-
РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Терминалы для пожертвований
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
- Реставрация церковной утвари
Преподобный Нектарий Оптинский
Последним соборно избранным оптинским старцем был преподобный Нектарий, ученик скитоначальника преподобного Анатолия (Зерцалова) и преподобного старца Амвросия . Он нёс крест старческого служения в годы тяжёлых испытаний для Русской Православной Церкви, для всей России. Пятьдесят лет старец Нектарий провёл в скиту Оптиной пустыни, из них двадцать – в затворе. Он восходил по духовной лестнице от затвора к общественному служению и был достойным продолжателем оптинского старчества. Наделённый Богом великим даром пророчества и прозорливости, он задолго до революции и гражданской войны видел грядущие беды и скорби людей. Старец Нектарий молился за всю Россию, утешал людей, укреплял их в вере. В годы тяжёлых искушений преподобный Нектарий брал на себя бремя людских грехов. Он разделил участь многих своих верующих соотечественников: был гоним, сослан, почил в изгнании. О его жизненном пути – в связи с гонениями на Церковь, преследованием монашества – известно меньше, чем о его прославленных предшественниках.
Преподобный Нектарий (в миру Николай Васильевич Тихонов) родился в 1853 году в городе Ельце Орловской губернии в бедной семье Василия и Елены Тихоновых. Отец его был рабочим на мельнице и умер, когда сыну было всего семь лет. Перед кончиной он благословил сына иконой святителя Николая, поручая его попечительству своё чадо. С этой иконой старец не расставался всю жизнь.
Позднее преподобный Нектарий рассказы о своём детстве часто начинал словами: «Было это в младенчестве моём, когда жил я с маменькой. Двое нас было на белом свете, да ещё кот жил с нами. Мы низкого были звания и притом бедные. Кому нужны такие?». С матерью у Николая были самые теплые и сердечные отношения. Она больше действовала кротостью и умела тронуть его сердце. Но и мать его умерла рано. Остался мальчик круглым сиротой. С 11 лет он стал работать в лавке богатого купца. Был Николай трудолюбив и к 17 годам дослужился до младшего приказчика. В свободное время юноша очень любил ходить в храм и читать церковные книги. Его отличали кротость, скромность, душевная чистота.
Когда юноше исполнилось двадцать лет, старший приказчик задумал женить его на своей дочери. В то время в Ельце жила почти столетняя схимница, старица Феоктиста, духовная дочь святителя Тихона Задонского . Хозяин отправил к ней юношу за благословением на брак. А схимница благословила его пойти в Оптину к старцу Илариону. Хозяин отпустил юношу в Оптину, и Николай отправился в путь.
В 1873 году пришел он в Оптину пустынь, неся в котомке за спиной одно лишь Евангелие. Здесь Промыслом Божиим он обрел свое истинное назначение. Ибо во власти Господа, а не во власти идущего давать направление стопам своим ( Иер.10,23 ). Сначала юноша пошёл к скитоначальнику старцу Илариону, а тот отправил его к преподобному Амвросию. В то время к великому старцу Амвросию приходило так много людей, что дожидаться приёма приходилось неделями. Но Николая он принял сразу и говорил с ним два часа. О чем была их беседа, преподобный Нектарий никому не открывал, но после нее навсегда остался в скиту. Стал он духовным сыном преподобного Анатолия (Зерцалова), а на совет ходил к преподобному старцу Амвросию.
Первым послушанием его в Оптиной было ухаживать за цветами, потом его назначили на пономарское послушание. У преподобного Нектария была келлия, выходившая дверью в церковь, в ней он прожил двадцать лет, не разговаривая ни с кем из монахов: только сходит к старцу или духовнику и обратно. Сам он любил повторять, что для монаха есть только два выхода из келлии – в храм да в могилу. На этом послушании он часто опаздывал в церковь и ходил с заспанными глазами. Братия жаловались на него старцу Амвросию, на что он отвечал: «Подождите, Николка проспится, всем пригодится».
Под руководством своих великих наставников преподобный Нектарий быстро возрастал духовно. 14 марта 1887 года он был пострижен в мантию, 19 января 1894 года был посвящен в иеродиакона, а еще через четыре года был рукоположен Калужским архиереем в иеромонаха. Было ему тогда тридцать четыре года.
Уже в эти годы он исцелял больных, обладал даром прозорливости, чудотворения и рассуждения. Но по своему смирению эти высокие духовные дарования он скрывал под внешним юродством. На юродство он имел благословение старцев. Оптинские старцы часто прикрывали своё духовное величие юродством – шутками, чудачеством, неожиданными резкостями или непривычной простотой в обращении со знатными и заносчивыми посетителями.
В 1912 году оптинская братия избрала его в старцы. Но преподобный Нектарий отказывался, говоря: «Нет, отцы и братия! Я скудоумен и такой тяготы понести не могу». И только по послушанию он согласился принять на себя старчество.
В первое время после избрания старцем отец Нектарий усилил юродство. Приобрёл музыкальный ящик и граммофон с духовными пластинками, но скитское начальство запретило ему их заводить; играл игрушками. Была у него птичка-свисток, и он заставлял в неё дуть взрослых людей, которые приходили к нему с пустыми горестями. Был волчок, который он давал запускать своим посетителям. Были детские книги, которые он раздавал читать взрослым людям.
В юродстве старца часто содержались пророчества, смысл которых открывался часто лишь по прошествии времени. Например, люди недоумевали и смеялись над тем, как старец Нектарий внезапно зажигал электрический фонарик и с самым серьезным видом ходил с ним по своей келлии, осматривая все углы и шкафы... А после 1917 года вспомнили это "чудачество" совсем иначе: именно так, во тьме, при свете фонариков, большевики обыскивали келлии монахов, в том числе и комнату старца Нектария. За полгода до революции старец стал ходить с красным бантом на груди – так он предсказывал наступающие события. Или насобирает всякого хлама, сложит в шкафчик и всем показывает: «Это мой музей». И действительно, после закрытия Оптиной в скиту был музей.
Часто вместо ответа отец Нектарий расставлял перед посетителями куклы и разыгрывал маленький спектакль. Куклы, персонажи спектакля, давали ответы на вопросы своими репликами. Так, владыка Феофан Калужский не верил в святость старца. Как-то приехал он в Оптину и зашёл к отцу Нектарию. Тот, не обращая на него никакого внимания, играл в куклы: одну наказывал, другую бил, третью сажал в тюрьму. Владыка, наблюдая это, утвердился в своём мнении. Позже, когда большевики посадили его в тюрьму, он говорил: «Грешен я перед Богом и перед старцем. Всё, что он мне показывал тогда, было про меня, а я решил, что он ненормальный».
Однажды старец Варсонофий , будучи ещё послушником, проходил мимо домика отца Нектария. А он стоит на своём крылечке и говорит: «Жить тебе осталось ровно двадцать лет». Это пророчество впоследствии исполнилось в точности.
Протоиерей Василий Шустин рассказывал, как батюшка, не читая, разбирал письма: «Одни письма он откладывал со словами: "Сюда надо дать ответ, а эти письма благодарственные, их можно без ответа оставить". Он их не читал, но видел их содержание. Некоторые из них он благословлял, а некоторые и целовал».
Известны многочисленные случаи, когда батюшка исцелял смертельно больных людей. Приехала в Оптину мать, дочь которой страдала неизлечимой болезнью. От больной отказались все врачи. Мать дожидалась старца в приёмной и вместе с другими богомольцами благословилась у него. Она ещё не успела сказать ему ни слова, как старец обратился к ней сам: «Ты пришла молиться о больной дочери? Она будет здорова». Он дал матери семь пряников и велел: «Пусть каждый день дочь съедает по одному и почаще причащается, будет здорова». Когда мать вернулась домой, дочка с верой приняла пряники, после седьмого причастилась и выздоровела. Болезнь к ней больше не возвращалась.
Как-то приехала к нему монахиня Нектария с мальчиком-подростком, который вдруг заболел. Температура поднялась до сорока градусов. Она и говорит батюшке: «Олежек у меня заболел». А он отвечает: «Хорошо поболеть в добром здравии». На другой день дал мальчику яблочко: «Вот тебе лекарство». И, благословляя их в путь, сказал: «Во время остановки, когда будете лошадей кормить, пусть выпьет кипяточку и будет здоров». Так они и сделали. Мальчик выпил кипяточку, заснул, а когда проснулся, был здоров.
Принимал преподобный старец Нектарий посетителей в «хибарке» прежних старцев, иногда он оставлял на столе в приёмной книги, и посетители в ожидании приёма смотрели эти книги и, листая их, находили ответы на свои вопросы. А преподобный Нектарий по своему смирению замечал, что они приходят к преподобному старцу Амвросию, и сама келлия говорит за него.
У батюшки был кот, который его необыкновенно слушался, и батюшка любил говорить: «Старец Герасим был великий старец, потому у него был лев, а мы малы – и у нас кот».
Внешне старец был невысокого роста, согбенный, с округлым лицом и небольшой клинообразной бородкой. Лицо его как бы не имело возраста – то древнее, суровое, то молодое по живости и выразительности мысли, то детское по чистоте и покою. Ходил он лёгкой, скользящей походкой, как бы едва касаясь земли. Лишь перед самой смертью он передвигался с трудом, ноги распухли как брёвна, сочились сукровицей – это сказалось многолетнее стояние на молитве.
Для каждого человека у старца был свой подход, «своя мера», порой он оставлял посетителя одного в тишине «хибарки» побыть наедине со своими мыслями, иногда долго и оживленно беседовал, удивляя собеседника своими познаниями, и люди спрашивали: «Где же старец окончил университет?» И не могли поверить, что он нигде не учился. «Вся наша образованность от Писания», – говорил о себе старец.
Высоко ценил старец послушание. Митрополита Вениамина (Федченкова) он наставлял: «Примите совет на всю вашу жизнь: если начальники или старшие вам предложат что-нибудь, то, как бы трудно ни было или как бы высоко ни казалось, не отказывайтесь. Бог за послушание поможет». Наглядный урок послушания он дал студенту Василию Шустину (будущему протоиерею), как-то сказав, что научит его ставить самовар, потому что скоро придёт время, когда у него не будет прислуги и придётся самому ставить себе самовар. Юноша с удивлением посмотрел на старца, недоумевая, куда может деться состояние их семьи, но послушно пошёл за батюшкой в кладовку, где стоял самовар. Отец Нектарий велел налить в этот самовар воды из большого медного кувшина.
– Батюшка, он слишком тяжёлый, я его с места не сдвину, – возразил Василий.
Тогда батюшка подошёл к кувшину, перекрестил его и сказал: «Возьми!» И студент легко поднял кувшин, не чувствуя тяжести. «Так вот, – наставил отец Нектарий, – всякое послушание, которое нам кажется тяжёлым, при исполнении бывает очень лёгким, потому что делается как послушание».
Как-то спросили старца, должен ли он брать на себя страдания и грехи приходящих к нему, чтобы облегчить их или утешить. «Иначе облегчить нельзя, – ответил он. – И вот чувствуешь иногда, что на тебе словно гора камней – так много греха и боли принесли тебе, и прямо не можешь снести её. Тогда приходит благодать и размётывает эту гору камней, как гору сухих листьев. И можешь принимать снова».
Старец часто и с любовью говорил о молитве. Он учил постоянству в молитве, считая добрым знаком от Господа неисполнение прошений. «Надо продолжать молиться и не унывать, – поучал батюшка. – Молитва – это капитал. Чем дольше лежит, тем больше процентов приносит. Господь посылает Свою милость тогда, когда Ему это благоугодно, когда нам полезно её принять... Иногда через год Господь исполняет прошение... Пример надо брать с Иоакима и Анны. Они всю жизнь молились и не унывали, и какое Господь послал им утешение!» Однажды посоветовал: «Молитесь просто: «Господи, даруй мне благодать Твою!» На вас идёт туча скорбей, а вы молитесь: «Господи, даруй мне благодать Твою!» И Господь пронесёт мимо вас грозу».
После закрытия монастыря в Вербное воскресенье 1923 года преподобного Нектария арестовали. Старца повели в монастырский хлебный корпус, превращённый в тюрьму. Он шёл по мартовской обледеневшей дорожке и падал. Комната, куда его посадили, была перегорожена не до самого верха, а во второй половине сидели конвоиры и курили. Старец задыхался от дыма. В Страстной Четверг его увезли в тюрьму в Козельск. Позднее из-за болезни глаз старца перевели в больницу, но поставили часовых...
По выходе из тюрьмы власти потребовали, чтобы отец Нектарий покинул Калужскую область. Старец жил в селе Холмищи Брянской области у одного крестьянина, родственника духовного сына батюшки. ЧК грозила этому крестьянину ссылкой на Камчатку за то, что он приютил старца. Осенью 1927 года его обложили особенно тяжёлым налогом.
В Холмищи, невзирая на трудности, добирались духовные чада в поисках утешения и совета, к старцу потянулся поток людей со всех концов России. Святой патриарх Тихон советовался с преподобным Нектарием через своих доверенных лиц. Добираться до села, особенно весной, из-за разлива рек, было трудно, даже сообщение на лошадях прекращалось. Порой приходилось идти пешком в обход до семидесяти пяти вёрст мимо леса, где было много волков. Они часто выходили на дорогу и выли, но по святым молитвам старца никого не трогали.
Преподобный Нектарий, будучи провидцем, предсказывал в 1917 году: «Россия воспрянет и будет материально не богата, но духом будет богата, и в Оптиной будет еще семь светильников, семь столпов».
С 1927 года старец стал серьёзно недомогать, силы его угасали. В декабре состояние здоровья резко ухудшилось, решили, что отец Нектарий умирает, но затем наступило некоторое улучшение. В апреле батюшке опять стало плохо. К нему приезжал отец Сергий Мечев , он причастил старца. 29 апреля 1928 года до Холмищ с трудом добрался отец Адриан, на руках которого преподобный Нектарий скончался в эту же ночь. Незадолго до кончины на вопрос, где его хоронить, старец указал на местное кладбище. Когда его спрашивали, не отвезти ли его тело в Козельск, отрицательно качал головой. Старец не велел хоронить его и возле Покровской церкви в селе Холмищи, сказав, что там будет хуже свиного пастбища. Так и случилось. Храм разрушили, а на соборной площади устроили ярмарку и танцплощадку. Исполняя желание старца, его погребли на местном сельском кладбище в двух-трёх верстах от села Холмищи.
В 1935 году грабители разрыли могилу старца, надеясь найти там ценности. Они сорвали крышку гроба и открытый гроб поставили, прислонив к дереву. Утром колхозники, пришедшие на кладбище, увидели, что старец стоит нетленный – восковая кожа, мягкие руки. Гроб закрыли и опустили в могилу с пением «Святый Боже».
После возрождения Оптиной пустыни, 3/16 июля 1989 года, в день памяти митрополита Московского Филиппа, состоялось обретение мощей преподобного Нектария. Когда торжественная процессия двигалась по обители, от мощей исходило чудное благоухание: мантия старца оказалась нетленной, мощи были янтарного цвета. В 1996 году преподобный Нектарий был причислен к лику местночтимых святых Оптиной пустыни, а в августе 2000 года – Юбилейным Архиерейским Собором Русской Православной Церкви прославлен для общецерковного почитания. В настоящее время рака с мощами старца Нектария находится в западной части Амвросиевского придела Введенского собора обители.
Как при жизни старца, так и после его блаженной кончины каждый, кто обращается к нему с истинной верой, получает благодатную помощь. По молитвам преподобного Нектария люди выходят из трудных жизненных ситуаций, совершаются чудеса духовного и телесного исцеления. Преподобне отче наш Нектарие, моли Бога о нас!
Молитва преподобного Нектария Оптинского
Служба преподобному Нектарию Оптинскому
Преподобнаго Нектария Оптинскаго
Месяца же июля в 3-й день
Обретение мощей преподобнаго Нектария Оптинскаго
На малой вечерни
На Господи, воззвaх: стихиры, глaс 1:
Богомудре отче Нектарие,/ подвиг служения ближнему/ во обители Оптинстей достойно понесл еси/ и, бремя горестей людских на рамо возложив,/ путь прискорбный до конца претерпел еси,/ темже, яко истинный раб Христов,/ венец правды от Бога приял еси./ Того моли даровати нам/ мир и велию милость.
Преподобне отче Нектарие,/ яко пчела в саде духовнем,/ нектар премудрости отеческия собрал еси,/ сего ради, дар разсуждения от Бога прием,/ тайны сердечныя прозревал еси/ и, любовию Христовою распалаемь,/ с верою к тебе притекающих/ к пользе душевней наставлял еси.
Блаженне отче Нектарие,/ первее потщался еси во смирении утвердитися,/ яко основании всякия добродетели,/ и, древним отцем подобяся,/ иноческия обеты до конца исполнил еси./ Ныне же с ними, купно Бога прославляя,/ молишися о душах наших.
Слава глaс 2:
Приидите, вернии,/ преподобных отцев Оптинских возлюбившии,/ припадем к мощем смиреннаго старца Нектария,/ иже многими добродетельми в житии просия./ Ныне же, со всеми святыми Единосущную Троицу прославляя,/ подает нам мир и велию милость.
И ныне, праздника, или Богородичен.
На стиховне стихиры преподобному, глас 4:
Преподобне отче Нектарие,/ всего себе в подвиг послушания вдав,/ сердцем Господеви прилепился еси,/ бдением же, постом и молитвою ревностне подвизаяся,/ страсти греховныя препобедил еси/ и, душу свою слезами многими очистив,/ сосуд Божия благодати достоин явился еси./ Сего ради моли, отче преподобне,/ спастися душам нашим.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Огненных искушений не чуждаяся,/ но смиренно приобщаяся страстем Христовым,/ долготерпеливе отче Нектарие,/ злословимый о имени Христове,/ не стыдился, но радости исполнялся еси,/ да в явление славы Его/ возвеселишися радостию совершенною,/ прославляя Бога за вся.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.
О чадех своих доброе попечение имея,/ богомудре отче Нектарие,/ в годину лютых испытаний/ от Церкве истинныя, аще и поругана бысть,/ не отлучатися наставлял еси/ и покланятися Господеви в Дусе и Истине/ образом жития твоего поучал еси,/ храмы нерукотворенныя в сердцах смиренных премудро созидая.
Слава, глaс 2:
Посетил ны есть Восток с высоты,/ многоцелебныя мощи Нектария преподобнаго,/ яко бисер безценный, нам даруя./ Темже с веселием притецем к раце его/ и с любовию поклонимся,/ песнь псаломскую вопиюще:/ дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев,/ даруяй мирови велию милость.
И ныне, праздника, или Богородичен, глас тойже.
Тропарь зри на велицей вечерни
На велицей вечерни
На Господи, воззвaх: стихиры праздника и преподобнаго, глас 8:
Кто возможет воспети достойно/ труды и подвиги преподобнаго Нектария Оптинскаго:/ подвижника смиренномудраго,/ наставника любвеобильнаго/ и пастыря добраго,/ мужа прозорливаго/ и веры Православныя исповедника твердаго?/ Егоже теплыя молитвы о нас/ милостивно приими, Господи,/ в воню благоухания духовнаго.
Промыслом Божиим направляемь,/ во обитель Оптинскую,/ подвиги делания монашескаго славно просиявшую,/ преподобне отче Нектарие, притекл еси,/ идеже от богомудрых отцев/ сугубую благодать духовнаго разсуждения восприял еси,/ еюже ближним и дальним усердно послужил еси,/ в тяжкую годину гонений на Церковь Русскую/ спасение им устрояя.
От Начальника тишины/ любовь к тишине восприем,/ отче Нектарие преподобне,/ телом затворился еси от мира бушующаго,/ душею же от по-печений житейских упразднился еси,/ умом потрудився взыскати место сердечное,/ и тамо обрет сладчайшаго Иисуса,/ познал еси тишину Боже-ственную.
Безмолвия истиннаго взыскуя,/ отче Нектарие преподобне,/ от мира многомятежнаго телом и душею затворился еси,/ умом же к деланию мно-готрудному прилежа,/ сладчайшаго Иисуса, яко тишины Начальника, познал еси./ Егоже моли, блаженне,/ воздвизаемую напастьми бурю прейти/ и житие наше в мире и покаянии скончати.
Ины стихиры преподобному (на обретение мощей), глас 5:
Богоблаженне старче Нектарие,/ светильниче старчества оптинскаго,/ лучами благодати облистай твою обитель,/ удобри добродетельми место упокоения твоего/ и, яко смоковница добрая,/ насажденная в Оптине пустыни,/ духа сладостными плоды напитай нас,/ обретение мощей твоих честно празднующих.
Всепрaзднственная память твоя, Нектарие преподобне,/ возвесели всю землю Русскую,/ и соборы монашествующих подвиже к похвалению:/ блажен еси, Христу работав/ и вражию обличив силу,/ полки демонския прогнал еси/ и безбожная уста заградил еси,/ венцем Небесным увенчанный.
Отче Нектaрие, свеще божественная,/ на свещнице церковнем поставлен,/ светом Христовым верныя просветил еси/ и, тьму бесовскую и прелесть потребив,/ нощь безбожия разсеял еси./ Темже Христа Бога моли, блаженне,/ обретение мощей твоих светло празднующим,/ даровати мир и велию милость.
Слава, глaс 5:
Пророческим даром украшенный,/ яко маслина плодовитая процвел еси/ и верная чада твоя пищею духовною напитал еси;/ злоба же безбож-ных изгнанию предаде тя,/ идеже блаженно почив,/ рая Божественнаго достигл еси./ Временем же прешедшим,/ боголюбивии людие, обретше мощи твоя честныя,/ с пением во обитель Оптинскую возвратиша./ Темже, богоносне отче наш Нектарие,/ посети ныне соборы празднующих/ и к раце мощей твоих с верою притекающих.
И ныне, праздника или Богородичен, глас тойже: В Чермнем мори:
Вход. Прокимен дне. И чтения преподобническая.
На литии стихира храма и преподобнаго, стихиры, глас 1:
Не от себе пророчествуя,/ но от Духа Святаго просвещаемь,/ богомудре Нектарие,/ словеса благодатная глаголал еси,/ иноком и миряном волю Божию возвещая/ и на путь спасения всех наставляя./ И ныне моли, преподобне отче,/ о спасении душ наших.
Воли Божией последуя/ и повелению преподобных старцев Оптин-ских,/ чудне явльшихся, повинуяся,/ во времена тяжких испытаний в земли нашей/ столп благочестия и мудрый наставник людем явился еси./ И ныне, блаженне отче Нектарие,/ поминай чада твоя,/ любовию тя почитающия.
Глaс 2: Аще и ненаучен быв от юности,/ книжную премудрость возлюбил еси/ и, ревностне отеческому учению внимая,/ таже и многообразную мудрость человеческую познати потщался еси,/ богомудре отче Нектарие./ Сего ради многия привлекл еси во ограду церковную,/ буйство проповеди учения Христова/ сочетавая с премудростию богодарованною.
Слава, глaс 4:
Откровения Божия тебе явлена быша,/ богомудре отче Нектарие,/ будущая бо, яко настоящая созерцая,/ грядущая земли Русския и Церкве ея возвещал еси,/ древним пророком подобяся,/ ихже сопричастника яви тя Господь,/ яко тайнозрителя судеб Божиих.
И ныне праздника или Богородичен, глас тойже:
Что ты, смерте, вопиеши?/ Что стенеши, аде?/ Притупися жало ваше, и победа ваша исчезе,/ яко Сын Божий, Сын Девы бывает,/ и от вашея власти свобождает/ всех верных чад Своих.
На стиховне стихиры, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Доброделание вседетельное возлюбив,/ ветхое и плотское мудрование отвергл еси,/ богоблаженне отче Нектарие,/ и в лепоту Духа воистинну облеклся еси,/ ум Христов стяжав,/ монахов преизряден наставник был еси./ Посети, преподобне, тя славящих,/ и грехопадений лютых избави.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Старчества оптинскаго благовонный цвете,/ добродетельми, яко цветы, украсился еси,/ Божественный нектар сохраняя в сердце твоем,/ тем напоил еси иноков сословия,/ и всем, приходящим к раце мощей твоих,/ исцеления подаеши обильне,/ смрад греха отгоняя, отче Нектарие,/ чудодейственниче преславный.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.
Монашествующим удобрение,/ нищим покров и убогим заступление,/ верным твердое пристанище/ и страждущим миро божественное/ явися чудодейственная рака мощей твоих,/ блаженне отче Нектарие./ Темже молися Христу Богу,/ да спасет души наша.
Слава, глaс 3:
Что наречем тя, Нектарие богодухновенне?/ Образ ли монашескаго делания,/ яко многим иноком правило явился еси?/ Богомудра ли отца духовнаго,/ яко пастырь добрый чадом твоим был еси?/ Затворника, о мире дерзновенно молящагося,/ яко будущая мира прозревал еси?/ Верна ли исповедника Христова,/ яко скорби и лишения многия претерпел еси?/ Молися, преподобне отче, о душах наших.
И ныне, праздника, или Богородичен, глас тойже:
Тропaрь, глaс 3:
Чуднаго Нектария в песнех духовных восхвалим/ и благочестное житие того ублажим,/ яко мирское мудрование посрами/ и христолюбивым людем путь покаяния показа./ Сего ради ныне вопием:/ радуйся, отче богомудре, верным утверждение.
Ин тропарь (на обретение мощей), глaс 1:
Твоих мощей обретение празднующе,/ глас хваления тебе приносим,/ молитвенниче наш теплый и скорый помощниче,/ богоблаженне старче Нектарие,/ болезни исцели и скорби потреби,/ велие бо имаши ко Христу дерзновение,/ угодниче Того изрядный/ и предстателю за ны милостивый.
На утрени
По 1-м стихословии седален, глас 2:
Всесветлое торжество днесь и печали пременение на радость, скорбей бо потребитель и страстей свободитель мощми своими возвратися на место начальных подвигов своих. Ликуй, пустыне Оптина, и народи православнии, веселитеся, яко во обретении и пренесении мощей старца Нектария дарова Господь людем Своим велию милость.
Слава, и ныне праздника, или Богородичен:
Тобою, Мати Дево, всей вселенней возсия Свет Божественный, Ты бо Зиждителя всех родила еси Бога, Егоже моли, Пречистая, низпослати нам велию милость.
По 2-м стихословии седален, глас 6:
Силою словес твоих, преподобне Нектарие, суемудрие нечестивых обличил еси и верныя, просветив богомудрыми притчами, соузом любве Божественныя связал еси, и верою и надеждою утвердил еси. Темже сохрани от козней вражиих невредимы память твою светло празднующих и любовию поющих подвиги твоя.
Слава, и ныне праздника, или Богородичен:
Егда времен исполнение приидет, и небо яко свиток свиется, и вси грешнии восплачутся, не посрами тогда мене, Богомати, но Твоими мольбами сохрани от вечныя смерти.
По полиелеи седален, глас 6:
Во времена гонений восприемый благодать служения старческаго, буйством проповеди послужил еси всем верным, прозирая тайны сокровенныя, и волю Божию людем возвещая: преподобне отче наш Нектарие, моли Всемилостиваго Иисуса о спасении душ наших.
Ин седален преподобному [на обретение мощей], глас тойже:
Скоро притецем, о братие, и со умилением припадем к раце дивнаго и смиреннаго старца, преподобнаго и богоноснаго Нектария, той бо и ныне источает дары благодатныя от своих многоцелебных мощей и любо-вию объемлет чад своих, верою к нему притекающих.
Слава, и ныне праздника, или Богородичен:
Лучами Твоего света, Пречистая, душу мою, лежащую в рове поги-бельнем, просвети, и враги сокруши, ко греху мя влекущыя, да, оградився преподобнаго Нектария молитвами и покровом Твоим, Богородице, пою Сына Твоего державу.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Матфеа, зачало 43.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Мира мятеж возненавидев,/ преподобне отче Нектарие,/ того со тщанием удалился еси,/ повелением же Господним/ отворил еси миру двери келлии монашеския,/ яже не вмещаше приходящих к тебе,/ обаче в сердце твоем, любовию отверстом,/ не тесно им бяше./ Сего ради зовем ти:/ радуйся, благоухание райское,/ молитвенниче о душах наших.
Канон преподобнаго, егоже краегранесие: Нектар Божественный обретше, радостно воспоим. Глас 8.
Песнь 1
Ирмос: Песнь возслем, людие,/ чудному Богу нашему,/ свободившему Израиля от работы,/ песнь победную поюще и вопиюще:/ поим Тебе единому Владыце.
Нектарие отче, горечь отыми страстей и Божественную сладость устом подаждь, песненно воспети твое всечестное преставление.
Евангельскою лозою процвел еси, отче, и, токи чудес источив, умилением напоил еси чада твоя, приснопамятне.
Краснейшее твое торжество вся собра во обитель тебе любезную по-чести тебе воздати песненно, Христов угодниче Нектарие.
Терпя потерпел еси скорби и озлобление врага и во изгнании мужественно подвизался еси. Сего ради внят Господь молитве твоей и по смерти свободи тя от пленения.
Богородичен: Ангелов песнь еси и земных хваление, бесов посрамле-ние и верных венец, Марие Дево, Тя славящыя спасай.
Песнь 3
Ирмос: Сочини мя, Господи,/ сильным людей Твоих,/ опоясуя силою,/ и луки ратников сокруши,/ и нищеты моея рог возвыси.
Рачением всесвятым распалаемь, рачения греха отвратился еси и, тьму страстей разгнав и демонскую злобу посрамив, запинатель змия явился еси, всемудре Нектарие.
Божественное любомудрие возлюбил еси и мудрость мира постигл еси, венцем смиренномудрия увенчався, Нектарие Богомудре.
Оптинский небосвод озарил еси, яко звезда в нощи, и мощи твоя, отче преподобне, яко облаком светлым, осенил еси собрание верных.
Желанием в Горняя ум вперил еси и земная преобидел еси, блаженне, в подвизех не пощадив тело, ни душу твою, сего ради, живоносную мертвость стяжав, тою живиши мертвыя душею.
Богородичен: Ева разрешается клятвы и враг заклятый связуется, Рождеством бо Твоим, Владычице Чистая, жизнь вечная возсия, тля потребися и верным отрада даровася.
Кондак и икос праздника.
Ин кондак преподобнаго на обретение мощей, глас 4:
Обретение святых мощей твоих празднуем днесь, богоблаженне старче Нектарие: утоли болезни наша, молим тя, и печали мглу греховную развей, благомощными твоими молитвами, у Христа Бога испросив нам мир и велию милость.
Седален, глас 6:
Внимая словесем Господним, преподобне, кротости и смирению сердца научился еси и, ничимже смущаемый, покой в души твоей обрел еси, темже и, отрочати малому подобяся, согрешающих духом кротости исправлял еси и ближняго с любовию наставлял еси. Сего ради молися, блаженне, и подражающим ти простоты и незлобия достигнути.
Ин седален преподобнаго на обретение мощей, глас 4:
Предыдите, людие, с веселием и возрадуйтеся, се бо дивный ковчег грядет, одушевлен добродетелию, мощи блаженнаго старца Нектария, иже теплыми своими молитвами к Богу утешение подает празднующим сие торжество.
Слава, и ныне праздника, или Богородичен:
Ты едина во всех родех, Дево Пречистая, Мати явилася еси Божия. Ты Божеству была еси Жилище, Всенепорочная, не опальшися Огнем неприступнаго Света. Темже Тя вси ублажаем и молим, Марие Богоневесто: сотвори ны жилища Духа Святаго.
Песнь 4
Ирмос: Богоносный Духом Святым просветився пророк Аввакум,/ в последняя Твое пришествие провидев, вопияше:/ внегда приближитися летом, познаешися:/ внегда приити времени, явишися./ Слава силе Твоей, Господи.
Светоносная рака твоя, яко камень драгий, сияет чудесы и благодатных исцелений испущает лучи, всебогате Нектарие, с верою к тебе прите-кающим.
Треволнения страстей уставляеши и тишину Иисусову подаеши, отче Нектарие преподобне, яко Того верный раб быв и благодати сосуде исполненный.
Внегда приближишася лета, познался еси, угодниче Божий Нектарие, из под спуда возсияв мощьми благодатными, и тьму неверия разорил еси крепостию Господа твоего.
Еллинское мудрование посрамил еси и, юродством благословенным прикрывся, вне Христа ищущих мудрость обличил еси, небесный уме, Нектарие, тайноведче блаженный.
Богородичен: На реках скорби плакахом и избавления чаяхом, Все-милостивая Мати Спаса, внегда прииде помощь Твоя, яже страстнаго пле-нения свободи ны.
Песнь 5
Ирмос: Мрак души моея/ разжени, Светодавче Христе Боже,/ началородную тьму изгнав бездны,/ и даруй ми свет повелений Твоих, Слове,/ да утренюя славлю Тя.
На тебе показа милость Свою Господь и вся хотения Своя в тебе исполни, ты бо муж праведный явился еси, богомудре отче, сердце чисто стяжав, многоразличными даровании исполнено.
Исполни радости собрание верных, обстоящих раку мощей твоих, преисполнену благодати, святе Нектарие, и ослабу подаждь, и избавление от лютых грехопадений наших.
Идеже упокоися тело твое столп благодати осиявает верныя, и облак молитв твоих, преподобне, орошает всех притекающих и любовию мощи твоя лобызающих.
Оптинская радость ты еси, отче Нектарие, и приснопребывающее старцев веселие, вся печали житейския молитвою развеявый и в смех пре-творивый демонская нападения.
Богородичен: Болезни утоли, Владычице Дево, Врача человеком рождшая, и огнь любосластный угаси, одождением цельбоносных молитв Твоих, Всещедрая, дарующи людем Твоим велию милость.
Песнь 6
Ирмос: Во Исааце страсть прописавый,/ и во Ионе погребение про-образовавый,/ и воскресение всем подаяй,/ Тебе вопием с пророком:/ от тли нас возведи, Благоутробне Господи.
Радости неизглаголанныя исполнил еси, отче, обитель твою честных мощей возвращением, темже и чад твоих немолчныя гласы приими, выну поющих твое из земных недр обретение.
Еже по образу Христову послушанию вдался еси и, всемерный искус прошед и добродетелию воскрес, страсти погребл еси, славою старчества украсився, Нектарие.
Терпение Анатолиево и любовь Амвросиеву стяжав, кротости же и смирению Иосифа и Варсонофия доблести подражая, вся дарования отцев вместил еси, преподобне.
Шествуя неуклонно святоотеческою стезею, премудре авво, Горних обителей достигл еси, обаче и ныне не оставляеши молитвами твоими братию земныя обители твоея, идеже начало подвигом полагал еси.
Богородичен: Евино преслушание исправила еси, Пречистая Дево Владычице, Архангелова гласа послушавши, се Раба Господня есмь, рекла еси, и клятва праматерня потребися.
Кондак, глас 8:
От старцев смиренных и богомудрых, Амвросия и Анатолия, от сея лучезарныя двоицы, восприял еси благодать окормления старческаго, благоуханне отче Нектарие: сый свободен от всех, всем себе поработил еси, тяготы монахов и мирян понесл еси, до конца исполнивый закон Хри-стов, от Негоже приял еси венец нетленный.
Икос:
Яко Елисей от Илии чрез милоть сугубую благодать улучи, тако ты, богомудре отче Нектарие, чрез своих божественных наставников свыше дар старческаго служения восприял еси и в тяжкое время гонений на веру Христову учеником своим и всем ищущим духовнаго наставления усердно послужил еси, с нимиже достойно тя восхваляем:
Радуйся, смиренный носителю старческия благодати;
радуйся, пастырю добрый словесных овец.
Радуйся, учителю кротости и незлобия;
радуйся, крепкий исповедниче Христов.
Радуйся, малодушныя наставивый ко спасению крестным словом;
радуйся, неутвержденныя отвративый от ересей и расколов.
Радуйся, буйством проповеди мудрость мира сего посрамивый;
радуйся, в немощи дивную силу Божию явивый.
Радуйся, светильниче, во тьме горяй и светяй;
радуйся, столпе веры Православныя.
Радуйся, отеческих преданий хранителю;
радуйся, сотаинниче собора старцев благодатных.
Радуйся, старче Нектарие, Оптинская похвало.
Песнь 7
Ирмос: Божия снизхождения/ огнь устыдеся в вавилоне иногда,/ сего ради отроцы в пещи радованною ногою,/ яко во цветнице ликующе, пояху:/ благословен еси, Боже отец наших.
Радостотворный праздник днесь, и печали прогнание, и скорбящим утешение и отрада: мощи блаженнаго Нектария с нами пребывают, темже даруется всем обильно веселие.
Ад челюстьми своими тя не сокруши, аще и сокрыто бысть под землею честное тело твое, обаче уста наша исполнишася песнопений, егда благовременне, старче Нектарие, из недр земных мощи святыя явил еси.
Даже до последних земли простреся слава твоя, преподобне, темже от севера и юга, запада и востока чада твоя приходят поклонитися мощем, вопиюще: благословен еси, Боже отец наших.
Оптинский столп ты еси, и славы старчества венец благоуханный, во обитель твою возвратился еси, и приложився ко отцем, возвеселил еси небесных, Нектарие, и земнородных обрадовал еси, вопиющих: благосло-вен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Свещнице Свещи Божественныя, яже есть Сын Твой, пришедый плотию в мир, мрак плотскаго мудрования потреби, Пресвятая, и Духа огнь в сердца земнородных всели, благословен еси, Авво Отче, вопиющих.
Песнь 8
Ирмос: Мусикийским органом согласующим,/ и людем безчисленным покланяющымся образу в Деире,/ три отроцы не повинувшеся,/ Господа воспеваху,/ и славословяху во вся веки.
Троицы угодниче всеблагий, песненныя приими венцы, яже чада твоя сплетоша тебе усердием, и небесных венцев сподоби нас, любовию воспевающих тя.
Нечестивыя советы разорил еси, мира посрамив плотское мудрова-ние; благочестие же возвестил еси, преподобне, и богомудренно утвердил еси, в простоте Христове и благодати.
О тебе хвалимся, и о тебе поем, яко отец еси наш чадолюбивый, не оставил еси нас сирых, ниже обитель твою, но возвратился еси в ню мощми, Нектарие преподобне.
Велика обрете тя помощника в бедах земля Русская и обитель Оп-тинская, в нейже подвигом многообразным подвизався, и юродства иго подъем, Нектарие старче, врага обличил еси, и малодушныя утвердил еси.
Богородичен: Облаче светлый, Солнце Христа носяй, Всепетая и Пречистая Дево, мглу греха развей мольбами твоими, да озаряеми лучами Сына Твоего, воспоем Тя и ублажим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Благословен Господь Бог Израилев,/ воздвигнувый рог спасе-ния нам,/ в дому Давидове отрока своего:/ в нихже посети нас восток с высоты,/ и направил ны есть на путь мира.
Сладостно благоухают мощи твоя, присноблаженне старче Некта-рие, подвигом бо всемудрым подвизався, в меру отцев твоих достигл еси, и сочетался еси с ними в духовный соуз, сего ради тя величаем.
Посетил еси нас, из юдоли подземныя светоявленно возвысився, тем-же от нощи страстей избави, блаженне, притекающыя к раце мощей твоих, и благочестно ти покланяющыяся.
О, возвращения твоего к нам! Нищету обогатил еси нашу многоцен-ным бисером, мощей твоих предложением, и куплю спасения деяти помо-гаеши, тя величающим, премудре Нектарие.
И духом пребуди с нами, Нектарие, телом благоуханным почтивый Оптину, и пресладостным одари утешением празднующих собрание, демонов же прогони и страсти всяческия отжени жезлом твоим пастырским.
Богородичен: Марие Дево, Ангелы светлы посли, умирити мир и в душах смятение, и мрачныя полки бесовския потреби, Богорадованная, Ты бо еси небесных и земных Царица Всепобедительная.
Светилен:
Завершил еси чреду старцев дивных из среды обители Оптинския, преподобне старче Нектарие, преукрашенный добродетельми монашески-ми, темже украсил еси небо Оптины, яко при исходе вечера, егда небо украшается светилом нощным.
Ин светилен (на обретение мощей)
Светолучное принесение твоих мощей, яко обретение бисера драго-ценнаго, удивляет и веселит собрание верных, и безбожных помрачает со-борища, озаряюще смыслы нас поющих тя, Нектарие.
Слава, и ныне праздника, или Богородичен:
Украшаяй исходы утра и вечера, душу Твою, Дево, украси лепотою неизъяснимою, сего ради во утробу Твою вселися Красный добротою паче сынов человеческих, и елеем радости Тя помаза паче всех земнородных.
На хвалитех стихиры праздника.
И преподобному стихиры, глас 6:
Не скрыл еси в землю/ сребра Господина твоего,/ ниже истощил еси на земная попечения/ щедро ти данныя Богом таланты,/ но теми приобрел еси/ сокровище многоценное,/ егоже тля не тлит, и не снедает ржа,/ ниже подкопывают татие,/ обаче в живот вечный простирается,/ и веселием не-оскудеваемым/ веселит благое сердце/ о Бозе Спасе своем.
По обету монашескому,/ нищету сохранив, преподобне,/ многия обогатил еси:/ алчущия питая словом истины,/ жаждущия напаяя водами благодати,/ странныя наставляя на путь спасения,/ нагия покрывая любовию,/ больныя исцеляя от язв душевных и телесных,/ юзники изводя из темницы страсте./ Сего ради унаследовал еси, Нектарие,/ Царствие, верным уготованное/ от сложения мира.
Аще и в немощех и болезнех/ изнемогал еси, отче Нектарие,/ обаче в гонениих и скорбех/ со креста служения старческаго не сшел еси,/ Распеншемуся за всех земнородных подражая;/ кроме утешения и наставления не оставил еси/ верных чад твоих, преподобне,/ яко сила Божия/ в немощи совершается.
Плоть распяв со страстьми и похотьми,/ потщался еси, отче Некта-рие,/ до конца исполнити волю Божию;/ темже ныне, горния трапезы наслаждаяся,/ с преподобными сотаинники оптинскими/ пиеши пиво но-вое,/ исполняющее сердца ваша веселием вечным.
Ины стихиры преподобному (на обретение мощей), глас 2:
Заря грядет духовная,/ стецытеся, празднолюбцы,/ светильники возжигайте душевныя,/ елеем братолюбия наполняюще,/ уготовайте и фимиам хвалы:/ се бо мощми своими Нектарий блаженный во обитель Оптинскую возвращается/ и в горнем молит прилежно Бога/ о спасении душ наших.
О, чудо преславное!/ Славу мудреца юрод приемлет,/ и мрачный гроб, аки престол царский, бывает,/ смертное же тело яко палата нетления,/ и разоренная обитель паки востает,/ во еже души человеческия к Богу при-зывати:/ тако устрояет Дух Святый,/ во Святых своих почиваяй.
Нектарие, старче благий,/ духовный пир сотворил еси/ во обретении мощей твоих, преславне;/ токи благодати и струи исцелений источаеши/ и вино умиления, души веселящее,/ и духом своим соприсутствуеши нам,/ вся возвышая к высоте духовней,/ еже Христа прославляти.
Слава, преподобному, глас 7:
От земли возвышаяй убога,/ от гноища возставляяй нища,/ Святый Израилев, Христос Бог наш, посрами премудрость мира сего/ и избра в наследие вечное/ худородная и уничиженная,/ да обличит греха студ,/ чудодействуя во избранных Своих/ и посылая их, яко пророки, в мир,/ наставити люди на путь святых,/ еже есть смиренномудрие.
И ныне праздника, или Богородичен, глас тойже:
На Литургии
Блаженна праздника, и от канона преподобнаго, песнь 6-я. Прокимен праздника и преподобнаго, глас 7: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, праздника и преподобнаго, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие от Луки, зачало 24. При-частен праздника, и преподобнаго: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
Молитва
О, преподобне и богоблаженне отче Нектарие, присносветлый све-тильниче старчества Оптинскаго! Юродство подъемый и безумие мира обличивый, от богоборных злоключения добльственне претерпевый и блаженства изгнанных ради Господа Иисуса вкусивый. Призри ныне с небесе и от райскаго сада к нам приникни. Возвыси наше мудрование от земных попечений и о небеснем жительстве помышляти научи. Яко божественными добродетельми себе украсивый и от плодов райских сладости насытивыйся, треволнения страстей исхити и горькаго грехолюбия нас избави всеиз-рядным твоим предстательством. В вере Православней до последняго издыхания утверди ны стояти и по отеческим стопам умудри нас ходити. Господа Бога умоли, богомудре отче, от коварных сетей грядущаго анти-христа нас избавити, да мирное и благочестное житие в веце сем скончаем и райских селений по твоим молитвам наследити сподобимся, идеже купно с тобою и со всеми старцы оптинскими воспоем и прославим Безначальную и Нераздельную и Единосущную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Акафист преподобному Нектарию Оптинскому
Предназначен для келейного чтения
Кондак 1
Богоблаженному старцу Нектарию яко благоуханному крину Оптины пустыни, иже источает божественный нектар духовнаго жития и благовонит им Церковь Божию, похвальная принесем пения, ты же, отче богомудре, от моря суетствий и бед многоразличных избави стадо твое любовию тебе зовущее: Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Икос 1
От корене благочестия процвел еси, отче Нектарие, потоки евангельскими напаяемь и страхом Божиим окормляемь издетска, яко непорочный агнец от матере в дар Богу принеслся еси, яко всесожжение тучное. Мы же воню обоняюще трудов твоих, похвальная тебе зовем:
Радуйся, благочестивых родителей процветение.
Радуйся, боголюбивых ревнителей приращение.
Радуйся, добродетелей цветозлачное одеяние.
Радуйся, добровонное целомудрия помазание.
Радуйся, яко в дому Божии приметаяйся издетска.
Радуйся, яко в раю сладости вчинивыйся изрядне.
Радуйся, кореню, напояемый водами веры.
Радуйся, грозде источаяй вино надежды.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 2
Услышав отче яко в Оптиной пустыни вертоград старчества Богом насажден бысть, устремился еси вонь на крылах любомудрия и почил еси на лузе скитском сладость вкушая нектара духовнаго, Богу взывая: Аллилуиа.
Икос 2
Под крылома Предтечи водворивыйся отче Нектарие и в храме его яко на мысленнем небе живый, послушанию церковному прилежал еси, яко ангельскому служению. Темже приносим тебе похвальное пение:
Радуйся, от Предтечи всыновление приемый.
Радуйся, от старцев вразумление получивый.
Радуйся, утварь мысленная храма Божия.
Радуйся, укорение чувственное греха гордости.
Радуйся, Ангельскими деяньми себе окрыливый.
Радуйся, иноческими добродетельми себе украсивый.
Радуйся, послушанием обретый миросветлый восход.
Радуйся, прилежанием открывый премирный восток
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 3
Яко розга, в оптинстей пустыни прозябл еси, отче Нектарие, напаяемь богомудрыми словесы старцев твоих, и в точиле послушания изгнетаемь, мсто сладчайшее искапал еси нощебденных твоих молитв, Богу поя: Аллилуиа.
Икос 3
В тесней храмине твоей аки в затворе пожил еси, отче Нектарие, духом присно в горнее восходя, о земных небрегл еси попечениих, обаче любомудрием душу твою аки златом богатя. Темже сокровищем души твоея дивящеся, сице тебе рцем:
Радуйся, нощебденных молитв светильниче.
Радуйся, днесветлых трудов проповедниче.
Радуйся, затворниче боголюбезнейший.
Радуйся, заступниче благодерзновеннейший.
Радуйся, яко во глубине безмолвия бисер обрел еси духовный.
Радуйся, яко в тишине безстрастия глас хлада явися ти тонка.
Радуйся, яко теснотою подвига широту обрел еси Рая.
Радуйся, яко высотою смирения глубины избегл еси ада.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 4
В тишине безмолвия Богу поработал еси отче, мира тщету и тину страстей отрясл еси, чистым оком Божия тайны уведел еси богомудре, темже чадам твоим заповедел еси во всем искать великого смысла, Богу благодарне взывая: Аллилуиа.
Икос 4
Сердце, яко книгу богописанну возымел еси, отче, начертанием в нем Божиих таин и судеб. Книжник явлься богомудрый, источаяй познания нелестная, и напаяяй сладостию божественною всех вопиющих тебе:
Радуйся, скрижале неписанная житейскими письмены.
Радуйся, свитче исписанный тростию благодати.
Радуйся, таин Божественных честное вместилище.
Радуйся, судеб Господних таинниче преизрядный.
Радуйся, несмысленных премудростию Божественною умудривый.
Радуйся, мудрых века сего обличивый.
Радуйся, от камене Христа мед духовный пивый.
Радуйся, от уст твоих сладость духовную источивый.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 5
Сокровищница дарований духовных явился еси Нектарие, ихже приял еси от богоносных старцев твоих: от Амвросия научился еси деянию, от Анатолия же видению, от самаго же Господа приял еси молитву непрестанную, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Егда старцем последним быти тя братия избраша отче Нектарие, обаче по смирению отрещися хотящу, старцев собор тебе в видении предста, ихже совету внял еси, иго благое прияти, темже похвальная услыши сия:
Радуйся, единомысленная крепосте верных.
Радуйся, изобличивый немощь неверных.
Радуйся, собора старческаго присное благоухание.
Радуйся, о Бозе крепкое явивый подвизание.
Радуйся, молитвою примиряяй во вражде сущих.
Радуйся, псаломски мудрствуяй о вещех пресущных.
Радуйся, видений небесных присный созерцателю.
Радуйся, откровений Божественных достойный хранителю.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 6
Страстей рубище отче Нектарие пращею поста раздрал еси, бдением же ветхих риз совлеклся еси, темже ризы испещренны добродетельми тебе истка благодать Святаго Духа, в нюже облеклся еси, поя: Аллилуиа.
Икос 6
Ум Христов стяжал еси богомудре Нектарие, совлечением мудрования мира сего, и явился еси любомудрия светильник светозарный. Темже просвети евангельским богоразумием вопиющих тебе сия:
Радуйся, очи херувимския стяжавый.
Радуйся, усты серафимския имевый.
Радуйся, пламенеющаго рачения светлость.
Радуйся, светлейшаго разсуждения ясность.
Радуйся, страстей угашаяй разжжение.
Радуйся, пламене добродетелей возжение.
Радуйся, премудрости Христовой таиниче.
Радуйся, любомудрия евангельскаго исполнение.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 7
Умудрительное имел еси отче слово разрешающее всякий неправды соуз, просиявающее же глубины душевныя и во отишие преводящее от бури скорбей. Темже утешительным словом напитай чада твоих, вопиющих Христу: Аллилуиа.
Икос 7
Яко хотя безумие мира сего обличити богомудре Нектарие, буйством мнимым явил еси себе прикровен, юродством мудрым высокомудрых изобличил еси суемудрие и к высоте благочестия привлекл еси от страстей безчестия вопиющих тебе сия:
Радуйся, Премудрости Божественныя сладостное покоище.
Радуйся, немудрости мирския горчайшее позорище.
Радуйся, буйством проповеди Христа распята прославивый.
Радуйся, бегством покоища Христу сораспявыйся.
Радуйся, юродством мнимым обуил еси превозносящихся.
Рауйся, смиренномудрием многим умудрил еси себе умаляющия.
Радуйся, наперстниче премудрости и страже благочестия.
Радуйся, нектаре разумности истребляяй нечестие.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 8
Яко полная луна в нощи безбожия возсиял еси, богомудре Нектарие, исполняяй светом богоразумия притекающия к светлым советам твоим, тьмою же неверия ослепленныя уверительными озарил еси чудесы. Темже просветившеся от тебе познанием Солнца Правды – Христа, вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Пророческою мастию помазан был еси благодатию Пресвятаго Духа якоже будущая ясно зрел еси яко настоящая, и советы сердечныя явил еси сокровенныя. Темже яко тайноглагольника тя вси вохваляем глаголюще:
Радуйся, таинниче Божественных промышлений.
Радуйся, светильниче сердечных намерений.
Радуйся, яко Царю предрекл еси венцем мученичества увязение.
Радуйся, яко Царству Российскому прорекл еси венцем духовным облажение.
Радуйся, яко седмь светильников прозрел еси в Оптиной сияющих.
Радуйся, яко седмь столпов узрел еси в ней от земных недр восходящия.
Радуйся, будущаго века яснозрителю блаженнейший.
Радуйся, настоящаго времене тайновидче изряднейший.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 9
Горчайший плод прозябе земли российстей корень безбожия егда насажден бысть на благодатней пажити ея, обаче сладчайша явишася твоя пророчества егда утешал еси приходящия люди озлобленныя. Темже не престай утешая ны отче блаженне твоими богомудрыми реченьми, да Христу исторгшему корень безбожия поем: Аллилуия.
Икос 9
Посечен бысть безбожниками вертоград старчества, яко умалишася истина от земли, обаче яко о корень твоего юродства притупися серп безбожия, сего ради утвердися исповедание твое яко кедр ливанский. Мы же подвигом твоим укрепльшася, похвальная тебе зовем:
Радуйся, Божественная розго, плодящая грозд покаяния.
Радуйся, Божественная клеще исторгающая терн безбожия.
Радуйся, вино, веселящее заповеди творящих.
Радуйся, пище твердая добре подвизающимся.
Радуйся, меде духовный Божественных разумений.
Радуйся, млеко евангельское Божественных наставлений.
Радуйся, словеса источаяй и души верных напаяяй.
Радуйся, серп слова наостривый и безбожие искоренивый.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 10
Яко корабль исполнен добродетелей в пристанище достигл еси безстрастия и оттуду в горняя ветрилом Духа преставился еси к старцам твоим идеже союзом любве связался еси со всеми святыми песнь преславную поя: Аллилуия.
Икос 10
В райских кущех ныне водворяешися блаженне Нектарие, и наслаждаешися блаженством несказанным и черплеши чистую воду жизни исходящую от Престола Божия. Темже в молитвах поминай тебе славящия и глаголющия сия:
Радуйся, небоходец Божественных селений.
Радуйся, подателю райских утешений.
Радуйся, небомудренных разумений произращение.
Радуйся, благочестивых обычаев насаждение.
Радуйся, добродетелей нектар источаяй.
Радуйся, добронравия аромат испущаяй.
Радуйся, изящное рая Божия удобрение.
Радуйся, изрядное черноризцев украшение.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 11
Сиры не потерпел еси нас, отче оставити, темже мощьми твоими возвратился еси во обитель твою, юже облаговонил еси сладким нектаром райским и чудесы преславными украсил еси честную раку твою, к нейже притекающии с верою исцеления приемлют вопиюще Христу: Аллилуиа.
Икос 11
Неудержимою зарею от земных недр возсиял еси, блаженне Нектарие, яко утро Божественное озарил еси обитель твою солнцем незаходимым притекл еси в ню мощьми благодатными и седмь светильников вжегл еси и таинств учредил еси седмь. Темже яко в дому Премудрости вси почивающе велегласно ти зовем:
Радуйся, премудрости доме богозданный.
Радуйся, глупости храмину разрушивый.
Радуйся, седьмостолпная добродетелей осново.
Радуйся, седмосвещниче храма Божия.
Радуйся, семи таинств церковных благоговейный служителю.
Радуйся, семи столпов премудрости разумливый ваятелю.
Радуйся, даров Духа Святаго одушевленная хранительнице.
Радуйся, яко мощьми твоими исцеляеши болящия.
Радуйся, яко чудодейственную помощь подаеши просящим.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 12
В Раю сладости процвел еси блаженне Нектарие, приснославным твоим житием, добродетелей мастикою намастился еси яже изнесл еси от трудов твоих, темже токи медоточныя нектара Божественнаго источи тя прославляющим, и от души поющим Христу тя прославившему: Аллилуиа.
Икос 12
Богомудрое о Бозе твое житие воспеваем блаженне Нектарие, имже объюродил еси безумие мира сего в мудрости же Божественней преславное показал еси возрастание, темже источи нам сладость Божественнаго познания вопиющим тебе:
Радуйся, Божественныя радости сладость вкушаяй.
Радуйся, мирских скорбей горечь истребляяй.
Радуйся, мировоние Духа Святаго обоняяй.
Радуйся, мудрование духа лукаваго обличаяй.
Радуйся, от Бога приемый дары многоразличныя.
Радуйся, имиже исцеляеши недуги многоболезненныя.
Радуйся, яко тобою к Премудрости Божественней приближихомся.
Радуйся, яко тобою безумий мирских избегохом.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 13
О богоблаженне отче Нектарие, яко миро честно стяжахом тя, яко благоуханный нектар воспеваем тя. Темже злосмрадных дел твоим предстательством избави нас и благоуханными твоими молитвами нас богоприятны Богу соделай да сладкогласно с тобою поем Ему: Аллилуиа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
От корене благочестия процвел еси, отче Нектарие, потоки евангельскими напаяемь и страхом Божиим окормляемь издетска, яко непорочный агнец от матере в дар Богу принеслся еси, яко всесожжение тучное. Мы же воню обоняюще трудов твоих, похвальная тебе зовем:
Радуйся, благочестивых родителей процветение.
Радуйся, боголюбивых ревнителей приращение.
Радуйся, добродетелей цветозлачное одеяние.
Радуйся, добровонное целомудрия помазание.
Радуйся, яко в дому Божии приметаяйся издетска.
Радуйся, яко в раю сладости вчинивыйся изрядне.
Радуйся, кореню, напояемый водами веры.
Радуйся, грозде источаяй вино надежды.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 1
Богоблаженному старцу Нектарию яко благоуханному крину Оптины пустыни, иже источает божественный нектар духовнаго жития и благовонит им Церковь Божию, похвальная принесем пения, ты же, отче богомудре, от моря суетствий и бед многоразличных избави стадо твое любовию тебе зовущее: Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Молитва
О Преподобне и богоблаженне отче Нектарие, Присносветлый светильниче старчества оптинскаго! Юродство подъемый и безумие мира обличивый, от богоборных злоключения добльственне претерпевый и блаженства изгнанных ради Господа Иисуса вкусивый. Призри ныне с небесе и от Райскаго сада к нам приникни. Возвыси наше мудрование от земных попечений и о небеснем жительстве помышляти научи. Яко божественными добродетельми себе украсивый и плоды Райских сладостей непрестанное наслаждение вкусивый, от треволнения страстей и горших плодов грехолюбия нас исхити всеизрядным твоим предстательством. В Вере Православной до последняго издыхания утверди ны стояти и по отеческим стопам и преданием св. Апостол умудри ны ходити.
Господа и Бога умоли, богомудре отче, от грядущаго антихриста и от коварных его сетей нас избавити и в сокровенней пустыни спасения нас вселити. Да тихое, мирное и благочестное житие в веце сем скончаем и Райских селений по твоим молитвам наследити сподобимся. Идеже купно с тобою и со старцы оптинскими воспоем и прославим Безначальную и Нераздельную и Единосущную Троицу, Отца и Сына и Святаго духа во веки веков. Аминь.
Вернуться к списку