прича́стники сподо́би ны/ моли́твами твои́ми, блаже́нне, бы́ти, мо́лим тя.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Светови́ден Тя о́блак пра́веднаго Со́лнца ве́дяще, Чи́стая,/ ра́дуйся, ве́рно Тебе́ взыва́ем,/ апо́столов сла́ва, и вене́ц му́чеников сла́вных,/ и ве́рных спасе́ние, Де́во Неискусобра́чная.
Светилен
Расточи́л еси́ твое́ бога́тство ни́щим богоуго́дно/ и весь возложи́лся еси́, о Сампсо́не, Го́сподеви,/ Его́же моли́ вся́ческих страсте́й нас изба́вити.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Держа́вным Твои́м покро́вом/ от враг наве́та нас, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся невре́дны,/ Тя бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ну́ждах.
Вернуться к списку