- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу. Раки. Сени
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады
- Литийные блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения, пошивочная продукция
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
- Часы
Подпишитесь на рассылку и получайте свежие новости и акции нашего магазина.
Преподобный Корнилий Комельский
Краткое житие преподобного Корнилия Комельского
Преподобный Корнилий Комельский происходил из боярского рода Крюковых. Его брат Лукиан служил при московском великокняжеском дворе. Когда Лукиан, достигнув преклонных лет, решил удалиться в монастырь преподобного Кирилла Белозерского, за ним последовал и Корнилий, с раннего возраста стремившийся к отшельнической жизни. Приняв пострижение, юный Корнилий начал свои иноческие подвиги с тяжелого послушания – в хлебне, носил тяжелые вериги, а в редкие часы отдыха занимался списыванием церковных книг. Позднее из любви к уединению преподобный Корнилий оставил Белозерскую обитель, посетил Ростов. В Новгороде святитель Геннадий (память 4 декабря) пытался удержать его при себе, но подвижник поселился в пустынном месте недалеко от Новгорода. Когда и здесь его стали посещать люди, стремившиеся к иноческому житию, он перешел в Тверскую Савватиеву пустынь, а позже, в 1497 году, поселился в Комельском лесу, неподалеку от Вологды, где устроил себе келлию. К месту подвигов преподобного Корнилия стали собираться иноки, и он в 1501 году построил на этом месте деревянный храм в честь Введения во храм Пресвятой Богородицы. В том же году митрополит Симон посвятил преподобного Корнилия в сан иеромонаха. В 1512 году, когда число братии возросло, преподобный построил каменный храм и написал для братии устав, составленный на основе уставов преподобных Иосифа Волоцкого и Нила Сорского . Это был третий устав, написанный русским святым для монашествующих. Преподобный Корнилий Комельский отличался щедростью к бедным, во время голода им был устроен приют для детей на монастырском дворе. За любовь к бедным и сиротам преподобный Корнилий много раз удостаивался благодатного видения преподобного Антония Великого (память 17 января), к которому питал особое благоговение и воздвиг в честь великого подвижника храм в своей обители. Строгость жизни святого возбудила ропот некоторых из братии, и преподобный Корнилий вынужден был оставить обитель и поселиться на Сурском озере, в 70 верстах от своего монастыря. Некоторое время он подвизался и в Троице-Сергиевой Лавре. По ходатайству иноков Корнилиевой обители великий князь Василий Иванович убеждал преподобного вернуться в свою обитель. Подвижник повиновался и, возвратившись в свой монастырь, передал настоятельство своему ученику Лаврентию и затворился в своей келлии.
Во время нападения татар на Вологодскую землю преподобный Корнилий, оберегая братию, вместе с ними удалился в Белозерскии край. Скончался преподобный в возрасте 82 лет 19 мая 1537 года. Многие ученики преподобного Корнилия также прославились святостью жизни: преподобные Геннадий Любимоградский (память 23 января), Кирилл Новоезерский (память 4 февраля), Иродион Илозерский (память 28 сентября), Адриан Пошехонский (память 5 марта), Лаврентий и Кассиан Комельские (память 16 мая).
Общецерковное празднование преподобному Корнилию (19 мая) установлено 25 января 1600 года патриархом Иовом и собором епископов. Житие преподобного составлено учеником его Нафанаилом в 1589 году. Имеются служба и похвала святому, сохранился устав, написанный преподобным Корнилием.
Полное житие преподобного Корнилия Комельского
Преподобный Корнилий Комельский, Вологодский чудотворец, родился в 1457 году. Он был родом из знатной боярской семьи Крюковых, жившей в Ростове Великом. Дядя преподобного, дьяк Лукиан, служил при дворе великой княгини Марии, супруги великого князя московского Василия Темного. При посредничестве Лукиана юный Корнилий был определен к московскому великокняжескому двору. Для воспитания отрока нельзя было найти лучшего места, как тогдашний великокняжеский двор, не уступавший в самом строгом исполнении всех правил церковного устава ни одной иноческой обители. Здесь Корнилий мог видеть и изучать одно только доброе. Современный описатель его жизни называет великую княгиню Марию, скончавшуюся инокинею, именитою благочестием и милостивую паче всех прежде бывших: действительно, испытанная несчастиями и всецело преданная воспитанию детей своих – сверстников Корнилия, она могла служить для юного царедворца самым лучшим живым примером для подражания. Молодой Корнилий как нельзя более воспользовался счастливо сложившимися обстоятельствами своей юности: приобрел в науках познания, получив самое лучшее по тогдашнему времени образование, а вместе с этим сохранил чистоту сердца и неповрежденность нравов, так что, не достигнув еще совершенных лет, он казался уже мужем совершенным. С раннего возраста начало в нем развиваться влечение к жизни созерцательной, отшельнической, которое усиливалось под влиянием бесед дяди и великой княгини, стремившихся к иночеству. И когда престарелый Лукиан оставил придворную службу и постригся в Кириллове, за ним последовал туда же двадцатилетний Корнилий, хотя служба при дворе великого князя могла доставить ему честь, богатство и другие житейские выгоды.
Приняв постриг в Белозерском монастыре, он с благой кротостью предал себя воле прозорливого, многоопытного в духовной жизни старца Ген надия, повинуясь ему с любовью, как отцу, и не делая ничего без его благословения. Через некоторое время Корнилий призвал в благодатную обитель своего младшего брата Акинфия.
Свои иноческие подвиги в монастыре юный инок начал с тяжелого послушания – в хлебне, носил тяжелые вериги, а в редкие часы отдыха переписывал богослужебные книги.
Прошедше уже все более тяжелые послушания и ревнуя о высшем совершенстве, преподобный Корнилий, испросив благословения своего духовного наставника, посетил многие обители близ Кирилло-Белозерского монастыря. Подобно птице, он искал себе гнезда, и, как пчела извлекает мед с различных цветов, так и он везде старался приобретать себе духовную пользу из всего, что видел и слышал. Побывав во всех ближайших к Кириллову монастырях и пустынях, преподобный Корнилий направился к Новгороду, славившемуся тогда множеством иноческих обителей.
В Новгороде архиепископ Геннадий (память 4/17 декабря), познакомившись с богобоязненным и опытным в духовной жизни иноком и увидев в нем редкое по тому времени книжное образование, хотел рукоположить преподобного Корнилия в сан священства. Но он уклонился от такой почести, предпочитая путь безмолвного уединенного подвига. Подвижник сначала поселился в пустом месте недалеко от Новгорода, потом жил в безмолвии в пустынях новгородских и тверских, претерпевая «труды многие: и жажду, и глад, студень же и зной Христа ради». Когда же стали навещать его любители иноческого жития, он перешел в Тверскую Савватиеву пустынь. Но и здесь не нашел вожделенной тишины и безмолвия преподобный, ибо братия Савватиевой пустыни и приходившие в нее странники и богомольцы стали посещать уединенную келлию Корнилия, прося его советов и наставлений, вследствие чего преподобный снова решился бежать и искать себе другого места.
И в 1497 году на Вологодской земле, в густых комельских лесах, около пересечения рек Нурма и Талица, преподобный Корнилий нашел брошенную разбойниками хижину, которую обратил в келлию для безмолвия. Однажды напали на старца разбойники, но, кроме книг, ничего не нашли. Благодаря усердной молитве и Божией помощи святому отшельнику удалось умиротворить разбойничий люд, обитавший в то время в дремучих комельских лесах, противостоять их угрозам и даже обратить греховную разбойничью братию на путь раскаяния и исправления.
В возрасте сорока лет преподобный Корнилий получил возможность жить в совершенном уединении и безмолвии, пребывая в постоянной молитве и трудах. Через 4 года к месту подвигов преподобного Корнилия стали приходить любители безмолвия. Пустынники питались трудами рук своих, молились каждый в своей келлии, а когда число их умножилось, то стали просить преподобного Корнилия устроить церковь, считая великим ущербом и вредом для души лишение Божественной службы. Услышав о благочестивом желании своих сподвижников, преподобный был весьма рад. Тогда и понял он, что пора уединения и безмолвия для него уже прошла, что настало время жить не для себя только, но потрудиться и для пользы братии и страшный разбойнический притон обратить в святую обитель для иночествующих.
В 1501 году был построен деревянный храм в честь Введения во храм Пресвятой Богородицы, и в том же году митрополит Симон посвятил преподобного Корнилия в сан иеромонаха. Решась жить в обществе братии, блаженный Корнилий не щадил себя для их пользы, наряду с другими трудился в лесу и в обители, и вообще для устройства обители он перенес множество трудов и усилий. В 1512 году, когда число братии возросло, преподобный построил каменный храм и написал для братии устав, составленный на основе уставов преподобных Иосифа Волоцкого и Нила Сорского . Это был третий устав, написанный русским святым для монашествующих.
Устав преподобного Корнилия включает 15 глав, содержащих ряд наставлений инокам общежительного монастыря.
В 1-й главе говорится о церковном благочинии, во 2-й – о благочинии трапезы, а в 3-й – о пищи и питии. 4-я глава требует от иноков не есть и не пить нигде, кроме общей трапезы, 5-я глава рекомендует монашествующим иметь только две одежды: одну ветхую, с заплатами, а вторую крепкую; прочее же – «дело тщеславия и соблазн для братии», 6-я глава воспрещает просить подаяние у посторонних, а 7-я – иметь какую-либо собственность: «инок, имеющий в общежитии что-либо свое, малое или великое, чужд любви Божией». В 8-й главе возбраняется брать что бы то ни было без благословения настоятеля, 9-я глава поучает, что «не должно ходить безвременно в трапезу», а 10-я предписывает пребывание на общей работе в молчании и молитве. В 11-й главе преподобный Корнилий запрещает без особенной нужды посещать «ни родных, ни чужих», а в 12-й – принимать подаяние для себя. О недопустимости в обители хмельных напитков говорится в 13-й главе. 14-я и 15-я главы состоят из рекомендаций о том, как принимать приходящих в монастырь с личным имуществом и как поступать с теми, кто, оставив монастырь, пожелает вернуться в него.
Строгий устав преподобного Корнилия не все восприняли с послушанием; в обители поднялась волна ропота, началась смута.
С годами увеличилось число иноков братии, появилась необходимость в строительстве большего храма. Предводимые своим игуменом, комельские отшельники сами принялись за работу, строили стены, плотничали, создавали иконы, переписывали церковные книги и изготовляли своими руками необходимую для храма утварь. В 1515 году по благословению митрополита Варлаама новый храм был возведен и освящен также в честь Введения во храм Пресвятой Богородицы. Через некоторое время были достроены трапезная церковь, странноприимный дом и богадельня. Преподобный Корнилий Комельский отличался щедростью к бедным. Спаситель поучает нас: «Будьте милостивы, как и Отец ваш милосерд есть. Давайте и дастся им: мерою доброю, утрясенною и переполненною отсыплют вам в пазуху; ибо какою мерою мерите вы, такою же мерою возмерится и вам» ( Лк.6:36, 38 ). Преподобный особенно любил выполнять эту заповедь Спасителя. Он раздавал милостыню щедрою рукою и твердо верил обетованию Господа Своего. Случилось, что к дню праздника преподобного Антония запасы вышли и раздавать было нечего. Преподобный обратился к молитве и на рассвете дня праздничного посланный великого князя Василия принес богатую милостыню, так что весь народ питался с избытком. Милосердие и вера его открылись во время голода, посетившего Вологодскую страну. Родители оставляли детей у стен обители, не имея чем кормить их; преподобный устроил для них богадельню на монастырском дворе и кормил. За любовь к бедным и сиротам преподобный Корнилий много раз удостаивался благодатного видения преподобного Антония Великого (память 17/30 января), к которому питал особое благоговение и воздвиг в честь великого подвижника храм в своей обители.
Преподобный жил упованием на Господа, и Господь охранял его Своею благодатью. С неизменным усердием преподобный Корнилий заботился о духовном спасении вверенных его попечению иноков. Как мудрый и духовный наставник и распорядительный хозяин, преподобный, примеряясь к древним отеческим правилам, подобно распределил все церковные службы и монастырские работы, чтобы никто не оставался праздным, и внушал всем при всяком рукоделии постоянно иметь в устах молитву Иисусову. Всех, и своих, и приходящих, он учил жить по правилам святых отцов, во всем покоряться воле настоятеля и молитвенно совершать подвиг послушания во все течение жизни.
Строгость жизни святого возбудила ропот некоторых из братии. И, не ища поддержки у великого князя, преподобный Корнилий вместе с молодым воспитанником Геннадием покинул монастырь, оставив его на попечение двенадцати старших учеников. Когда они пришли в костромские леса, то старцу понравилось место на берегу Сурского озера близ реки Костромы верст за 70 от Комельского монастыря.
Несмотря на преклонный возраст, святой старец принялся строить себе келлию, рубил лес и расчищал место для пашни. Так была заложена основа нового монастыря (впоследствии Геннадиева обитель). Вопреки неоднократным попыткам иноков Комельского монастыря и великого князя Василия вернуть старца в родную обитель, святой угодник оставался непреклонным. Лишь спустя несколько лет, после паломничества и пребывания в затворе в Троице-Сергиевом монастыре, преподобный Корнилий возвратился в Комельскую обитель, но настоятельство передал своему ученику Лаврентию (память 16/29 мая), а сам снова затворился в келлии.
Во время нападения татар на Вологодскую землю преподобный Корнилий, оберегая братию, вместе с ними удалился в Белозерский край по примеру Спасителя, Который скрывался от Ирода в Египте. Братья вместе с наставником молились о спасении обители, и Господь внял их молитвам. Татары неожиданно отступили в паническом бегстве, приняв покинутый монастырь за грозно вооруженную крепость с многочисленным войском.
После возвращения в родной монастырь преподобный Корнилий вскоре почувствовал приближение кончины. Пожелав проститься с братией, великий праведник огласил свое наставление. Он завещал инокам строго соблюдать монастырский устав, жить в мире и согласии друг с другом. На четвертой неделе после Пасхи изнемогший от лет старец велел вести его в церковь, чтобы еще раз причаститься Святых Таин. Возвратясь из церкви, простился со всеми, выслушал акафист Спасителю и Богоматери и тихо предал дух свой Господу; это было 19 мая 1537 года, на 82-м году жизни.
Тело преподобного Корнилия при огромном стечении народа и всеобщем плаче было погребено близ Введенского храма. Святые мощи его были впоследствии прославлены многочисленными чудесами.
Вся жизнь Корнилия была одним непрерывным служением Богу и ближним, как светильник, поставленный на свещнице, он светил современникам своими добродетелями. Среди многочисленного сонма святых подвижников Вологодской стороны преподобный Корнилий занимает одно из первых и самых видных мест. Он воспитал множество святых учеников, ставших впоследствии основателями монастырей: Кассиан и Лаврентий, игумены Комельские (память 16/29 мая), Кирилл Новоезерский (память 4/17 февраля), Иродион Илоезерский (память 28 сентября/11 октября), Геннадий Любимоградский (память 23 января/5 февраля), Адриан Пошехонский (память 5/18 марта) и другие. Игумен Лаврентий еще 10 лет после старца охранял в мире собранную им паству и вместе с бывшим игуменом Кассианом избрал себе последнее пристанище близ гроба блаженного своего учителя.
Общецерковное празднование преподобному Корнилию – 19 мая/1 июня – установлено 25 января 1600 года святителем Иовом, первым Патриархом Московским и всея Руси (память 19 июня/2 июля). Житие преподобного составлено его учеником Нафанаилом в 1589 году. Позже были составлены тексты службы и похвального слова святому. Сохранился и устав иноческой жизни, отличающийся простотой и опытностью духовной.
Акафист святому преподобному Корнилию, игумену Комельскому, Вологодскому чудотворцу
Акафист святому преподобному Корнилию, игумену Комельскому, Вологодскому чудотворцу в формате PDF
Кондак 1
Избранный воеводо, Богом врученнаго тебе полка воинов духовных, и предивный в чудесех, преподобне отче наш Корнилие! Восхваляем подвиги твоя в песнех хвалебных, и молим ти ся прилежно: яко имеяй дерзновение ко Господу, молися выну о спасении нас грешных, и молитвами твоими богоприятными, от всяких нас бед, временных и вечных, свободи, да зовем ти:
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Икос 1
Ангела земнаго и человека небеснаго, яви нам тебе всея твари Зиждитель, преподобне отче Корнилие: провидев бо благоплодие души твоея, от юных лет избра тя служити Ему в преподобии и чистоте, нам же, чтущым тя, внушает вопити к тебе:
Радуйся, благородных родителей сыне боголюбезный.
Радуйся, благочестивыя четы прозябение благодатное.
Радуйся, от младенчества на службу Богови освященный.
Радуйся, от юности на подвиги духовныя предъизбранный.
Радуйся, светлость сана болярскаго Христа ради презревый.
Радуйся, служити Царю Небесному преискренне восхотевый.
Радуйся, сего ради службу царю земному оставивый.
Радуйся, на подвиги поста и молитвы ревностно потекий.
Радуйся, в обители преподобнаго Кирилла во иночество постриженный.
Радуйся, в послушании старцу твоему зело преуспевый.
Радуйся, труды великия в хлебне неленостно совершивый.
Радуйся, вериги тяжкия на теле твоем носивый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 2
Видев Господь твоя подвиги, бдения, сухоядения и молитвы, преподобне отче, осени тя божественною благодатию, и дарова ти силу и крепость, трудитися в послушаниих монастырских сугубо противу других братий, ихже немощи с любовию носил еси, и уроки им данныя в работах за них исполнял еси, нощи же в молитвах коленопреклоненных провождал еси, зовый немолчно Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум духовный тебе свыше дарова Бог, досточудне отче, имже добре разсуждал еси, что есть воля Божия и что воля человеческая; первей убо всецело повинул еси, вторыя же всячески избегал еси послушати, и был еси истинный угодник Божий, достойный нелестных похвал таковых:
Радуйся, чудоточнаго древа преподобнаго Кирилла отрасле благоплодная.
Радуйся, обители его святыя питомиче Богом прославленный.
Радуйся, иноче богоугодный, Богу, а не человеком угождавый.
Радуйся, смирением высокая стяжавый.
Радуйся, Писаний божественных неленостный изучителю.
Радуйся, книг душеспасительных трудолюбивый списателю.
Радуйся, в снискании мудрости духовныя с любовию подвизавыйся.
Радуйся, добродетели древних богоносных отец себе усвоивый.
Радуйся, словеса и учения их в сердце твоем запечатлевый.
Радуйся, яко пчела мед негиблющий богомудренно собиравый.
Радуйся, бразду душевную добре возделавый.
Радуйся, слезами молитвенными ниву сердечную уплодоносивый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 3
Силою Божиею руководимый, оставил еси, отче Корнилие, обитель, тебе духовно воспитавшую, и яко муж совершен, подвиг странничества Бога ради на ся восприял еси, обители иноческия обходя, и в них житию духовному поучаяся, да возможеши сердцем и усты благоприятно воспевати Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 3
Имея помысл чист и непорочную душу, преподобне отче, вся добрая и душеполезная, в странствии твоем виденная и слышанная, слагал еси в сердце твоем, и теми поучался еси богоугождению истинному, егоже верх — святая любы. Сию убо себе усвоив паче иных добродетелей, верный подражатель Христов был еси, и немощи немощных любвеобильно носил еси, во еже всем звати тебе:
Радуйся, богомудрый странниче.
Радуйся, Христов избранниче.
Радуйся, краснеи нозе твои в путь спасительный направивый.
Радуйся, странствие воистинну душеполезное совершивый.
Радуйся, от Новоградскаго святителя Геннадиа любовию о Христе почтенный.
Радуйся, превозношения человеческаго избегавый.
Радуйся, в пустыню от почестей земных сокрывыйся.
Радуйся, в места неудобопроходимая удаливыйся.
Радуйся, смирения стяжателю.
Радуйся, крине пустыннаго прозябения.
Радуйся, маслино небеснаго насаждения.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 4
Бурю скорбей пустынных мужественно претерпел еси, подвижниче Божий, и преходя от места к месту, Комельския пустыни достигл еси, идеже в обиталищи разбойников небоязненно вселился еси, место, беззаконии оскверненное очистив и освятив, на немже деннонощно возносил еси хвалы Богу, и пел еси Ему во умилении глубоцем: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше разбойницы твое им изобличение, и видевше небоязненное мужество души твоея, яко прещения их не устрашился еси, готов сый смерть прияти от рук их радостно, оставиша тя в покои, служити Богу на избранном ти месте, идеже ныне чествуем тя, взывающе тебе сице:
Радуйся, пустынниче, земных пристрастий чуждый.
Радуйся, постниче, умертвивый страсти воздержанием.
Радуйся, мужество крепкое о Христе явивый.
Радуйся, враги невидимыя до конца победивый.
Радуйся, разбойническое жилище в селение Божие претворивый.
Радуйся, разбойников прещения ни во что же вменивый.
Радуйся, любовию злобу победивый.
Радуйся, смирением ненависть укротивый.
Радуйся, разбойников, ограбивших тя, вразумивый чудесно.
Радуйся, книги твоя, ими похищенныя, возвративый преславно.
Радуйся, учителю благочестия.
Радуйся, наставниче богомудрия.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 5
Боготечное светило быв, сиянием добродетельнаго жития твоего привлекл еси в пустыню Комельскую пустыннолюбивыя иноки, сожительствовати тебе, преподобне отче: ты же по глаголу Христову, грядущих к тебе не изгонял еси, но с любовию приимал еси; и тако в пустыни твоей устроися обитель святая, в нейже иноков лик, тобою управляемый, пояше Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше тя ученицы твои богоносна и равноангельна житием, возжелаша соорудити храм Божий на месте подвигов твоих пустынных, преподобне отче, ихже желание исполняя, храм первый, во имя Богоматере, в пустыни твоей построил еси, своима рукама в деле построения его труждаяся. Сия труды твоя воспоминающе, святче Божий, приносим ти пение таковое:
Радуйся, подвижниче совершенный.
Радуйся, трудолюбче нелицемерный.
Радуйся, усердный слуго Матере Господа нашего.
Радуйся, во имя Ея святое храм Божий в обители твоей соорудивый.
Радуйся, Ея покрову благодатному обитель твою препоручивый.
Радуйся, помощницу Ю во всем всегда имевый.
Радуйся, пустынный жителю, грады и веси исполнивый славою добрых дел твоих.
Радуйся, селение разбойников наполнивый подвижники благочестия.
Радуйся, пустыню в град претворивый.
Радуйся, дебрь неудобопроходимую иноками населивый.
Радуйся, многи скорби и биения от разбойников претерпевый.
Радуйся, нищету духовную зело возлюбивый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 6
Проповедник Божий был еси братии твоей, отче преподобне: рукоположение бо священное восприем от митрополита Симона, олтарю Господню благоговейно служил еси, и таин Христовых совершитель непорочен был еси, поучая неленостно ученики твоя, словом и примером твоим, богоугождению истинному и пению хвалебному Пресвятей Троице: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси в пустыни Комельской светом добрых дел твоих, блаженне отче, о нихже прославляшеся на земли Отец Небесный – Бог наш: нищыя питал еси, странники упокоевал еси, больныя врачевал еси, и всякому просившему у тебе в нужде, доброхотен датель был еси. Темже слышиши благохваления сицевая:
Радуйся, Авраамле страннолюбие возлюбивый.
Радуйся, апостольское нищелюбие себе усвоивый.
Радуйся, всем бедствующым усерден помощник бывый.
Радуйся, хлеб твой с убогими разделявый.
Радуйся, странноприимницу и больницу в обители твоей устроивый.
Радуйся, чин и устав общежительный учеником твоим начертавый.
Радуйся, Антониа Великаго подвигом пустынным подражавый.
Радуйся, во имя его храм в обители твоей соорудивый.
Радуйся, видением его чудесным утешенный.
Радуйся, обетования благая от уст его услышавый.
Радуйся, молчаливая уста имевый.
Радуйся, псалмопению всегда прилежавый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 7
Хотение имел еси, преподобне, в безмолвии ненарушимом работати Христу Богу: сего ради с любимым учеником твоим преподобным Геннадием удалился еси в пустыню на езеро Сурское, на место безмолвное и удаленное от жилищ человеческих, идеже в подвизех отшельнических добре подвизался еси, зовый немолчно Спасу Христу: Аллилуиа.
Икос 7
Новым подвигом духовным вдал еси себе, угодниче Божий, в пустыни Сурстей, и труды ко трудом прилагал еси, удручая плоть твою постом, бдением, коленопреклонением, долу леганием и молитвами непрестанными, яко дивитися ученику твоему Геннадию таковому житию твоему и ревности твоей о спасении душевнем, яже и нас во удивление приводят и подвизают звати тебе:
Радуйся, пустыннаго безмолвия возжелевый.
Радуйся, молвы человеческия уклонивыйся.
Радуйся, пророку Божию Илии подвиги пустынными подражавый.
Радуйся, Предтечи Господню Иоанну житием отшельническим последовавый.
Радуйся, многи чада о Христе духовно воспитавый.
Радуйся, к богоугождению истинному ученики твоя наставивый.
Радуйся, преподобнаго Кирилла Новоезерскаго во иночество постригий.
Радуйся, преподобнаго Геннадиа Любимоградскаго во ангельский образ облекий.
Радуйся, иночества богоугоднаго в пределех Вологодских распространителю.
Радуйся, обителей пустынных основателю.
Радуйся, звездо пресветлая в лице преподобных Российских.
Радуйся, благодатная красото святыя Христовы Церкве.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 8
Странствуя в пустыни Сурстей, преподобне отче, в сиротстве оставил еси обитель твою Комельскую, еяже сиротство увидев великий князь Василий, сожале о ней и повеле тебе возвратитися в ню на прежнее твое настоятельство, да управляеши обителию, тобою основанною и усовершенною: ты же послушлив сый воли Божией, в повелении благовернаго князя тебе явленней, со усердием в обитель Комельскую возвратился еси, и радость велию сим братии твоей сотворил еси, во еже вопити им благодарными гласы ко Господу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь в Бозе быв богомыслием молитвенным непрестанным, преподобне отче Корнилие, и ближних твоих о Бозе зело возлюбил еси, наипаче же нищих и страждущих, меньших о Христе братий твоих, ихже во время глада щедродательно питал еси, всякому нуждающемуся милостыню неоскудно подавал еси, и малыя дети любвеобильно призревал еси, как отец чадолюбивый. Темже тебе подражателю милосердия Спасова, вопием хвалебно:
Радуйся, преподобне, преподобием христоподражательным украшенный.
Радуйся, богоносне, Бога и ближняго твоего совершенно возлюбивый.
Радуйся, нищих питателю.
Радуйся, странных упокоителю.
Радуйся, страждущих утешителю.
Радуйся, вдов и сирот защитителю.
Радуйся, всяк возраст верных милостынею твоею снабдевавый.
Радуйся, малыя дети любовию твоею о Христе взыскавый.
Радуйся, во дни глада от житниц твоих многия препитавый.
Радуйся, утробу щедрот твоих скупостию не заградивый.
Радуйся, надежду несумненную на Бога возлагавый.
Радуйся, по вере и молитве твоей, от Бога препитание неоскудно получивый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 9
Вся добродетели исполнив и совершенно Богу угодив, преблаженне отче, в старости маститей сый, паки оставил еси жезл настоятельства в обители твоей, и на покой отшел еси в обитель Кириллову, да идеже пострижен был еси в иночество, тамо и скончаеши подвиг жития святаго. Обаче ученики твоими умоленный, иже не тепяху скорби разлучения с тобою, к ним возвратился еси в обитель Комельскую, и в ней в безмолвии келейном пребывал еси, благоприятно поя Богу песнь хвалы и благодарения: Аллилуиа.
Икос 9
Витийство человеческое не довлеет ко изглаголанию многих подвигов богоугоднаго равноангельнаго жития твоего, преподобне отче Корнилие: в старости глубоцей неослабно и неленостно подвизался еси в молитвах, бдениих и пощениих, готовяся ко исходу твоему и преселению в вечность. Сего ради тебе, доброму подвижнику Христову, смиренномудренно приносим сия песни хвалебныя:
Радуйся, истинный угодниче Божий, веру до конца сохранивый.
Радуйся, избранный слуго Господень, надежду несумненну стяжавый.
Радуйся, равноангельный человече, любовь святую себе усвоивый.
Радуйся, последователю евангельскаго учения, вся заповеди его совершивый.
Радуйся, в старости маститей юность духовную проявивый.
Радуйся, в безмолвии молитвенном духовно созревый.
Радуйся, к исходу смертному добре себе приуготовивый.
Радуйся, с горящим светильником добрых дел Жениха Небеснаго срести готовый.
Радуйся, святое имя Господа Иисуса в сердце и устех твоих всегда имевый.
Радуйся, Именем тем Божественным исцеления болящих совершавый.
Радуйся, благодатию целебною свыше обогащенный.
Радуйся, даром прозорливства от Господа одаренный.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 10
Спасения душевнаго во уповании быв, святче Божий, мирно и радостно возлежал еси на одре смертнем, последнее целование и благословение подавая братии твоей, иже горько плакаху о разлучении с тобою: ты же плачь их утоляя, и по смерти обещался еси духом твоим не разлучатися с ними, и не оставляти обитель твою, аще токмо соблюдут заповеди твоя и устав тобою им оставленный, в немже поучаеши благоугождати Богу и достойно возносити Ему трисвятую песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Царя Небеснаго Христа Бога раб бывый, преподобне отче, в руце Его Святыя мирно и безмятежно предал еси чистую твою душу, тело же твое многоподвижное, в наследие целебное обители твоей оставил еси, в нейже оно честно погребеся, и токи чудес источает от раки твоея. Покланяющеся месту посмертнаго покоя твоего, святе, умиленно тебе вопием:
Радуйся, кончину праведную получивый.
Радуйся, непостыдно и свято течение твое скончавый.
Радуйся, во благоухании святыни сном смертным опочивый.
Радуйся, со слезами многими от них погребенный.
Радуйся, в храме Богоматере, тобою созданном, положенный.
Радуйся, под кровом Царицы Небесныя посмертный покой телу твоему обретый.
Радуйся, душею твоею святою в обители райския к Ней воспаривый.
Радуйся, от Сына Ея и Бога венцем безсмертныя жизни почтенный.
Радуйся, ликом святых, Престолу Его предстоящих, сопричтенный.
Радуйся, чудесы многими по смерти святость твою ознаменовавый.
Радуйся, от раки твоея честныя исцеления благодатныя источивый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 11
Пение молебное, у святаго гроба твоего совершаемое, угодниче Божий, милостивно приемлеши, и с верою приходящым на поклонение многоцелебным мощем твоим дары благодатными воздаеши, больным исцеление, скорбящым утешение, бедствующым вспоможение даруя, молитвенным предстательством твоим у Престола Господа Славы, Емуже со святыми поеши: Аллилуиа.
Икос 11
Светлыми лучами чудес твоих, преподобне отче Корнилие, обитель твою просвещаеши, и всю страну Российскую благодатно озаряеши, яко славити тя ближним и дальним, преславнаго чудотворца. Темже и мы грешнии, заступления молитвеннаго твоего просяще, с верою и любовию прославляем тя по долгу благохвалении сими:
Радуйся, целебниче безмездный недугов душевных и телесных.
Радуйся, помощниче скорый и предивный на помощь тя призывающым.
Радуйся, слепым прозрение милостивый подателю.
Радуйся, разслабленных телом благодатный укрепителю.
Радуйся, в сониих и видениих верныя посещаяй.
Радуйся, болящым здравие явлением твоим подаваяй.
Радуйся, недужнаго болярина Симеона пред многими преславно исцеливый.
Радуйся, свещу у гроба твоего чудесно воспламенивый.
Радуйся, люте страдавшаго инока Корнилиа от мучительнаго недуга избавивый.
Радуйся, ногами болезновавшаго Мокиа право ходити устроивый.
Радуйся, бесноватаго Прокопиа от диавольскаго мучения свободивый.
Радуйся, изступленнаго умом Сергиа здравым смыслом одаривый.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 12
Благодать многих чудес, от Бога тебе дарованную, преподобне угодниче Христов, слышав святейший патриарх Всероссийский Иов, соборне установи праздновати святую память твою во всей Православной Всероссийской Церкви, яко воистинну Богом прославленнаго чудотворца. Таковое прославление твое в лице святых со утешением воспоминающе, благодарственно вопием Дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поем многая и преславная чудотворения твоя, преподобне отче Корнилие, в нихже видим великую милость Божию к стране Российстей, таковаго чудотворца возрастившей, и усердно благодарим благих подателя Господа, сице благодеющаго Отечествию нашему, тебе же, небесному заступнику нашему, умильно глаголем:
Радуйся, друже Христов, до конца верен пребывый.
Радуйся, сожителю святых, присный Богу.
Радуйся, таинниче Пресвятыя Троицы.
Радуйся, избранный слуго Пресвятыя Богородицы.
Радуйся, ангельских воинств собеседниче.
Радуйся, преподобных украшение.
Радуйся, сосуде божественныя благодати.
Радуйся, сокровищнице даров Святаго Духа.
Радуйся, чудес реко приснотекущая.
Радуйся, сосуде мира целебнаго преисполненный.
Радуйся, телес наших врачу Богом дарованный.
Радуйся, о душах наших молитвенниче богоприятный.
Радуйся, Корнилие, великий чудотворче.
Кондак 13
О великий и преславный чудотворче, преподобне отче Корнилие! Призри от горних высот обителей райских на нас земных и грешных, и услыши малое сие моление наше, в похвалу тебе приносимое от истиннаго усердия: еже милостивно прием, умоли Создателя нашего Господа, избавити нас геенны огненныя и мучений вечных, и сподобити Царствия Небеснаго и блаженства святых, да с тобою воспоем Ему во веки: Аллилуиа.
Сей Кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1.
Молитва преподобному Корнилию Вологодскому
О священная главо, земный ангеле, небесный человече, великий чудотворче, преподобне отче Корнилие! К тебе с верою и любовию усердно прибегающе, умиленно просим тя, небеснаго предстателя нашего: яви нам, смиренным и грешным, любовь твою отеческую и многомощное твое заступление; се бо, грех ради наших, не дерзаем с свободою чад Божиих просити Господа и Владыку нашего о нужных нам на потребу, но тебе молитвенника к нему благоприятнаго предлагаем, верующе несомненно, яко вся благая можеши нам испросити у благости Его, аще токмо восхощеши.
Испроси убо нам, угодниче Божий, у Всещедраго и Человеколюбца Бога, веру праву, благочестие непоколебимое, покаяние совершенное, жития исправление решительное: да прочее не прогневляем Господа нарушением святых Его заповедей и сподобимся прощения грехов наших от Него получити.
Умоли, чудотворче святый, даровати мир и благостроение стране нашей Российской, здравие же, спасение и на враги одоление. Умоли Бога: страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Яко да познают вси противляющиися, яко с нами Бог и святии угодники Его.
Сохрани, святче Божий, молитвами твоими Церковь Христову от ересей и расколов, суеверия и неверия человеческаго: да цветет в ней святое православие во всей силе и приносит плоды спасительныя душам.
Солюди от всякаго зла и обитель тобою созданную, и вся живущыя и подвизающыяся в ней по твоим уставом: да целы и невредимы пребудут от искушений врага спасения человеческаго.
Призри милостивно и на предстоящыя раце мощей твоих и молящыяся люди, иже в обитель твою приходят на поклонение, и вся прошения их во благо исполни: болящым исцеление, скорбящым утешение, бедствующым вспоможение скоро подаждь. Всем же нам здравие душевное и телесное, земли плодоносие, тихое и богоугодное житие, благую христианскую кончину и добрый ответ на страшном Суде Христовом, у Всемилостиваго Бога исходатайствуй, яко воистинну имеяй велие к Нему дерзновение.
Ей отче! Вемы, яко много может молитва твоя пред лицем Вседержителя Господа: сего ради крепко на тя уповаем, и на твоя святыя молитвы зело надеемся, яко ты приведеши нас предстательством твоим в небурное пристанище спасения, и наследники покажеши нас всесветлаго Царствия Христова.
Не посрами же, святе отче наш, упования нашего, и сподоби нас вкупе с тобою блаженства райскаго наслаждатися: да славим, хвалим и величаем великую милость к нам Человеколюбца Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое благое отеческое заступление, во веки веков. Аминь.
Тропарь Корнилию, чдтв. Комельскому
глас 4
От ю́ности горя́щим жела́нием Боже́ственныя любве́ разжига́емь,/ жите́йския молвы́ оста́вил еси́, преподо́бне,/ ревни́тель Анто́нию Ве́ликому быв,/ безмо́лвием и жесто́ким пребыва́нием после́дуя Христу́,/ бде́нием и моли́твами и посто́м о́браз быв свои́м ученико́м./ Те́мже моли́ся Го́сподеви, Корни́лие блаже́нне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: С юности воспламеняем горячим стремлением к Божественной любви, ты оставил житейскую суету, преподобный, став ревнителем Антонию Великому, безмолвием и суровой жизнью последуя Христу, в бдении, молитвах и посте ты был примером для своих учеников. Потому молись Господу, блаженный Корнилий, о спасении наших душ.
Вернуться к списку