- РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Праведная София Слуцкая, княжна
Святая праведная София, княжна, а затем княгиня Слуцкая, происходила из древнего рода Олельковичей, княживших в городе Слуцке, одном из древнейших городов Северо-Западной Руси. Слуцк впервые упомянут в летописях под 1116 годом – тогда он принадлежал великому князю Киевскому Владимиру Мономаху. Около 1270 года город оказался во власти литовских князей и в 1395 г. образовал особый удел со своими князьями, родоначальником которых стал внук великого князя Ольгерда Александр (Олелько) Владиславович. Под их управлением Слуцк строился, укреплялся и к XV веку считался одним из главных городов Литвы. Много раз осаждали его татары, но так и не смогли взять грозной цитадели. Род Олельковичей явил миру немало благочестивых христиан, хранивших верность православной церкви. Дед святой Софии Юрий Юрьевич – великий почитатель православных святынь, известен собственноручно переписанным Евангелием, переданным в дар Слуцкому Свято-Троицкому монастырю. Кроме того, сохранились грамоты князя Юрия и его супруги Екатерины о слуцких церквях и монастырях. В своем духовном завещании князь увещевал сыновей попечительствовать, подобно ему, над Свято-Троицким монастырем, не отнимать у обители данных ей пожертвований и привилегий, твердо держаться православия.
Отец святой Софии, Юрий Юрьевич II, был единственным из трех сыновей, исполнившим заветы своего родителя. Младшие его братья перешли в католичество, а подобные измены в то время стали скорее правилом, чем исключением, вследствие насилия католиков над православием в Польско-Литовском государстве. Несмотря на притеснения из-за верности Православной Церкви, Юрий Юрьевич твердо держался веры отцов и обычаев предков. Как и отец, был он щедрым дарителем церквям и монастырям: известен пожертвованный им Благовещенской церкви Свято-Троицкого монастыря литой серебряный настоятельский посох.
Юрий Юрьевич был женат на Екатерине из рода Кишек; от этого брака, длившегося менее одного года, родилась 1 мая 1585 года их единственная дочь, последняя из рода Олельковичей. Словно в ознаменование будущей мудрости Слуцкой княгини и ее заботах о гонимом православии, княжну назвали во Святом Крещении Софией – Премудростию.
Вскоре после родов отошла в жизнь вечную мать, а через год, 6 мая 1586 года, умер и отец. Древо славных князей Слуцких и Копыльских закончилось на Софии, осиротевшей еще в колыбели.
Опеку над годовалой девочкой приняла семья Ходкевичей, ее родственников: сначала жмудский староста Юрий Ходкевич, взявший ее в Вильну, а затем виленский каштелян, брестский староста Иероним Ходкевич.
Заботясь о последней княжне Слуцкой, Ходкевичи, тем не менее, преследовали корыстные цели. Оба опекуна были должны князьям Радзивиллам значительные суммы денег. Они хотели расплатиться с долгами за счет громадных имений единственной прямой наследницы богатого рода. Ходкевичи и Радзивиллы заключили сделку, подтвердив ее письменно, что княжна София по достижении ею совершеннолетия будет выдана замуж за несвижского князя Януша Радзивилла, сына виленского воеводы Криштофа Радзивилла. В договоре был указан даже срок свадебного торжества – 6 февраля, но все это при единственном условии, что невеста не изменит своего решения. Впрочем, опекуны не слишком опасались, ибо княжна была послушна их воле. Князь Януш и юная София, в одиннадцать лет ставшая его невестой, виделись в доме Ходкевичей в Вильне.
Вскоре снова обострились финансовые споры двух родов. Радзивиллы наложили запрещение на Копыль – имение Ходкевичей – в счет оплаты старого долга. Разгневанные Ходкевичи запретили князю Янушу видеться с княжной Софией. Радзивиллы, не желая отказываться от Слуцкого княжества, возбудили судебное дело, по которому Ходкевич был присужден к выплате огромного штрафа, либо, в случае отказа, к лишению прав и изгнанию.
По мере приближения назначенного срока бракосочетания страсти накалялись. Не сумев договориться, обе стороны собирали войска. Радзивиллы собрали 6 000 ратников, укрепили свой дворец. Ходкевичи вооружили до 2 000 своей челяди, выставили 24 орудия и превратили в неприступную крепость свой виленский дом, ставший затвором для юной княжны-заложницы. София Юрьевна неустанно молила Бога остановить готовящееся кровопролитие, невольной причиной которого она стала.
Сам король отправил послов, склоняя к миру обе стороны. Униатский митрополит Ипатий Потей направил послание наместнику Слуцкого монастыря Исайе Соболевскому и всему слуцкому духовенству, чтобы оно молилось за благополучное для католиков Радзивиллов окончание тяжбы и наложило трехдневный пост, чтобы Бог «нам внял и от всякого противления, скорби и беды избавил...»
Несмотря на все увещевания, к 6 февраля все было приготовлено к битве. Но Господь не попустил бессмысленного кровопролития, и вскоре недавние враги заключили новое соглашение о том, что Радзивиллы в обмен на руку княжны прекратят любые денежные претензии, а также выдадут свидетельство о правильности ведения дел по опеке над имениями невесты.
Новый день бракосочетания назначили на воскресенье 1 октября 1600 года, на праздник Покрова Пресвятой Богородицы, которой вручала свою судьбу юная София. Однако незадолго до венчания появилась еще одна проблема: опекуны не спросили у невесты, согласна ли она изменить своей вере для брака с несвижским князем-католиком.
Но православие, вера предков – главное сокровище, оставшееся у княжны Софии от отцовского наследства, и она решительно отказалась переходить в католичество. Более того, София настаивала еще и на том, чтобы дети от ее будущего брака были крещены в Православной Церкви и воспитывались как православные. Только при выполнении этих условий четырнадцатилетняя княжна соглашалась вступить в брак.
Князю Янушу пришлось обратиться к римскому папе с соответствующим прошением. Разрешение было получено, и бракосочетание княжны Софии Юрьевны с князем Янушем Радзивиллом состоялось в назначенный срок: 1 октября 1600 года, по православному обряду, в одном из соборов Бреста. Обстоятельства этого межродового и межконфессионального союза стали объектом краткой переписки между Константинопольским патриархом и римским папой.
Трудна была жизнь сироты у Ходкевичей, не сладкой стала она и в замужестве. Во всех печалях своих княжна, а затем княгиня София находила утешение только в молитве, в Церкви. Но пришло горе, затмившее собой все личные скорби: церковная уния с Римом, объявленная в западнорусских землях в 1596 году.
Введение унии сопровождалось ужасающими насилиями над православными. У них отнимались храмы, монастыри, православные священники изгонялись. Церкви отдавали в аренду иноверцам, которые требовали платить за каждое богослужение. Вслед за этим были запрещены все публичные собрания православных. «Духовенство диссидентов» – так называли в то время православных священников – не должно было явно ходить по улицам со Святыми Дарами. Крещение, венчание, погребение разрешалось совершать только с согласия католического ксендза за установленную последним плату. Хоронили православных ночью. Дети, рожденные от смешанных браков, причислялись к католической церкви. Православным запрещалось занимать общественные должности, созывать собрания, искать протекции под угрозой применения законов против бунтовщиков.
Болея сердцем за попираемую веру своих предков, юная княгиня стала защитницей православных святынь и православного народа от униатского насилия. Принадлежащий ей Слуцк она превратила в твердыню православия – одну из немногочисленных, а вскоре и единственную во всем крае.
Жители Слуцка сплотились в Преображенском братстве, где самое деятельное участие принимала княгиня София. Своего мужа убедила она исходатайствовать у польского короля грамоту о воспрещении в их владениях насильно принуждать православных к унии.
Грамота была получена. Княгиня защитила интересы православия юридически.
Кроме юридической защиты, София заботилась об обеспечении монастырей, церквей и причтов, щедро жертвовала на строительство храмов, своими руками шила и вышивала золотом церковные ризы и священнические облачения, совершала паломничество в отдаленные храмы во дни престольных праздников.
Влияние праведной княгини было столь велико, что даже ее муж впоследствии, уже после ее смерти, подтверждал своими грамотами, что православные храмы, облагодетельствованные в свое время княжной Софией, должны сохранять свободу своего богослужения и церковные правила в духе Восточной Церкви... «Церкви и монастыри религии старорусской в имениях моих по-прежнему должны быть сохраняемы и потомки мои должны соблюдать, дабы не последовало в том никакой перемены». И потомки соблюдали наказы. Княжна Людвига Радзивилл подписала грамоту, текст которой мы приводим почти полностью: «изъяснить всем, кому знать должно, что церкви религии старой Греко-Российской, с незапамятных времен построенные и арендованные в городе Слуцке и Копыле и во всем княжестве Слуцком и Копыльском, а также в имениях моих Кайдановском, Копыльском, Себежском и других, всегда стояли под благословением восточного Константинопольского патриарха, и блаженной памяти князь и княгиня, предки мои, всегда этой религии и подданным православным покровительствовали, и что они доселе пользовались и ныне пользуются свободою своего старогреческого богослужения и силою церковных правил в духе Церкви Восточной, а потому настоящею привилегиею своею утверждаю, чтобы церкви, архимандриты, игумены, монастыри и братства в княжестве Слуцком и других моих владениях на вечные времена неприкосновенно, без всякой перемены были сохраняемы в совершенной свободе своего богослужения под вышеозначенным Константинопольским благословением и во всех своих обычаях и обрядах церковных; на место умирающих пресвитеров униаты не должны быть поставляемы и уния на эти церкви не должна вводиться никаким насильственным или измышленным способом, но да будет им позволено для посвящения пресвитеров, относящихся к владыкам их не униатам, в короне и Литве находящимся, а за недостатком их ездить за границу без всякого препятствования и малейшего затруднения. Все это содержать, как сама обещала духовенству Слуцкому; и преемников своих обязываю эту привилегию точно и неприкосновенно соблюдать».* [*Вестник Белорусского экзархата N 3, 1990].
Умерла блаженная София в возрасте 26 лет 19 марта 1612 года при рождении дочери, которая не пережила свою мать. В память о праведной жизни и благотворениях княгини она была погребена в Слуцком Свято-Троицком монастыре. Господь прославил святую княгиню Софию нетлением мощей и чудотворениями у гроба.
После октябрьской революции мощи святой Софии изъяли из монастыря и отправили в Минский музей, где они и пребывали до наступления новых времен.
Нетленные мощи святой праведной Софии, княгини Слуцкой почивают ныне открыто в Свято-Духовом кафедральном соборе города Минска у северного придела в честь чудотворной Минской иконы Божией Матери.
Святая София прославилась тринадцатой из святых жен. В христианской символике тринадцать – число победы. И прославление тринадцатой из святых жен Руси является знаком победы.
Имя последней из святых жен Руси – София, Премудрость, и только благодаря этому дару от Господа смогла девочка, оставшаяся в год от роду сиротой, воссиять в лоне православной церкви. Премудрость Божия напитала свое чадо и укрепила. До 26 лет праведная София успела пройти свой дарованный ей свыше путь и стать для Русской Церкви нечаянной радостью. Святая София Слуцкая становится среди жен святой Руси хранительницей нечаянной радости. Хранительница – значит исполнительница Божиего Закона.
Не имея своих детей, сколько она сохранила для Господа верных сердец! Сейчас, когда многие чада Русской Православной Церкви оказались невольно отделенными от Матери Церкви и искушаемыми другими религиями, молитвенная помощь и заступление святой княгини Слуцкой особенно важны. Радость духовная – дар Воскресшего Христа, один из семи благодатных даров Святого Духа человеку. Нечаянная радость – это неожиданная радость. В земной жизни это радость неожиданного выздоровления смертельно больного человека, радость встречи любящих, когда-то потерявших друг друга. Нечаянная радость не зависит от усилий человека – это благодатный дар свыше. В духовном сознании русского народа нечаянная радость связалась с именем Божией Матери. Это выразилось в прославлении Ее чудотворной иконы «Нечаянная Радость»: Божия Матерь дарует нечаянную радость благодатного раскаяния и духовного возрождения преступнику, молившемуся у Ее иконы каждый день перед совершением своих преступлений. Благодать коснулась его сердца, и он увидел капли крови на теле Богомладенца, распинаемого человеческими грехами. И эту благодатную помощь испросила для него Матерь Божия у Своего Сына. Нет греха, побеждающего милосердие Божие. Неистощим источник Нечаянной Радости.
Истинная радость не мимолетна, она вечна. Здесь, на земле, она лишь начинается, чтобы перейти в вечную жизнь с каждым носителем радости. Святые жены русские исполнили своей жизнью заповедь Воскресшего Христа: «Радуйтесь», они воплотили дар духовной радости, исходящей от Самой Всерадостной Радости Матери Божией, и это стало залогом обручения вечной радости.
Путь святых русских жен от святой равноапостольной Ольги, в Крещении Елены, до святой праведной Софии выражают их имена: от Елены («факел»), огня Духовного, возгоревшегося в сердцах русских жен с принятием Крещения, – к Софии, Премудрости Божией.
Акафист святой праведной Софии, княгине Слуцкой
Текст акафиста утвержден решением
Священного Синода от 26 декабря 2019 года (журнал № 163).
Кондак 1
Избра́нная о́трасле благочести́ваго и дре́вняго кня́жескаго ро́да, свята́я пра́ведная ма́ти на́ша Софи́е, похва́льная пе́ния со умиле́нием воспева́ем ти, ты же, я́ко иму́щая ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, потщи́ся, да изба́вит от бед и скорбе́й ны, зову́щия: Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Икос 1
А́нгельскою любо́вию горя́щи ко Го́споду от младе́нчества твоего́, Софи́е пра́ведная, а́ще и роди́тельскаго воспита́ния не име́вшая, в ве́ре и благоче́стии возраста́ла еси́ под покро́вом Ма́тере Бо́жия. Мы же таково́е о тебе́ Бо́жие смотре́ние прославля́юще, взыва́ем ти:
Ра́дуйся, роди́телей благоро́дных ча́до боголюбе́зное;
ра́дуйся, не челове́ческим, но Боже́ственным смотре́нием опека́емая.
Ра́дуйся, в младе́нстве осироте́вшая, Го́сподом же не оста́вленная;
ра́дуйся, под покро́вом Пресвяты́я Богоро́дицы всегда́ храни́мая.
Ра́дуйся, пра́ведная жено́, Прему́дрости соиме́нная;
ра́дуйся, я́ко по и́мени твое́м и житие́ твое́ просла́вися.
Ра́дуйся, Христо́вой му́дрости нас науча́ющая;
ра́дуйся, о́браз и́стинныя му́дрости нам показу́ющая.
Ра́дуйся, в за́поведех Госпо́дних усе́рдно ходи́вшая;
ра́дуйся, в ско́рбех вре́менных утеше́ние благо́е получа́вшая.
Ра́дуйся, Христа́ Бо́га ча́до возлю́бленное;
ра́дуйся, пла́мень любве́ ко Го́споду в се́рдце свое́м возже́гшая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 2
Ви́дящи, свята́я Софи́е, по кончи́не роди́телей себе́ оста́вленну, ко оби́тели Супра́льской устреми́лася еси́ и та́мо ти́хое приста́нище обре́тши, не то́кмо усты́, но и се́рдцем вопия́ла еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум Богопросвеще́нный дарова́ся тебе́, свята́я пра́ведная Софи́е, и́мже проразуме́ла еси́ душепа́губную тще́тность и тле́нность земна́го бога́тства. И сия́ ве́дящи, Христа́ взыска́ти вседу́шно потща́лася еси́, те́мже велича́ем тя и взыва́ем тебе́ та́ко:
Ра́дуйся, с кня́жескою диади́мою вене́ц Христо́в соедини́вшая;
ра́дуйся, всем се́рдцем к жи́зни ве́чней устремле́нная.
Ра́дуйся, земны́я сла́сти в житии́ свое́м презре́вшая;
ра́дуйся, жи́тельство безконе́чное на небесе́х предызбра́вшая.
Ра́дуйся, в Ца́рствие Небе́сное путе́м у́зким и терни́стым ше́дшая;
ра́дуйся, чи́стая и непоро́чная голуби́це, к Го́рнему Ми́ру возлете́вшая.
Ра́дуйся, все упова́ние свое́ на Бо́га возложи́вшая;
ра́дуйся, любо́вию ко Го́споду при́сно пламене́ющая.
Ра́дуйся, вся кра́сная ми́ра ни во что же вмени́вшая;
ра́дуйся, и́стинную жизнь во Христе́ обре́тшая.
Ра́дуйся, ум свой горе́ устреми́вшая;
ра́дуйся, се́рдце твое́ жили́ще Ду́ха Свята́го соде́лавшая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 3
Си́лою Боже́ственныя благода́ти и до́брым произволе́нием хотя́щи отврати́ти сму́ту и братоуби́йство от земли́ своея́, свята́я Софи́е, по́двиг служе́ния и́стине в бра́це с иносла́вным му́жем прия́ла еси́, сего ра́ди благода́рно о тебе́ пое́м Го́сподеви: Аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи в се́рдце смире́ние ве́лие, в свя́тости и че́сти венча́лася еси́ с му́жем свои́м в правосла́внем хра́ме гра́да Бре́ста, пра́ведная Софие́. Сего́ ра́ди с любо́вию вопие́м ти:
Ра́дуйся, ра́ди ми́ра крестоноше́ние во бра́чном житии́ прие́мшая;
ра́дуйся, блаже́нная миротво́рице, ча́до Бо́жие наре́кшаяся.
Ра́дуйся, в супру́жестве благоче́стно пожи́вшая;
ра́дуйся, дома́шнюю це́рковь свою́ со стра́хом Бо́жиим созида́вшая.
Ра́дуйся, зако́на Христо́ва ре́вностная исполни́тельнице;
ра́дуйся, ни́ву се́рдца своего́ от те́рний душевре́дных очи́стившая.
Ра́дуйся, ду́шу слеза́ми покая́ния при́сно ороша́вшая;
ра́дуйся, моли́твенным по́двигом Бо́гу угоди́вшая.
Ра́дуйся, земли́ на́шея духо́вное сокро́вище;
ра́дуйся, Це́ркве Правосла́вныя многоце́нное украше́ние.
Ра́дуйся, десни́цею Бо́жиею превознесе́нная;
ра́дуйся, я́ко во смире́нии и кро́тости помяну́ тя Госпо́дь.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 4
Бу́рю ви́дящи, воздвиза́емую на ве́ру Правосла́вную, со дерзнове́нием запове́дала еси́ сохрани́ти ю́ неврежде́нну во владе́ниих кня́жества Слу́цкаго, да ча́да твоя́ и весь наро́д, пра́ведная ма́ти на́ша Софи́е, правосла́вно возглаго́лют Христу́: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шавше лю́дие правосла́внии о вели́цем благоче́стии твое́м, пресла́вная Софи́е, я́ко Бо́жиим хра́мом и оби́телем ще́дро благотвори́ла еси́, и та́ко те́плое благодаре́ние Го́сподеви возноша́ху, тебе́ же ра́достное хвале́ние приноша́ху, вопию́ще си́це:
Ра́дуйся, хра́мов правосла́вных ще́драя покрови́тельнице;
ра́дуйся, ри́зы свяще́нническия истка́вшая и зла́том пребога́то украси́вшая.
Ра́дуйся, за́поведи Христо́вы пра́ведно испо́лнившая;
ра́дуйся, благоле́пие церко́вное преи́скренне возлюби́вшая.
Ра́дуйся, земно́е бога́тство ни во что же вмени́вшая;
ра́дуйся, всемогу́щую си́лу благода́ти Бо́жия позна́вшая.
Ра́дуйся, градо́в Слу́цка и Ми́нска изря́дное украше́ние;
ра́дуйся, земли́ на́шея цве́те благоуха́нный.
Ра́дуйся, я́ко тобо́ю и́мя Бо́жие просла́вися;
ра́дуйся, благода́ти Христо́вы пресла́вное вмести́лище.
Ра́дуйся, ве́ры и́стинныя побо́рнице;
ра́дуйся, я́ко тобо́ю благ ве́чных сподобля́емся.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 5
Боготе́чная звезда́ яви́лася еси́, свята́я княги́не Софи́е, во дни пра́зднеств престо́льных а́ки пало́мница богомо́льная посеща́ющи хра́мы Бо́жия земли́ Слу́цкия и та́мо в моли́тве взыва́ющи ко Го́споду: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́дящи, свята́я Софи́е, я́ко чистота́ ве́ры Правосла́вныя от разли́чных ко́зней и напа́стей попира́ется, устро́ила еси́ во гра́де Слу́цке бра́тство в честь Преображе́ния Госпо́дня, да вси тесни́мии и гони́мии тве́рдаго ра́ди стоя́ния в ве́ре Правосла́вней по́мощь и защище́ние та́мо обрета́ют. Те́мже вопие́м ти:
Ра́дуйся, ра́ди утвержде́ния ве́ры Правосла́вныя по́двиги духо́вныя подъе́мшая;
ра́дуйся, в зе́млях свои́х Правосла́вие на ве́ки сохрани́вшая.
Ра́дуйся, да́же до забве́ния себе́ Христо́ви ве́рная;
ра́дуйся, ве́ры на́шея испове́днице дерзнове́нная.
Ра́дуйся, о́браз тве́рдаго стоя́ния за ве́ру Христо́ву нам показа́вшая;
ра́дуйся, я́ко за сие́ угото́вася ти сокро́вище благ ве́чных.
Ра́дуйся, мно́гия ско́рби за ве́ру Правосла́вную прии́мшая;
ра́дуйся, венце́м испове́дничества от Го́спода украше́нная.
Ра́дуйся, пе́рвая от земли́ Слу́цкия к ли́ку святы́х причте́нная;
ра́дуйся, ско́рая помо́щнице всем, с моли́твой притека́ющим к тебе́.
Ра́дуйся, му́дрыми твои́ми глаго́лы ве́ру Правосла́вную утвержда́ющая;
ра́дуйся, во и́стиннем благоче́стии всех наставля́ющая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 6
Пропове́дница ве́лия показа́лася еси́, сла́вная Софи́е, труда́ми и боле́зньми твои́ми ве́ру Правосла́вную во граде Слуцке утверждающи, зе́мли же и ве́си, близ лежа́щия, сле́зными моли́твами ороша́ющи и облагоуха́ющи. Мы же, па́мять твою́ почита́юще, благода́рне взыва́ем ко Го́споду: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ па́че со́лнца доброде́тель твоя́ во гра́де Слу́цке, ма́ти на́ша Софи́е, я́ко всем в ну́ждах и печа́лех прибега́ющим к тебе́ засту́пница яви́лася еси́. Приими́ и нас, недосто́йных, с любо́вию вопию́щих ти си́це:
Ра́дуйся, всем правосла́вным кре́пкое прибе́жище;
ра́дуйся, си́льных ми́ра сего́ превозмо́гшая.
Ра́дуйся, от всех враг ви́димых и неви́димых изря́дная засту́пнице;
ра́дуйся, в разреше́нии мирски́х нестрое́ний ско́рая помо́щнице.
Ра́дуйся, дре́вняго гра́да Слу́цка похвало́;
ра́дуйся, сла́внаго гра́да Ми́нска утвержде́ние.
Ра́дуйся, Правосла́вия му́жественная ревни́тельнице;
ра́дуйся, гони́телей ве́ры на́шея неустраши́мая обличи́тельнице.
Ра́дуйся, о́браз любве́ и кро́тости яви́вшая;
ра́дуйся, друг дру́га тяготы́ носи́ти нас науча́ющая.
Ра́дуйся, на пути́ спасе́ния на́ше утвержде́ние;
ра́дуйся, в Ца́рствие Бо́жие благонаде́жное приведе́ние.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 7
Хотя́й Госпо́дь во смире́нии и терпе́нии укрепи́ти тя, пра́ведная Софи́е, мно́гия ско́рби и смерть во младе́нстве чад твои́х попусти́, да просвети́шися, я́ко зла́то в горни́ле, и пое́ши Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вую показа́ла еси́ доброде́тель, свята́я Софи́е, воздви́гши храм в честь Пресвяты́я Богоро́дицы, Ея́же Ма́тернему попече́нию и уме́ршая ча́да своя́ вве́рила еси́, те́мже тя ублажа́ем та́ко:
Ра́дуйся, не от челове́к, но от Бо́га утеше́ние в ско́рбех получи́вшая;
ра́дуйся, Человеколю́бцу Бо́гу всю себе́ преда́вшая.
Ра́дуйся, лише́ния земна́я благоче́стно поне́сшая;
ра́дуйся, кончи́ну чад свои́х я́ко во́лю Бо́жию прие́мшая.
Ра́дуйся, до́брыми твои́ми де́лы просла́вленная;
ра́дуйся, пра́вым изволе́нием се́рдца и ума в жили́ще Боже́ственныя благода́ти предугото́вленная.
Ра́дуйся, терпе́ние кре́пкое и неуста́нное нам подаю́щая;
ра́дуйся, в ско́рбех су́щих луча́ми наде́жды осиява́ющая.
Ра́дуйся, на Го́спода упова́ние неизме́нно возложи́вшая;
ра́дуйся, вене́ц блага́го воздая́ния от Христа́ прии́мшая.
Ра́дуйся, кре́посте и утеше́ние в беда́х и ну́ждах на́ших;
ра́дуйся, ди́вная ма́ти, благи́я па́мяти досто́йная.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 8
Стра́нствие земно́е соверши́вши, свята́я пра́ведная Софи́е, пло́тию преста́вилася еси́ от нас, ду́хом же с на́ми всегда́ пребыва́еши, да и мы с тобо́ю еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем уми́льно воспое́м Го́сподеви: Аллилу́иа.
Икос 8
Вси лю́дие правосла́внии воспева́ют тя по достоя́нию, достохва́льная Софи́е, Це́рковь же Христо́ва све́тло пра́зднует па́мять твою́ и песнь хвале́бную прино́сит ти си́це:
Ра́дуйся, ве́рность Христу́ до конца́ соблю́дшая;
ра́дуйся, Го́сподем не́ба и земли́ по преставле́нии ми́лостивно прия́тая.
Ра́дуйся, милосе́рдие Христо́во на небеси́ обре́тшая;
ра́дуйся, блаже́нства ве́чнаго дости́гшая.
Ра́дуйся, от злых волко́в ко Христу́, до́брому па́стырю. прибе́гшая;
ра́дуйся, во двор слове́сных ове́ц Его́ вше́дшая.
Ра́дуйся, в небе́сных оби́телех водворе́нная;
ра́дуйся, венце́м сла́вы от Бо́га увенча́нная.
Ра́дуйся, у Престо́ла Царя́ царе́й предстоя́щая;
ра́дуйся, со А́нгелы и все́ми святы́ми за ны моля́щаяся.
Ра́дуйся, у Престо́ла Святы́я Тро́ицы на́ша предста́тельнице;
ра́дуйся, земны́х и небе́сных благ пред Го́сподем нам усе́рдная хода́таице.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 9
Во всех конце́х земли́ на́шея сла́вится и́мя твое́, богому́драя Софи́е, я́ко спаса́еши вся ны моли́твами твои́ми от смертоно́сныя я́звы, тлетво́рных ветр и о́гненнаго запале́ния, предстоя́щи ны́не Престо́лу Всевы́шняго Бо́га с ли́ки А́нгелов и святы́х, воспева́ющих Ему́: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́йствующий язы́к не мо́жет изрещи́ вели́чие благодея́ний твои́х, свята́я Софи́е, мно́жицею явле́нных благочести́вым супру́гом, непра́здным жена́м и новорожде́нным младе́нцем. Те́мже вси со благодаре́нием благоче́стно пою́т ти:
Ра́дуйся, всех скорбя́щих нело́жное утеше́ние;
ра́дуйся, непреста́нное на́ше ра́дование.
Ра́дуйся, му́дрых жен добро́то и похвале́ние;
ра́дуйся, целому́дренных дев красото́ и удобре́ние.
Ра́дуйся, те́плая о нас пред Го́сподем моли́твеннице;
ра́дуйся, изря́дная земли́ на́шея покрови́тельнице.
Ра́дуйся, сете́й вра́жиих сокруше́ние;
ра́дуйся, правосла́вным лю́дем ве́рное поможе́ние.
Ра́дуйся, душа́м и телесе́м на́шим вся, я́же к по́льзе подава́ющая;
ра́дуйся, на вся́кое де́ло благо́е прему́дро нас наставля́ющая.
Ра́дуйся, во вся́ких злоключе́ниих и беда́х нам ско́ро помога́ющая;
ра́дуйся, моли́твенно тя призыва́ющих от внеза́пныя сме́рти избавля́ющая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 10
Спасени́я душе́внаго и теле́снаго жела́ющим и о сих усе́рдно подвиза́ющимся помо́щница блага́я, пра́ведная Софи́е, яви́лася еси́. Ты бо еси́ засту́пница тружда́ющихся, обремене́нных, в неду́зех и обстоя́ниих су́щих, да вси благода́рственно взыва́ют просла́вльшему тя Царю́ сла́вы Христу́: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ несокруши́мая и огражде́ние кре́пкое явля́ются нам моли́твы твоя́, уго́днице Бо́жия, пра́ведная Софи́е, нетле́нныя же и многоцеле́бныя мо́щи твоя́ исцеле́ния и утеше́ния нам неоску́дно источа́ют. Мы же благода́рно велича́ем тя:
Ра́дуйся, жизнь земну́ю благоче́стно сконча́вшая;
ра́дуйся, вене́ц Ца́рствия Небе́снаго получи́вшая.
Ра́дуйся, в ра́дости небе́сней ны́не пребыва́ющая;
ра́дуйся, сне́ди ра́йския при́сно наслажда́ющаяся.
Ра́дуйся, со свеще́ю све́тлою дел благи́х в черто́г Христо́в возше́дшая;
ра́дуйся, нетле́нием и чудесы́ по кончи́не просла́вленная.
Ра́дуйся, явле́нием чудото́чных моще́й твои́х Це́рковь Христо́ву возвесели́вшая;
ра́дуйся, я́ко тем с ве́рою и любо́вию поклоня́емся.
Ра́дуйся, притека́ющим к ра́це святы́х моще́й твои́х цельбы́ подаю́щая;
ра́дуйся, почита́ющим тя благослове́ние и ми́лости Бо́жия неоску́дно источа́ющая.
Ра́дуйся, лико́в А́нгельских ве́рная соприча́стнице;
ра́дуйся, оби́телей небе́сных сла́вная жи́тельнице.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 11
Пе́ние на́ше хвале́бное, а́ще и от усе́рдия приноси́мое, не дово́льно есть ко изъявле́нию серде́чнаго благодаре́ния за вся блага́я, я́же твори́ши нам да́же до дне и часа́ сего́, всечестна́я Софи́е. Мы же в напа́стех и ско́рбех к тебе́ прибега́ем, и на твое́ предста́тельство упова́юще, немо́лчно ко Го́споду взыва́ем: Аллилу́иа.
Икос 11
Свеща́ многосве́тлая яви́лася еси́, преблаже́нная Софи́е, всем пребыва́ющим во мра́це ве́ка сего́, те́мже и нас, омраче́нных и уны́лых, просвети, во е́же из глубины́ серде́чныя зва́ти ти:
Ра́дуйся, ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду обре́тшая;
ра́дуйся, Спа́са на́шего умилостиви́тельнице пресла́вная.
Ра́дуйся, мрак душ на́ших благода́тно я́ко свети́льник озаря́ющая;
ра́дуйся, любо́вь и ве́ру к тебе́ иму́щих от вся́ких бед спаса́ющая.
Ра́дуйся, в житии́ свое́м пра́вый путь земна́го тече́ния нам показу́ющая;
ра́дуйся, всех ко Христу́ Бо́гу путеводя́щая.
Ра́дуйся, житие́м свои́м Го́сподеви угоди́вшая;
ра́дуйся, све́том Христо́вым на небеси́ осия́нная.
Ра́дуйся, я́ко изы́де по всей земли́ на́шей веща́ние о чудесе́х твои́х;
ра́дуйся, я́ко с ве́рою и благогове́нием почита́ется па́мять твоя́.
Ра́дуйся, Бо́жия снисхожде́ния к не́мощем на́шим всеизря́дная хода́таице;
ра́дуйся, за ны пред Го́сподем неусы́пная моли́твеннице.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 12
Благода́ть Бо́жию, проще́ние грехо́в и исправле́ние жития́ испроси́ нам у Го́спода Вседержи́теля, ма́ти Софи́е, да ми́лостив бу́дет к нам, немощны́м, смире́нно пою́щим Ему́, Спа́су на́шему: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще многомо́щное предста́тельство твое́ к Бо́гу, ма́ти на́ша Софи́е, усе́рдно мо́лим тя: помина́й нас непреста́нно у Престо́ла Сла́вы Царя́ Небе́снаго, ублажа́ющих тя си́це:
Ра́дуйся, в со́нме святы́х просия́вшая;
ра́дуйся, и́стинная уго́днице Бо́жия.
Ра́дуйся, по́чести досто́йныя восприи́мшая;
ра́дуйся, проше́нием на́шим вне́млющая.
Ра́дуйся, блаже́нство ра́йское со все́ми святы́ми унасле́дившая;
ра́дуйся, на тве́рди небе́сней звездо́ присногоря́щая.
Ра́дуйся, украше́ние Це́ркве, на небеси́ торжеству́ющия;
ра́дуйся, заступле́ние Це́ркве, на земли́ во́инствующия.
Ра́дуйся, ве́ры на́шея преди́вная побо́рнице;
ра́дуйся, чуде́с Христо́вых сокро́вище.
Ра́дуйся, от на́рода на́шего правосла́внаго велича́емая;
ра́дуйся, пе́сньми хвале́бными прославля́емая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 13
О, свята́я пра́ведная ма́ти на́ша Софи́е! Услы́ши ны́нешнее усе́рдное моле́ние на́ше и испроси́ нам у Го́спода и Спаси́теля на́шего избавле́ние от бед и скорбе́й, от враг ви́димых и невиди́мых, от поги́бели ве́чныя, гре́шником угото́ванныя, да милосе́рдием Христа́ Бо́га на́шего спаса́еми и твои́м предста́тельством поспешеству́еми, благоче́стно на земли́ поживе́м, и сподо́бимся вни́ти во Ца́рствие Его́ Небе́сное, иде́же благода́рственно со все́ми святы́ми воспое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
А́нгельскою любо́вию горя́щи ко Го́споду от младе́нчества твоего́, Софи́е пра́ведная, а́ще и роди́тельскаго воспита́ния не име́вшая, в ве́ре и благоче́стии возраста́ла еси́ под покро́вом Ма́тере Бо́жия. Мы же таково́е о тебе́ Бо́жие смотре́ние прославля́юще, взыва́ем ти:
Ра́дуйся, роди́телей благоро́дных ча́до боголюбе́зное;
ра́дуйся, не челове́ческим, но Боже́ственным смотре́нием опека́емая.
Ра́дуйся, в младе́нстве осироте́вшая, Го́сподом же не оста́вленная;
ра́дуйся, под покро́вом Пресвяты́я Богоро́дицы всегда́ храни́мая.
Ра́дуйся, пра́ведная жено́, Прему́дрости соиме́нная;
ра́дуйся, я́ко по и́мени твое́м и житие́ твое́ просла́вися.
Ра́дуйся, Христо́вой му́дрости нас науча́ющая;
ра́дуйся, о́браз и́стинныя му́дрости нам показу́ющая.
Ра́дуйся, в за́поведех Госпо́дних усе́рдно ходи́вшая;
ра́дуйся, в ско́рбех вре́менных утеше́ние благо́е получа́вшая.
Ра́дуйся, Христа́ Бо́га ча́до возлю́бленное;
ра́дуйся, пла́мень любве́ ко Го́споду в се́рдце свое́м возже́гшая.
Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Кондак 1
Избра́нная о́трасле благочести́ваго и дре́вняго кня́жескаго ро́да, свята́я пра́ведная ма́ти на́ша Софи́е, похва́льная пе́ния со умиле́нием воспева́ем ти, ты же, я́ко иму́щая ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, потщи́ся, да изба́вит от бед и скорбе́й ны, зову́щия: Ра́дуйся, пра́ведная Софи́е, свята́я моли́твеннице о душа́х на́ших.
Молитва
О, свята́я пра́ведная ма́ти на́ша, блаже́нная княги́не Софи́е, приими́ ми́лостивно приноше́ние ве́ры, наде́жды и любве́ на́шея и вознеси́ е́ ко Го́споду, и я́коже в земне́м житии́ твое́м была́ еси́ помо́щница и засту́пница всем Правосла́вным христиа́ном земли́ твоея́, та́ко и ны́не укрепи́ нас тве́рдо и непоколеби́мо до сме́рти стоя́ти за ве́ру Правосла́вную, согре́й сердца́ на́ша любо́вию ко Го́споду и Пречи́стей Его́ Ма́тери. Умоли́ Христа́ Бо́га на́шего, да сохрани́т Це́рковь Свою́ Святу́ю от раско́лов и ересе́й, да утверди́т в ней дух пра́выя ве́ры и благоче́стия, дух ве́дения и любве́, дух ми́ра и ра́дости ве́чныя, да вся ча́да ея́ ду́хом и и́стиною покланя́ются Ему́, да укрепи́т ве́рных в благоче́стии и свя́тости жи́зни, да обрати́т отпа́дших от Правосла́вныя Це́ркве во святы́я не́дра Ея́. О, свята́я ма́ти, гра́да Слу́цка похвало́ и ра́досте, умоли́ Го́спода, да изба́вит град твой и всю страну́ на́шу от гла́да, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных, междоусо́бныя бра́ни и от смертоно́сныя я́звы, да низпо́слет прави́телем на́шим усе́рдие, му́дрость и ве́рность, да управля́ют и су́дят по во́ли Его́, да храня́т установле́ния Святы́я Це́ркве. Испроси́ всем с ве́рою моля́щимся тебе́ [или́: притека́ющим к ра́це святы́х моще́й твои́х] ми́рное житие́, тишину́, просвеще́ние умо́в и серде́ц, соблюди́ их от ко́зней вра́жиих, от собла́знов ми́ра, во зле лежа́щаго, и от вся́кия ско́рби и ну́жды, обрати́ нас к покая́нию и исправле́нию, да́руй заблу́дшим и́стины позна́ние, неду́гующим исцеле́ние. Сохрани́ нас благода́тными твои́ми моли́твами от всех враго́в ви́димых и неви́димых и изба́ви от вся́каго зла, да просла́вим во вся дни жи́зни на́шея Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха и твое́ заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Тропарь Софии, кн. Слуцкой, праведной
глас 5
Блаже́нная ма́ти Софи́е,/ нетле́нием моще́й и чуде́с сия́нием почти́ тя Бог;/ помина́юще твое́ пра́ведное житие́,/ тя мо́лим испроси́ти// телесе́м на́шим здра́вие и душа́м спасе́ние.
Перевод: Блаженная мать София, Бог почтил тебя нетлением мощей и сиянием чудес, вспоминая твою праведную жизнь, молим тебя испросить у Бога здоровья для наших тел и спасения нашим душам.
Вернуться к списку