- РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Преподобный Александр Свирский, игумен
Родился преп. Александр (в миру Аммос) в 1448 г. в пределах Великого Новгорода, в небольшом местечке Обонежской пятины – Мандерах, по молитве престарелых родителей, отличавшихся истинно христианской жизнью. Для освоения грамоты отрок поручен был опытному наставнику, но лишь молитвой приобрел он способности к учению, так что вскоре превзошел знаниями всех своих сверстников. С юных лет начал он изнурять тело бдением и постами, только в этом испрашивая свободу от родительской воли. Чужд он был и житейских треволнений, и искания удовольствий, и праздности. Когда он достиг совершеннолетия, «восхотеша родители его сочетати законному браку, божественный же юноша небрежаше о сем, но присно желаша и помышляша, како бы мира бежати». Юноша стремился в Валаамскую обитель, рассказы о которой ему доводилось слышать. Однажды он встретил иноков, прибывших с Валаама в его родное селение по монастырским делам. Одному из них – уже старцу – поведал он о своем желании достичь Валаама и получил совет не медлить с исполнением духовной потребности, «пока сеятель злый не посеял плевела в сердце...»
После усердной молитвы в 26 лет Аммос тайно оставил родительский дом. Первую ночь путник провел на берегу небольшого красивого озера, окруженного вековыми деревьями. В тонком сне услышал он таинственный голос, который благословил его в дальнейший путь и провозвестил сооружение обители на этом чудном месте. Возблагодарив Бога, юноша собрался идти дальше, но дороги в обитель он не знал, и Господь послал ему Ангела в образе случайного путника до самых монастырских ворот. Приняв постриг с именем Александр, провел он здесь 13 лет в посте и молитве. Между тем его безутешные родители получили, наконец, весть о пропавшем сыне. Отец посетил обитель и горько плакал, увидев изможденного постом Александра. Но подвижник утешил его и в духовной беседе убедил тоже оставить мир, чтобы обрести новое поприще. И мать преподобного дни свои окончила в монастыре.
Александр решился избрать безмолвное жительство и просил о том настоятеля, но опытный старец счел, что еще не пришло время покидать братию. Однажды во время ночной молитвы блаженный услышал небесный голос, повелевающий ему направиться на место, которое было указано прежде. Открыв оконце, увидел Александр великий свет, изливавшийся с юго-востока. На сей раз настоятель не отказал в благословении и отпустил в назначенный путь. В 1487 г. Александр пришел на озеро Рощинское и поселился в пустыне, в 6-ти верстах от реки Свири. В глубине непроходимого бора он поставил небольшую хижину и предался уединенным подвигам.
Неподалеку находилось дворянское поместье Андрея Завалишина, который занимался охотой. Однажды, увлеченный погоней за оленем, он очутился в чаще леса и набрел на хижину Александра. Познакомившись с отшельником, ловчий признался ему, что уже замечал свет над этим местом и давно собирался сюда. Опечалился Александр, что его жительство не укрылось от людей, и попросил пришельца никому не сказывать о нем, поведал потом свою повесть и отпустил с благословением. Но молва о пустыннике распространилась в окрестностях и дошла до брата Александра – Иоанна. С радостью прибег он в пустынь, чтобы разделить тяготы отшельничества. Смирившись, блаженный принял родного гостя, вспомнив, что при начале его пустынножительства было ему внушение свыше: не чуждаться жаждущих спасения и руководить ими. Иоанн же смирения не усвоил и много огорчений доставлял брату, то дерзко поучая, то отказываясь строить келлии для приходящих.
Слезными ночными молитвами побеждал Александр в себе раздражение и досаду и стяжал, наконец, всепобеждающую любовь к ближнему и великий мир в душе. В скором времени Иоанн скончался, и брат похоронил его в пустыни, к Александру же начали собираться жаждущие обитать под сенью его молитвы. Пришел и Завалишин со своими чадами и принес пустынникам много хлеба. Александр принял жертву, но посоветовал братии не оставаться праздными, а очищать лес и возделывать землю, чтобы питаться трудами рук своих и снабжать убогих.
Некто инок Никифор, носивший тяжелые вериги, приходил к пустыннику свирскому за благословением и, пожив рядом с ним, стал собираться на поклонение в Киев, а уходя, предсказал, что Господь соорудит на месте сем обитель с каменными церквами. Духи нечистые воздвигли множество искушений преподобному, окружая его целыми полчищами, и страшными угрозами заставляли отступиться от места. Добрый же воин Христов крестным знамением рассеивал все тьмы. Явился тогда Александру Ангел Господень в глубине пустыни и осиял небесным светом, укрепляя его дух, чтобы исполнил он повеленное и построил церковь во имя Святой Троицы. Прожив 25 лет в свирской пустыни, Александр был утешен божественным явлением такой силы, что нельзя было сравнить его ни с какими другими восхищениями его духа: для него повторилось видение, бывшее некогда Аврааму: светлые Ангелы с посохами в руках изображали собой Святую Троицу, и голос небесный сказал ему: «...Дух Святый благоволил избрать тебя жилищем ради сердечной твоей чистоты... ты же сооруди здесь храм Святой Троицы и собери братию, да спасешь души их...» Когда же преподобный стал помышлять, где заложить храм, явился Ангел с простертыми крылами, в куколе и иноческой мантии и указал место для храма.
Александр начал заботиться о сооружении церкви, а число братии между тем возрастало. Ученики умоляли своего наставника принять сан священства, но смиренный Александр уклонялся, пока не принудил его к этому Новгородский архиепископ Серапион. Когда была построена деревянная церковь и получена необходимая утварь, блаженный Александр приступил к священнослужению, но в то же время он не оставлял и черную работу, подавая братии пример смирения и трудолюбия. Никого не обличал он суровым словом, но в духе прозорливости притчами поучал согрешающих. Особо строго наблюдал он за соблюдением всего монастырского устава. Не прерывал игумен благоустраивать обитель: построил с братией мельницу и каменную церковь вместо деревянной. По просьбе преподобного великий князь Василий Иванович прислал искусных каменщиков и обильную милостыню, так что Александр мог воздвигнуть церковь там, где указал Ангел.
Много людей притекало к нему за духовным советом, и в общении являл он необычайную прозорливость: от некоего Григория не принял дары, обличив его в оскорблении матери; богатому поселянину Симеону дал важный совет, не последовав ему, тот скончался в определенный день; боярина Тимофея Апрелева наставлял, ради рождения сына, подражать странноприимству Авраама и Сарры, и через год Тимофей получил просимое. Для своих духовных чад блаженный Александр был истинным целителем душ и врачевателем недугов. По молитве преподобного рыбак умножал свой улов. а купец – свое имение.
В последние годы жизни преп. Александр соорудил еще одну каменную церковь во имя Покрова Пресвятыя Богородицы, опять же не без царского участия и помощи Небесной. А вскоре удостоился Божественного явления: прочитав в келье акафист Божией Матери, он сказал ученику Афанасию: «Трезвись и бодрствуй, ибо будет нам чудное посещение». Внезапно великий свет осиял весь монастырь, и старец увидел над алтарем основанной им церкви Матерь Божию, как бы сидящую на престоле с Младенцем в руках, в предстоянии Ангельских ликов. Пал пред Нею ниц преподобный и услышал утешительное обещание, что не оскудеет покров Ее над созданной обителью и после его преставления. Ученик Афанасий лежал при этом как мертвый от чудного видения.
В глубокой старости, когда уже приблизился Александр ко Господу по духовной лестнице своих добродетелей, преподобный собрал братию, поручил их предстательству Божией Матери и назначил четырех иеромонахов, чтобы святитель Макарий выбрал из них игумена. До самой минуты своего отшествия он непрестанно поучал братию хранить смиренномудрие и нищелюбие.
Погребли его близ церкви Преображения, недалеко от обители, в общей братской усыпальнице. Произошло это 30 августа (12 сентября н. ст.) 1533 года, а 17/30 апреля 1641 года мощи его были обретены нетленными. Повсеместное празднование памяти преп. Александра было установлено уже в 1547г. на день кончины. Местно память его празднуется и в день открытия мощей, и в праздник Пятидесятницы, в воспоминание «Трисолнечного сияния» – Святой Троицы.
Память преподобного отца нашего Александра Свирского
Память 30 августа
Блаженный Александр родился 5351 во владениях Великого Новгорода 5352 , в Обонежской области 5353 , которая была расположена по реке Ояти 5354 , в селе, называвшемся Мандера и находившемся против Островского монастыря Пресвятой Богородицы, честного Ее Введения 5355 . Он родился от отца, по имени Стефана, и матери, именем Василиссы, по некоему явлению Божественной Силы 5356 и был освящен святым крещением. Когда наступило время обучать его грамоте, то он отдан был родителями для изучения Божественных Писаний. Но в то время, когда товарищи его по учению успешно проходили науку, он медленно усвоял ее. Это было по особому усмотрению Божию, чтобы он получил разумение от Бога, а не от людей, что потом и случилось. Однажды он пришел в церковь и, пав пред образом Господа нашего Иисуса Христа и Пречистой Его Матери, со слезами стал молиться о том, чтобы дано было ему разумение к изучению Божественных Писаний. И на его молитву немедленно же последовал ответ – он услышал голос, который сказал ему: «Встань, не бойся. Ты получишь то, о чем просил».
Обрадованный отрок встал и пришел к отцу своему. Отец и мать заметили его душевную радость и предугадали, что она происходила от проявления к нему милости Божией и, думая так, благодарили за это Бога. Блаженный же отрок с этого времени стал оказывать быстрые успехи в учении, причем внимательно слушал чтение Божественных книг и во всем повиновался своим родителям. В то же время он соблюдал такой строгий пост, что только раз в день употреблял в пищу один хлеб и то в меру, по ночам же спал очень мало. Родители отрока приходили от этого в изумление, и мать, увещевая его, однажды сказала ему:
– Сын мой! Зачем ты так изнуряешь себя? Принимай пищу вместе с нами и спи, как и мы. Но отрок ответил на это матери:
– Для чего ты, мать моя, говоришь мне это, отклоняя меня от приятного мне воздержания? Ведь в Писании сказано, что пища и питие не приблизят нас к Богу ( 1Кор. 8:8 ). Оставь меня поступать так, как я начал.
Удивляясь такому мудрому ответу сына, и особенно видя, что к такому подвигу у него есть искреннее желание, мать сказала ему:
– Как хочешь поступать, сын мой, так и поступай.
Но дивный отрок чувствовал более влечения к подвигам, нежели к видимым благам; обилие имущества считал тенью и на все, что есть человеческого на земле, смотрел, как на суетное и ничтожное.
Когда он достиг совершенного возраста, то родители хотели было сочетать его законным браком, но боголюбивый юноша уклонялся от этого. Он всегда желал и думал о том, чтобы уйти из мира и достичь того, чего желал. Взяв благословение у отца своего как бы для того, чтобы идти в находившееся неподалеку селение, он ушел из родного дома и, наставляемый Богом или, лучше сказать, имея своим спутником ангела, пришел в монастырь святого Спаса, Боголепного Его Преображения, что на Валааме 5357 . Он упросил настоятеля этого монастыря постричь его в иночество. В это время ему было от роду 26 лет. Поступив в монастырь, он с таким усердием предавался подвигам добродетельной жизни, что все стали говорить о нем. Тяготясь такою известностью, он испросил у тамошнего настоятеля благословение и, не взяв с собою ничего кроме необходимой одежды, ночью ушел из монастыря. Он пришел на то место, где сперва хотел было поселиться на жительство, когда ушел от своих родителей. Место это находилось на берегу озера 5358 , на расстоянии четырех поприщ от реки Свири. Здесь преподобный построил себе небольшую келию, которою и пользовался для кратковременного отдыха от своих подвигов.
Однажды он обходил окрестные местности, ища такой, где бы он мог устроить себе жилище, и увидел красивое место, освещенное неким божественным светом, на котором и доныне стоит монастырь. Когда он находился здесь и случилось ему однажды выйти из своей келии к озеру, чтобы почерпнуть воды, то послышался с неба голос, который назвал его по имени и сказал ему: «Так как ты был исполнителем Моих заповедей, то за это Я соберу к тебе бесчисленное множество людей, ты же не отвергай их, но приими с простертыми руками и будь им наставником ко спасению».
Услышав эти слова, преподобный пал ниц на землю и вознес Богу благодарственное моление, после чего, почерпнувши воды, возвратился в свою келию.
Спустя несколько времени после сего к преподобному пришел родной брат его, по имени Иоанн, который разыскивал его. Увидев брата, преподобный обрадовался ему, и они оба стали трудиться, чтобы сделать себе более просторное жилище, так как хотели жить вместе. Но вскоре брат преподобного скончался, и Александр, воспев над ним погребальные песнопения, похоронил его. После этого преподобный снова отдался строгому постничеству, и число братии умножалось. Они, пребывая в безмолвии, жили отдельно один от другого и подражали преподобному каждый по мере сил своих.
Так проводил жизнь свою преподобный и достиг того, что молитвою своею прогонял бесов и имел своими собеседниками ангелов. Однажды он удостоился видеть Самого Бога, явившегося ему в трех Лицах, и беседовать с Ним о том, как создать церковь , построить монастырь и собрать братию. Когда затем он молился о том, где поставить церковь , то ангел Господень указал ему место для нее. Братия принудили его принять священство, и спустя несколько времени он построил церковь во имя Святой Троицы и освятил ее, после чего число братии стало еще более увеличиваться.
Хотя преподобный и принял игуменство над братиею, но не изменил своего правила и, будучи игуменом, подавал всем пример смирения, помня слова Господа, сказавшего: кто хочет быть первым, будь из всех последним и всем слугою ( Мк. 9:35 ; см. 10:43). Посему преподобный и смирял себя, стараясь быть меньше всех, и всем служил. Он всем давал собою пример и трудился, раньше всех выходя на работу. Всегда он делал все сам своими руками: ходил в поварню, месил тесто и пек хлебы, иногда носил из озера и воду, рубил дрова и носил их в монастырь. Иногда он приходил в мельницу, где иноки мололи рожь, и в то время, когда они еще спали, брал приготовленную для размола рожь и, измолов назначенную для каждого инока часть, ставил измолотое на своем месте, а потом уходил в свою келию. В церковь он приходил прежде всех и после всех выходил. Никто никогда не видел его лежащим даже на рогоже или возливающим на тело свое воду. Одеждою ему служил сделанный из грубой ткани подрясник, настолько сильно истертый, что на нем нашито было множество заплат. Многие неразумные люди издевались над ним и поносили его, но он такие поношения принимал от них с радостью.
По прошествии некоторого времени по изволению Божию преподобный построил каменную церковь во имя Пресвятой Живоначальной Троицы 5359 , расширил монастырь, по четырем сторонам велел построить келии, а по средине выстроил большую церковь с трапезою и устроил все прочее, что было полезно для нужд братии.
Так богоугодно провел жизнь свою преподобный и до конца дней своих продолжал свои подвиги, за что и получил от Бога дар чудотворения еще при жизни своей. Наконец, чувствуя, что наступает время его отшествия к Богу, он призвал к себе братию и сказал им:
– Братия! Вот уже приближается конец жития моего, и я ухожу из этой жизни. Вручаю вас Богу. Да сохранит Он вас и утвердит в любви Своей.
Сказав эти слова, преподобный поучал братию хранить между собою любовь, быть снисходительными друг к другу и упражняться в других добродетелях. В заключение он завещал им, чтобы и после его смерти никто из них не держал у себя никаких опьяняющих напитков. Когда же наступил час, в который душа преподобного должна была отойти к Богу, он воздел к небу руки свои и сотворил молитву, закончив ее словами:
– Господи! В руце Твои предаю дух мой.
Так, с молитвою на устах, преподобный предал честную душу свою Господу. Это произошло в 1533 г. в 30-й день месяца августа. Всех лет жизни его было 85. Честное тело его с почестями было погребено у церкви Боголепного Преображения с правой стороны у алтаря. Оно подает многие исцеления приходящим с верою к святому гробу преподобного 5360 .
Тропарь, глас 4:
От юности богомудре, желанием духовным в пустыню вселився, единаго Христа возжелал еси усердно стопам в след ходити. Темже и ангельстии чини зрящее тя удивишася, како с плотию к невидимым кознем подвизався премудре, победил еси полки страстей воздержанием, и явился еси равноангелен на земли, Александре преподобне. Моли Христа Бога, да спасет души наша.
Кондак, глас 8:
Яко многосветлая звезда днесь в странах российских возсиял еси отче, вселився в пустыню Христовым стопам последовати усердно возжелел еси, и того святое иго на Рамо твое взем честный крест, умертвил еси труды подвиг твоих телесная взыграния. Темже вопием ти: спаси стадо твое, еже собрал еси мудрее, да зовем ти: радуйся преподобне Александре, отче наш.
* * *
Преподобный Александр родился в 1448 г. 15 июня.
Территория Великого Новгорода занимала обширный угол северо-западной Руси, доходя на севере до Белого моря и переходя на востоке за Уральский хребет. Она охватывала нынешние губернии: Новгородскую, С. – Петербургскую, часть Олонецкой, Архангельскую, Пермскую, часть Вятской, Вологодскую, часть Ярославской, часть Тверской и Псковскую и до нач. XVIII в. делилась на 5 частей, или пятин.
Здесь разумеется Обонежье или Обонежская пятина, самая обширная из всех новгородских пятин. Она тянулась на север и северо-восток от Новгорода с одной стороны между рекою Волховом и Ладожским озером, а с другой – между озером Ильменем и реками Метою и Мдою. Так как она обнимала Онежское озеро со всех сторон, то отсюда и получила свое название.
Река Оять составляет левый приток реки Свири и находится в нынешней Олонецкой губернии.
Введенский Богородичный монастырь находился на реке Ояти. В 1581 г. его совершенно выжгли «немецкие люди», так что 6 человек братии жили за монастырем в пустоши, на острове.
У родителей преподобного Александра преждевременно прекратилось рождение детей, и они молились Богу о возвращении им способности чадорождения, после чего и родился у них сын Амос, впоследствии преподобный Александр.
Валаам – остров на Ладожском озере вблизи северных берегов его, известный ныне знаменитый на севере России по благоустройству монастырем своим.
Это озеро носило название Рощнесского.
Храм этот был освящен в 1526 г. по благословению архиеп. Макария.
Преподобного Александра чтили как святого с 1547 г. и тогда же ему составлена была служба, а в 1559 г. в Москве был устроен придел в честь его. Мощи его были открыты 17 апреля 1641 г., и в 1643 г. царь Михаил Феодорович устроил для них серебряную раку, в которой они покоятся и теперь.
Молитва преподобному Александру Свирскому
Тропарь, глас 4*
От ю́ности, Богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся,/ еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в след ходи́ти,/ те́мже и а́нгельстии чи́ни, зря́ще тя, удиви́шася,/ ка́ко, с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре,/ победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием/ и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́,/ Алекса́ндре, преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.
Перевод: С самой юности, умудренный Богом, устремлением духовным ты поселился в пустыни, пожелав с усердием следовать только по стопам Христа, потому и ангельские чины, видя тебя, удивились, как ты во плоти боролся с коварством невидимых (бесов), победил полчища страстей воздержанием и явился на земле подобным ангелам, Александр преподобный, моли Христа Бога, да спасет наши души.
Кондак, глас 8*
Я́ко многосве́тлая звезда́ днесь в страна́х росси́йских возсия́л еси́, о́тче,/ всели́вся в пусты́ню, Христо́вым стопа́м после́довати усе́рдно возжеле́л еси́/ и, Того́ свято́е и́го на ра́мо твое́ взем – честны́й крест,/ умертви́л еси́ труды́ по́двиг твои́х теле́сная взыгра́ния,/ те́мже вопие́м ти:/ спаси́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, му́дре, да зове́м ти:// ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, о́тче наш.
Перевод: Как преяркая звезда ныне в стране российской ты воссиял, отче, вселившись в пустынь, ты пожелал с усердием следовать по стопам Христовым и Его святое иго (Мф.11:30), почитаемый крест, на плечи свои подняв, умертвил ты трудами подвигов твоих буйство плоти, потому молимся тебе: спаси стадо твое, которое ты собрал, мудрый, да взываем к тебе: «Радуйся, преподобный Александр, отче наш».
Молитва 1‑я*
О, свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй и предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, на враги́ ви́димыя и неви́димыя, да в ми́ре глубо́це пребу́дет Свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва и благострое́нии зи́ждется, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша и предста́тельствуй за нас пред Престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость Еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва 2‑я, читаемая в обители у мощей**
О, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре! Смире́нно припа́дающе к ра́це честны́х твои́х моще́й, мо́лим тя приле́жно, воздви́гни ру́це твои́ о нас гре́шных, ко Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и, я́ко да помяне́т дре́вния ми́лости Своя́, и́миже обеща́лася неотсту́пна бы́ти от оби́тели твоея́; и пода́ст нам си́лу и кре́пость на враго́в душе́вных, отводя́щих нас от пути́ спаси́тельнаго, да я́вльшеся о́ных победи́тели, в день Стра́шнаго Суда́ услы́шим от тебе́ похва́льный о́ный глас: Се аз и де́ти, я́же дал ми еси́, Бо́же! И побе́дный вене́ц от победи́теля враго́в Христа́, Сы́на Бо́жия восприи́мем, и насле́дие ве́чных благ ку́пно с тобо́ю полу́чим, воспева́юще Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивое предста́тельство и заступле́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
* Минея. 30‑е августа.
** Акафист преподобному Александру, Свирскому чудотворцу.
Акафист преподобному Александру, Свирскому чудотворцу
Кондак 1
Избра́нный уго́дниче Христо́в и чудотво́рче, преподо́бный о́тче Алекса́ндре, возсия́вый ми́рови, я́ко звезда́ богосве́тлая, жития́ твоего́ добро́тою и мно́жеством чудотворе́ний, восхваля́ем тя любо́вию в пе́снех духо́вных: ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, моли́твами твои́ми от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м ти:
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Икос 1
А́нгельский нрав име́л еси́, о́тче преподо́бне, и я́ко безпло́тный, непоро́чно житие́ соверши́л еси́ на земли́, ди́вный о́браз соверше́нства духо́внаго нам оста́вив, да подража́ем доброде́телем твои́м, и зове́м ти си́це:
Ра́дуйся, благочести́вых роди́телей плод богодарова́нный; ра́дуйся, непло́дие ро́ждших тя разреши́вый.
Ра́дуйся, се́тование их на ра́дость преложи́вый; ра́дуйся, от пеле́н Бо́гом избра́нный.
Ра́дуйся, от утро́бы ма́терния на слу́жбу Ему́ предуста́вленный; ра́дуйся, от ю́ности Его́ Еди́наго всем се́рдцем возлюби́вый.
Ра́дуйся, вся кра́сная ми́ра сего́ ни во что же вмени́вый; ра́дуйся, посто́м и бде́нием моли́твенным плоть твою́ удручи́вый.
Ра́дуйся, непоро́чный сосу́де Бо́жия благода́ти; ра́дуйся, жили́ще Ду́ха Свята́го, украше́нное чистото́ю.
Ра́дуйся, му́жу жела́ний духо́вных; ра́дуйся, главо́, освяще́нная десни́цею Всевы́шняго.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 2
Ви́дя Госпо́дь ду́шу твою́, я́ко ни́ву благовозде́ланную к плодоно́сию духо́вному, от ю́ности к иска́нию еди́наго на потре́бу напра́ви твой по́мысл, преподо́бне, те́мже любве́ ра́ди Христо́вы, роди́телей твои́х и дом оте́ческий оста́вил еси́, вся́каго пристра́стия су́етнаго свободи́вся, прите́кл еси́ в пусты́нную оби́тель Валаа́мскую на по́двиги и́ноческия, зовы́й спаса́ющему тя Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зумом богопросвеще́нным пости́гл еси́ суету́ ми́ра сего́ и непостоя́нство, в не́мже ра́дость сменя́ется ско́рбию, благополу́чие наве́туется неча́янными бе́дами. Те́мже ве́чных нетле́нных благ возжела́л еси́, о́тче преподо́бне, и сия́ взыска́ти потща́лся еси́ отрече́нием мирски́х благ и во́льною нището́ю, подвига́я нас зва́ти тебе́:
Ра́дуйся, пусты́ннаго безмо́лвия люби́телю; ра́дуйся, смире́ния и нестяжа́ния рачи́телю.
Ра́дуйся, и́стиннаго самоотверже́ния соверше́нный о́бразе; ра́дуйся, и́ноческаго равноа́нгельскаго жития́ всеизря́дное явле́ние.
Ра́дуйся, пра́вило ве́ры и благоче́стия; ра́дуйся, зерца́ло терпели́ваго послуша́ния.
Ра́дуйся, безмо́лвие и́ноческое возлюби́вый; ра́дуйся, сле́зы духо́вныя стяжа́вый.
Ра́дуйся, пла́чем вре́менным блаже́нство ве́чное сниска́вый; ра́дуйся, моли́твами непреста́нными прило́ги вра́жия сокруши́вый.
Ра́дуйся, бде́нием и труды́ плоть твою́ ду́хови покори́вый; ра́дуйся, посто́м и воздержа́нием стра́сти укроти́вый.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 3
Си́лою Всевы́шняго осене́нный и укрепля́емый, в и́ночестем постриже́нии власо́в главы́ твоея́, все плотско́е мудрова́ние отложи́л еси́, преподо́бне, и я́ко во́ин благоиску́сный, схи́му и́ноческую в броню́ спасе́ния стяжа́в, и непобеди́мым ору́жием Креста́ Христо́ва вооружи́вся, кре́пко ра́товал еси́ проти́ву врага́ неви́димаго – диа́вола, смире́нием глубо́ким побежда́я его́ вознесе́нную горды́ню, и вы́ну вопия́ ко Го́споду: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́я слез исто́чник изоби́льный, уго́дниче Бо́жий, и умиле́ния ве́лию благода́ть, хлеб твой слеза́ми ороша́л еси́ и питие́ пла́чем растворя́л, от преизбы́тка жела́ния Боже́ственнаго и любве́ ко Го́споду. Те́мже и мы убла́жаем тя зва́нии си́ми:
Ра́дуйся, кре́пости и му́жества тезоимени́тый подви́жниче; ра́дуйся, ангелоподо́бный челове́че.
Ра́дуйся, Царя́ Небе́снаго во́ине добропобе́дный; ра́дуйся, валаа́мския оби́тели пло́де до́брый.
Ра́дуйся, пустынножи́телю благоприя́тный; ра́дуйся, моли́твенниче неусыпа́ющий.
Ра́дуйся, по́стниче изря́дный; ра́дуйся, безмо́лвниче ди́вный.
Ра́дуйся, по́двигом дре́вних богоно́сных отце́в после́дователю; ра́дуйся, их терпе́нию и трудо́м подража́телю.
Ра́дуйся, благовре́менно моги́лу себе́ ископа́вый; ра́дуйся, о сме́ртнем часе́ непреста́нно помышля́вый.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 4
Бу́ря искуше́ний и устремле́ний диа́вольских не возможе́ поколеба́ти хра́мины твоея́ душе́вныя, преподо́бне о́тче, осно́вана бо бе на тве́рдем ка́мени ве́ры во Христа́, и храни́ма трезве́нием и моли́твами непреста́нными, и́миже вы́ну противобо́рствовал еси́ врагу́ спасе́ния челове́ческаго, и непреткнове́нно восходи́л еси́ по стезе́м доброде́телей к соверше́нству духо́вному в ме́ру во́зраста Христо́ва, воспева́я Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шав похваля́ема себе́ от челове́к, убоя́лся еси́ превозноше́ния су́етнаго, о́тче богому́дре, и я́ко и́стинный смире́ния о́браз, умы́слил еси́ убежа́ти в пусты́ню неизве́данную, на ре́ку Свирь, на ме́сто, свы́ше тебе́ указа́нное в виде́нии чу́дном, да та́мо и невозбра́нно еди́ному Бо́гу порабо́таеши, иде́же мы сре́таем тя благохвале́нии си́ми:
Ра́дуйся, смири́вшагося до ра́бия зра́ка Христа́ Го́спода благи́й после́дователю; ра́дуйся, святы́х Его за́поведий усе́рдный исполни́телю.
Ра́дуйся, де́вственниче душе́ю и те́лом; ра́дуйся, трудолю́бче нелицеме́рный.
Ра́дуйся, презре́вый сла́ву челове́ческую су́етную; ра́дуйся, сокруши́вый се́ти тщесла́вия и горды́ни.
Ра́дуйся, попра́вый высокоу́мия душевре́дную пре́лесть; ра́дуйся, усво́ивый себе́ свято́е смире́ние Христо́во.
Ра́дуйся, испо́лнивый вся обе́ты и́ночества; ра́дуйся, украси́выйся да́рами благода́ти Бо́жия.
Ра́дуйся, по благода́ти прие́мый власть на ду́хи нечи́стыя; ра́дуйся, ни во что же вмени́вый тех устраше́ния и приви́дения.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 5
Светоза́рный луч озари́ в но́щней темноте́ ме́сто пусты́нное, на не́мже всели́тися прише́л еси́, преподо́бне, зна́менуя собо́ю све́тлость души́ твоея́, и пламене́ющее любо́вию ко Го́споду се́рдце твое́, иде́же благоприя́тно бысть Творцу́ твое́ произволе́ние рабо́тати Ему́ в преподо́бии и свя́тости, и пе́ти Ему́ та́мо хвале́бную песнь: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше а́нгельстии чи́нове равноа́нгельское житие́ твое́, о́тче богоблаже́нне, смире́ния твоего́ глубину́, моли́твы неотсту́пность, воздержа́ния тве́рдость и ве́лию ре́вность ду́ха твоего́ о чистоте́, удиви́шася и просла́виша Человеколю́бца Бо́га, укрепля́ющаго не́мощное естество́ челове́ческое. Мы же ублажа́ем тя и зове́м:
Ра́дуйся, свети́лниче пусты́нный, просвети́вый страну́ коре́льскую сия́нием твои́х доброде́телей; ра́дуйся, мона́шествующих ди́вное украше́ние.
Ра́дуйся, кри́не благоуха́нный пусты́ннаго прозябе́ния; ра́дуйся, дре́во благопло́дное небе́снаго насажде́ния.
Ра́дуйся, возлюби́вый благоле́пие до́му Бо́жия; ра́дуйся, в саме́м себе́ храм Триипоста́сному Божеству́ угото́вивый.
Ра́дуйся, преподо́бием и пра́вдою одея́нный; ра́дуйся, сою́зом доброде́телей удобре́нный.
Ра́дуйся, пома́зание прие́мый от Свята́го Духа; ра́дуйся, освяще́нный сосу́де благода́ти Бо́жия.
Ра́дуйся, ра́бе Христо́в, благи́й и ве́рный; ра́дуйся, слуго́ Госпо́день и́стинный.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 6
Пропове́дник по́двигов твои́х в пусты́ни Сви́рстей яви́лся лове́ц звере́й ди́виих, и́же гнав еле́ня в дубра́ве непроходи́мей, смотре́нием Бо́жиим обре́те хра́мину твою́, преподо́бне о́тче: ви́дев же тя во пло́ти А́нгела, зна́мение благода́тнаго озаре́ния на лице́ свое́м нося́ща, стра́ха и ра́дости испо́лнися и, припа́д к честны́м твои́м стопа́м, во умиле́нии се́рдца возопи́ Зижди́телю Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́л еси́ в пусты́ни Сви́рстей богосве́тлое свети́ло, и на спасе́ния стезю́ наста́вил еси́ мно́ги ду́ши челове́ческия, яви́ бо тя Христо́с наста́вника и учи́теля и́ноком пустыннолюби́вым, и́же стека́хуся к тебе́, я́ко о́вцы к па́стырю, могу́щу упасти́ их на па́жити живоно́сней. Те́мже, я́ко сотвори́вшаго и научи́вшаго, че́ствуем тя си́ми похва́льными словесы́:
Ра́дуйся, исто́чниче богодухнове́нных уче́ний; ра́дуйся, храни́лище изоби́льнаго умиле́ния.
Ра́дуйся, одушевле́нныя скрижа́ли зако́на Госпо́дня; ра́дуйся, немо́лчный пропове́дниче Ева́нгелия Христо́ва.
Ра́дуйся, за́поведи Госпо́дни испо́лнивый, и о́ным научи́вый ученико́в твои́х; ра́дуйся, лени́вых подви́гнувый к исправле́нию твои́ми христоподража́тельными нра́вы.
Ра́дуйся, немощны́х укрепи́вый да́нною ти от Го́спода благода́тию; ра́дуйся, скорбя́щих уте́шивый сла́достию твои́х слове́с.
Ра́дуйся, гре́шных к покая́нию напра́вивый; ра́дуйся, ю́ныя уцелому́дривый.
Ра́дуйся, сострада́ния испо́лненный; ра́дуйся, в ми́лости бога́тый.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 7
Хотя́ Человеколю́бец Госпо́дь просла́вити ме́сто по́двигов твои́х, о́тче, посла́ А́нгела Своего́ благовести́ти тебе́, я́ко бу́дет на ме́сте том оби́тель и́ноком во спасе́ние, и в ней храм во и́мя Святы́я Тро́ицы. Ты же явле́нием безпло́тнаго просвеще́н, с ра́достным тре́петом внима́л еси́ благове́стию небе́сному, зовы́й в смире́нии ду́ха Владыце А́нгелов и челове́ков: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вое зна́мение благоволе́ния Бо́жия дарова́ся тебе́, преподо́бне, егда́ безмо́лвствующу ти в избра́нней пусты́ни, в нощи́ свет ве́лий облиста́ тя, и Три Му́жа в оде́ждах све́тлых предста́ша пред тобо́ю, мир тебе́ да́рующе и повелева́юще, да устро́иши та́мо оби́тель и́ноческую, и в ней храм во и́мя Святы́я Тро́ицы. Дивя́ся у́бо сему́ пречу́дному в три́ех а́нгельских ли́цех Тро́ическому явле́нию, зове́м ти:
Ра́дуйся, таи́нниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы; ра́дуйся, самови́дче неизрече́ннаго Бо́жия явле́ния.
Ра́дуйся, собесе́дниче светоно́сных а́нгельских сил; ра́дуйся, созерца́телю лучеза́рнаго Боже́ственнаго виде́ния.
Ра́дуйся, прича́стниче огнезра́чнаго трисо́лнечнаго сия́ния; ра́дуйся, покло́нниче Триипоста́снаго Божества́.
Ра́дуйся, в сме́ртнем телеси́, безсме́ртия заре́ю просвеще́нный; ра́дуйся, на земли́ небе́снаго посеще́ния удосто́енный.
Ра́дуйся, смире́нием высо́кая стяжа́вый; ра́дуйся, нището́ю бога́тую ми́лость Госпо́дню улучи́вый.
Ра́дуйся, се́явый слеза́ми ра́дость присносу́щную; ра́дуйся, прие́мый исполне́ние обетова́ний непрело́жных.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 8
Странноле́пно яви́лся ти на возду́се А́нгел Госпо́день в ма́нтии и куко́ли и́ночестем, указу́яй ме́сто, на не́мже храм во и́мя Живонача́льныя Тро́ицы име́л еси́ созда́ти в пусты́ни Сви́рстей, преподо́бне о́тче, его́же Бо́жиим поспеше́нием соверши́в и освяти́в, со уче́ники твои́ми немо́лчныя хвалы́ возсыла́л еси́ в нем Го́сподеви, зовы́й: Аллилу́иа.
Икос 8
Всего́ себе́ преда́в во́ле Госпо́дней, ученика́ми твои́ми умоле́нный, свяще́нства благода́ть восприя́ти не уклони́лся еси́, о́тче, а́ще и тужа́ше дух твой, ужаса́яся высоты́ сея́, но послуша́ние яви́л еси́ духо́вным ча́дом твои́м, подвиза́я их согла́сно зва́ти тебе́:
Ра́дуйся, Безкро́вныя Же́ртвы досто́йный соверши́телю; ра́дуйся, олтаря́ Госпо́дня благогове́йный служи́телю.
Ра́дуйся, преподо́бныя ру́це твои́ со мно́гим дерзнове́нием ко Го́споду воздея́вый; ра́дуйся, моли́твы тепле́йшия от се́рдца чи́ста к престо́лу Вседержи́теля возноси́вый.
Ра́дуйся, о́браз благоче́стия бы́вый твои́м ученико́м; ра́дуйся, ма́стию свяще́нства ума́щенная главо́.
Ра́дуйся, вождю́ благоиску́сный во́инов духо́вных; ра́дуйся, о́тче благому́дрый общежи́тия и́ноческаго.
Ра́дуйся, све́ще, в моли́тве к Бо́гу возжже́нная; ра́дуйся, звездо́ ко спасе́нию путь ве́рный показу́ющая.
Ра́дуйся, масли́но, еле́й ми́лости Бо́жия источи́вшая; ра́дуйся, ча́ше, жа́ждущих уче́ния спаси́тельнаго напои́вшая.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 9
Вси и́ноцы оби́тели твоея́ в ра́достный тре́пет приидо́ша, егда́ устремле́ние пото́ка во́днаго, на святу́ю оби́тель твою́ дви́жущееся, моли́твою твое́ю укроти́л еси́, и призыва́нием всеси́льнаго и́мене Иису́с Христо́ва, бу́рному пото́ку тещи́ безвре́дно устро́ил еси́ на благу́ю потре́бу и́ночествующих, е́же ви́девше духо́вная ча́да твоя́ всеумиле́нно возгласи́ша ку́пно с тобо́ю Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́йство челове́ческое не довле́ет изрещи́ оби́лие ра́дости духо́вныя, е́юже преиспо́лнился еси́, о́тче богоно́сне, егда́ во вре́мя моли́твы твоея́ но́щныя, яви́ся ти Пресвята́я Богоро́дица с ли́ком чи́нов а́нгельских и обетова́нии непрело́жными ду́шу твою́ возвесели́, я́ко при́сная Засту́пница оби́тели твоея́ бу́дет, снабдева́ющи и покрыва́ющи ю по вся дни. Те́мже и мы сия́ ра́достныя тебе́ прино́сим глаго́лы:
Ра́дуйся, благоволе́нием Богома́тере осене́нный; ра́дуйся, посеще́нием Цари́цы небесе́ и земли́ уте́шенный.
Ра́дуйся, слы́шавый ми́лостивыя от уст Ея́ глаго́лы; ра́дуйся, прие́мый обетова́ние кре́пкаго Ея́ оби́тели заступле́ния.
Ра́дуйся, люби́миче Ея́ преи́скренний; ра́дуйся, избра́нниче Сы́на Ея́ и Бо́га.
Ра́дуйся, да́ром чудотворе́ния облагода́тствованный; ра́дуйся, бу́дущая, я́ко настоя́щая прови́девый.
Ра́дуйся, ры́барем лови́тву чуде́сно умно́живый; ра́дуйся, непло́дным роди́телем чадоро́дие дарова́вый.
Ра́дуйся, боля́щия здра́вы возста́вивый; ра́дуйся, та́йная согреше́ния челове́ческая обличи́вый.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ ду́ши учени́к твои́х, оте́чески назида́л еси́ их, богому́дре, о́ваго сло́вом, о́ваго приме́ром жития́ твоего́, с кро́тостию облича́я, с любо́вию увещава́я их преуспева́ти в благоче́стии и чистоте́: наипа́че же пред кончи́ною твое́ю, вся ко спасе́нию душе́вному благопотре́бная запове́дал еси́ им, и научи́л еси́ их в моли́твах бо́дрствовати и немо́лчно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ заступле́ния бы́ша моли́твы твоя́ чудотво́рче святы́й, всем с ве́рою к тебе́ притека́ющим во вся́кой ско́рби, и́бо чистоты́ ра́ди твоея́ серде́чныя си́ла духо́вная от Бо́га тебе́ дарова́ся боля́щих исцеля́ти, бе́дствующим помога́ти, бу́дущая прорица́ти, я́ко сла́вити бли́жним и да́льным вели́чия Бо́жия, в тебе́ явле́нная, и зва́ти тебе́ си́це:
Ра́дуйся, врачу́ немздоприе́мный неду́гов челове́ческих; ра́дуйся, не то́кмо теле́сных, но и душе́вных боле́зней изря́дный цели́телю.
Ра́дуйся, слепы́м прозре́ние дарова́вый; ра́дуйся, сляче́нных и уве́чных здра́вы сотвори́вый.
Ра́дуйся, бе́сных от диа́вольскаго удруче́ния свободи́вый; ра́дуйся, изступле́нным ум здра́вый возврати́вый.
Ра́дуйся, покры́тых стру́пами уврачева́вый; ра́дуйся, печа́льных уте́шивый.
Ра́дуйся, бе́дствующим на по́мощь ускори́вый; ра́дуйся, плене́нным и в темни́це седя́щим осла́бу и свобо́ду явле́нием твои́м дарова́вый.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 11
Пе́ние всеумиле́нное прине́сл еси́ Пресвяте́й Тро́ице во вре́мя кончи́ны твоея́, преподо́бне, и моли́тве, су́щей на усте́х твои́х, пре́дал еси́ святу́ю ду́шу твою́ в ру́це Жива́го Бо́га, Его́же от ю́ности возлюби́л еси́, и Ему́же до ста́рости масти́тыя рабо́тал еси́ нелицеме́рно; те́мже со упова́нием благи́м ра́достно преше́л еси́ к оби́телем небе́сным, со а́нгельскими ли́ки пе́ти Триипоста́сному Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 11
Ми́рную кончи́ну твою́ ви́девше твои́ ученицы́, вели́кий уго́дниче Бо́жий, скорбь разлуче́ния с тобо́ю утеше́нием благода́тным раствори́ша, в упова́нии всеси́льнаго предста́тельства твоего́ горе́ у престо́ла Бо́жия, иде́же слы́шиши с любо́вию тебе́ зовущих:
Ра́дуйся, вене́ц безсме́ртныя жи́зни прие́мый от руки́ Вседержи́теля; ра́дуйся, ликовству́яй в черто́зе Небе́снаго Домовлады́ки.
Ра́дуйся, открове́нным лице́м созерца́яй сла́ву Трисия́ннаго Божества́; ра́дуйся, со ста́рцы белори́зными покланя́яйся Творцу́.
Ра́дуйся, насле́дниче всесве́тлаго Ца́рствия Христо́ва; ра́дуйся, граждани́не Иерусали́ма Го́рняго.
Ра́дуйся, небе́снаго Сио́на жи́телю; ра́дуйся, нерукотворе́нных ски́ний ра́йских обита́телю.
Ра́дуйся, по труде́х вре́менныя жи́зни, поко́й ве́чный получи́вый; ра́дуйся, блаже́нство, от ве́ка пра́ведным уготова́нное, пра́ведно восприя́вый.
Ра́дуйся, луча́ми невече́рняго све́та свы́ше осия́нный; ра́дуйся, до́лу вели́чием чуде́с блиста́яй.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 12
Благода́ти прича́стна яви́ся свяще́нная ра́ка, содержа́щая многоцеле́бныя мо́щи твоя́, чудотво́рче святы́й, и́хже по ле́тех мно́зех яви́ Госпо́дь в не́дрех земны́х нетле́нными, изцеле́ния неоску́дно источа́ющия, и всяк неду́г врачу́ющия си́лою Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ди́вно просла́вльшаго тя на небеси́ и на земли́, Ему́же воспева́ем: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще ра́достную песнь хвалы́ и благодаре́ния Человеколю́бцу Бо́гу, просла́вльшему тя в стране́ Росси́йстей чудотво́рца ди́внаго и ми́лостиваго, мо́лим тя, преподо́бне о́тче наш: бу́ди хода́тай к Нему́ и моли́твенник при́сный о нас зову́щих ти:
Ра́дуйся, засту́пниче ро́да христиа́нскаго; ра́дуйся, сокро́вищнице да́ров многоразли́чных.
Ра́дуйся, покро́ве, Бо́гом зда́нный; ра́дуйся, от Бо́га благода́ть изцеле́ний восприя́вый.
Ра́дуйся, цве́те нетле́ния, облагоуха́вый Святу́ю Це́рковь; ра́дуйся, заре́ безсме́ртия, от гро́ба пресла́вно возсия́вшая.
Ра́дуйся, щедро́т и ми́лования стру́е неизсяка́емая; ра́дуйся, благоутро́бия исто́чниче неоскудева́емый.
Ра́дуйся, любве́ и сострада́ния явле́ние многочуде́сное; ра́дуйся, теле́с на́ших богодарова́нное врачева́ние.
Ра́дуйся, о душа́х на́ших благоприя́тное предста́тельство.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 13
О, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче, преподо́бне о́тче наш Алекса́ндре! Ми́лостивно приими́ сие́ ма́лое моле́ние на́ше, и моли́твами твои́ми сохрани́ нас от неду́гов душе́вных и теле́сных в жи́зни сей, и от гряду́щих муче́ний ве́чных изба́ви, и сподо́би нас вку́пе с тобо́ю во Ца́рствии Небе́снем вы́ну пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды.
Икос 1
А́нгельский нрав име́л еси́, о́тче преподо́бне, и я́ко безпло́тный, непоро́чно житие́ соверши́л еси́ на земли́, ди́вный о́браз соверше́нства духо́внаго нам оста́вив, да подража́ем доброде́телем твои́м, и зове́м ти си́це:
Ра́дуйся, благочести́вых роди́телей плод богодарова́нный; ра́дуйся, непло́дие ро́ждших тя разреши́вый.
Ра́дуйся, се́тование их на ра́дость преложи́вый; ра́дуйся, от пеле́н Бо́гом избра́нный.
Ра́дуйся, от утро́бы ма́терния на слу́жбу Ему́ предуста́вленный; ра́дуйся, от ю́ности Его́ Еди́наго всем се́рдцем возлюби́вый.
Ра́дуйся, вся кра́сная ми́ра сего́ ни во что же вмени́вый; ра́дуйся, посто́м и бде́нием моли́твенным плоть твою́ удручи́вый.
Ра́дуйся, непоро́чный сосу́де Бо́жия благода́ти; ра́дуйся, жили́ще Ду́ха Свята́го, украше́нное чистото́ю.
Ра́дуйся, му́жу жела́ний духо́вных; ра́дуйся, главо́, освяще́нная десни́цею Всевы́шняго.
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Кондак 1
Избра́нный уго́дниче Христо́в и чудотво́рче, преподо́бный о́тче Алекса́ндре, возсия́вый ми́рови, я́ко звезда́ богосве́тлая, жития́ твоего́ добро́тою и мно́жеством чудотворе́ний, восхваля́ем тя любо́вию в пе́снех духо́вных: ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, моли́твами твои́ми от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м ти:
Ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, Сви́рский чудотво́рче.
Молитва
О свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че небе́сный, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем, с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному, и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, пред Го́сподем на враги́ ви́димыя и неви́димыя. Ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зненный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш, да в ми́ре глубо́це пребу́дет Свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва, и в благострое́нии зи́ждется Оте́чество на́ше, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии, наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша и предста́тельствуй за нас пред престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва преподобному Александру Свирскому, читаемая в обители у мощей
О преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре! Смире́нно припа́дающе к ра́це честны́х твои́х моще́й, мо́лим тя приле́жно, воздви́гни ру́це твои́ о нас гре́шных, ко Влады́чице на́шей Богоро́дице и Присноде́ве Мари́и, я́ко да помяне́т дре́вния ми́лости Своя́, и́миже обеща́лася неотсту́пна бы́ти от оби́тели твоея́; и пода́ст нам си́лу и кре́пость на враго́в душе́вных, отводя́щих нас от пути́ спаси́тельнаго, да я́вльшеся о́ных победи́тели, в день Стра́шнаго Суда́ услы́шим от тебе́ похва́льный о́ный глас: Се аз и де́ти, я́же дал ми еси́, Бо́же! И побе́дный вене́ц от победи́теля враго́в Христа́, Сы́на Бо́жия восприи́мем, и насле́дие ве́чных благ ку́пно с тобо́ю полу́чим, воспева́юще Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивое предста́тельство и заступле́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Тропарь, глас 4
От ю́ности, Богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся, еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в след ходи́ти; те́мже и а́нгельстии чи́ни зря́ще тя, удиви́шася, ка́ко с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре, победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием, и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́, Алекса́ндре, преподо́бне. Моли́ Христа́ Бо́га да спасе́т ду́ши на́ша.
Кондак, глас 8
Я́ко многосве́тлая звезда́ днесь в страна́х Росси́йских возсия́л еси́, о́тче, всели́вся в пусты́ню, Христо́вым стопа́м после́довати усе́рдно возжеле́л еси́, и Того́ свято́е и́го на ра́мо твое́ взем честны́й крест, умертви́л еси́, труды́ по́двиг твои́х теле́сная взыгра́ния. Те́мже вопие́м ти: спаси́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, му́дре, да зове́м ти: ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, о́тче наш.
Тропарь Александру Свирскому
глас 4
От ю́ности, Богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся,/ еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в след ходи́ти,/ те́мже и а́нгельстии чи́ни, зря́ще тя, удиви́шася,/ ка́ко, с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре,/ победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием/ и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́,/ Алекса́ндре, преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.
Перевод: С самой юности, умудренный Богом, устремлением духовным ты поселился в пустыни, пожелав с усердием следовать только по стопам Христа, потому и ангельские чины, видя тебя, удивились, как ты во плоти боролся с коварством невидимых (бесов), победил полчища страстей воздержанием и явился на земле подобным ангелам, Александр преподобный, моли Христа Бога, да спасет наши души.
Вернуться к списку