- РАСПРОДАЖА
- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Вентиляция храмов
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики. Раки для мощей.
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные, цепи
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады и принадлежности
- Литийные (всенощные) блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения для священнослужителей
- Облачения и принадлежности храмовые
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Пошивочная продукция, сумки
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Роспись храмов
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Сени
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Апостол от 70-ти Лука Евангелист, иконописец
Жизнь и труды апостолов – Святой евангелист Лука
Святой апостол и евангелист Лука, уроженец Антиохии Сирийской, апостол из 70-ти, сподвижник святого апостола Павла ( Фил.1,24 ; 2Тим.4,10 ), врач из просвещенной греческой среды. Услышав о Христе, Лука прибыл в Палестину и здесь горячо воспринял спасительное учение от Самого Господа. В числе 70-ти учеников святой Лука был послан Господом на первую проповедь о Царствии Небесном еще при жизни Спасителя на земле ( Лк.10,1-3 ). После Воскресения Господь Иисус Христос явился святым Луке и Клеопе, шедшим в Еммаус.
Апостол Лука принял участие во втором миссионерском путешествии апостола Павла, и с тех пор они были неразлучны. Когда святого Павла оставили все сотрудники, апостол Лука продолжал делить с ним все трудности благовестнического подвига ( 2Тим.4,10 ). После мученической кончины первоверховных апостолов святой Лука покинул Рим и с проповедью прошел Ахаию, Ливию, Египет и Фиваиду. В городе Фивы он мученически окончил земной путь.
Предание присваивает ему написание первых икон Божией Матери. "Благодать Рождшегося от Меня и Моя милость с сими иконами да будет", – сказала Пречистая Дева, увидев иконы. Святой Лука написал также иконы святых первоверховных апостолов Петра и Павла. Евангелие написано им в 62–63 годах в Риме, под руководством апостола Павла. Святой Лука в первых стихах ( Лк.1,3 ) четко выразил цель своего труда: наиболее полно и в хронологической последовательности описал по порядку всё, что известно христианам об Иисусе Христе и Его учении, и тем самым дал твердое историческое обоснование христианского упования ( Лк.1,4 ). Он тщательно исследовал факты, широко использовал устное предание Церкви и рассказы Самой Пречистой Девы Марии ( Лк.2,19, 51 ).
В богословском содержании Евангелие по Луке отличается прежде всего учением о всеобщности спасения, совершенного Господом Иисусом Христом, о вселенском значении евангельской проповеди. Святой апостол написал также книгу Деяний святых апостолов в 62–63 годах в Риме. Книга Деяний, являясь продолжением Четвероевангелия, повествует о трудах и подвигах святых апостолов после Вознесения Спасителя. В центре повествования – Апостольский Собор (51 год по Рождестве Христовом) как основополагающее церковное событие, послужившее догматическим основанием для отмежевания христианства от иудейства и самостоятельного распространения его в мире ( Деян.15,6-29 ). Богословским предметом книги Деяний является преимущественно Домостроительство Святого Духа, осуществляемое в основанной Господом Иисусом Христом Церкви от Вознесения и Пятидесятницы до Второго пришествия Христова.
Житие святого Апостола и Евангелиста Луки
Память 18 октября
Святой Евангелист Лука родился в Сирийском городе Антиохии. Родители его не принадлежали к еврейскому племени: об этом свидетельствует отчасти самое имя Лука, сокращенное из латинского слова «Лукан» 6753 , а в особенности одно место из послания апостола Павла к Колоссянам, где святой Павел ясно отделяет Луку от «сущих от обрезания», т.е., иудеев ( Кол. 4:10–15 ). В своих писаниях Лука, однако, обнаруживает обстоятельное знакомство с законом Моисеевым и иудейскими обычаями; посему можно думать, что Лука, еще до обращения своего ко Христу, уже принял иудейскую веру 6754 . Кроме того, на родине своей, славившейся цветущим состоянием наук и искусств, Лука обогатил свой ум разными научными сведениями. Из послания апостола Павла к Колоссянам мы видим, что Лука изучил врачебное искусство 6755 ; предание же удостоверяет нас в том, что он был и живописцем. Несомненно, также, что он получил вообще хорошее образование, потому что греческий язык его писаний гораздо чище и правильнее, чем язык прочих новозаветных писателей.
Когда слух о чудесах и учении Господа Иисуса Христа распространился из Галилеи по всей Сирии и всем окрестным местам, тогда и Лука прибыл из Антиохии в Галилею, где Господь Иисус Христос начал сеять семена Своего спасительного учения ( Мф.4:24–26 ; Лк.4:37 ). Семена сии нашли для себя в сердце Луки добрую почву и принесли здесь стократный плод. Вскоре святой Лука был удостоен принятия в лик 70 апостолов Христовых и, получив от Господа напутственные наставления и власть творить чудеса, стал ходить «пред лицем» Господа Иисуса Христа, проповедуя о наступлении Царствия Божия и уготовляя путь Христу Спасителю 6756 .
В последние дни земной жизни Спасителя, когда с поражением Пастыря рассеялись и овцы Его стада, святой Лука находился в Иерусалиме, сетуя и плача о своем Господе, приявшем вольное страдание. Вероятно, во время распятия Его, в числе прочих, знавших Иисуса, стоял и Лука «вдали» и со скорбью взирал на Распятого ( Лк.23:49 ). Но вскоре скорбь его обратилась в радость, ибо Воскресший Господь, в самый день Своего воскресения, утешил Луку, удостоив его Своего явления и беседы, о чем с особенною подробностью и живостью сообщает сам Лука в своем Евангелии 6757 . Скорбя о смерти своего Учителя и недоумевая относительно Его воскресения, о котором ему сообщили жены-мироносицы, шел Лука с другим учеником Господа, Клеопою, из Иерусалима в Еммаус 6758 , и по дороге в сие селение удостоился стать спутником Того, Кто есть «путь, истина и жизнь» 6759 . Оба ученика шли и разговаривали друг с другом, когда к ним приблизился Сам Иисус и пошел с ними. Господь явился им, по сказанию евангелиста Марка, «в ином образе» ( Мк.16:12 ), а не в том виде, в каком они знали Его прежде. Кроме того, по особому устроению Божию, «глаза их были удержаны» ( Лк.24:16 ), так что они не могли узнать явившегося Господа. Они подумали, что с ними идет один из богомольцев ходивших на праздник Пасхи в Иерусалим.
– О чем это вы, идя, рассуждаете между собою, и отчего вы печальны? – спросил их Господь.
На сие Клеопа сказал:
– Неужели Ты один из пришедших в Иерусалим не знаешь о происшедшем в нем в эти дни?
– О чем? – спросил снова Иисус.
– Что было с Иисусом Назарянином – сказали они в ответ, – Который был пророк, сильный в деле и слове пред Богом и всем народом; как предали Его первосвященники и начальники наши для осуждения на смерть, и распяли Его. А мы надеялись было, – продолжали свою речь ученики, – что Он есть Тот, Который должен избавить Израиля; но со всем тем, уже третий день ныне, как это произошло. Но и некоторые женщины из наших изумили нас: они были рано у гроба и не нашли тела Его, и, пришедши, сказывали, что они видели и явление Ангелов, которые говорят, что Он жив. И пошли некоторые из наших ко гробу, и нашли так, как и женщины говорили, но Его не видели. Тогда Господь сказал им:
– О, несмысленные и медлительные сердцем, чтобы веровать всему, что предсказывали пророки! Не так ли надлежало пострадать Христу, и войти в славу Свою?
И, начав от Моисея, Христос Господь из всех пророков изъяснил им сказанное о Нем во всем Писании.
Так беседуя с Господом, ученики незаметно приблизились к Еммаусу, и так как им приятна была беседа, а их Спутник намеревался, по-видимому, идти далее, то они стали просить Его остаться с ними.
– Останься с нами, потому что день уже склонился к вечеру, – говорили они Ему.
И Он вошел в селение и остановился с ними в одном доме. Когда же Он возлег 6760 с ними во время вечери, то, взяв со стола хлеб, благословил, преломил и подал им. Как только Господь совершил сие, ученики тотчас же Его узнали. По всему вероятию, сие действие Господь и прежде совершал пред учениками, а кроме того они могли признать Его по тем язвам от гвоздей, которые заметили они на Его руках. Но в сие время Господь стал невидим для них, и они сказали друг другу:
– Не горело ли в нас сердце наше, когда Он говорил нам на дороге, и когда изъяснял нам Писание? ( Лк.24:17–32 )
Желая поделиться своею радостью с другими учениками Господа, Лука и Клеопа тотчас же встали из-за вечери и отправились в Иерусалим. Там нашли они собранных в одном доме апостолов и других учеников и, конечно, сейчас же возвестили им, что Христос воскрес, и что они видели Его и беседовали с Ним. Апостолы же со своей стороны утешили их, сказав, что Господь воскрес воистину и явился Симону. Затем Лука и Клеопа подробно рассказали Апостолам обо всем, происшедшем с ними на пути и о том, как они узнали Христа Господа в преломлении хлеба. Во время сего разговора, внезапно среди Апостолов, явился Сам Воскресший Господь, преподал им мир и успокоил их смущенные сердца. Для уверения же тех, которые думали, что видят пред собою только призрак своего умершего Учителя, Господь показал язвы от гвоздей на руках и ногах Своих и вкусил пищи. Евангелист Лука здесь снова удостоился слышать от Господа разъяснение всего, что сказано о Нем в Священном Писании Ветхого Завета, и получил дар разумения Писания ( Лк.24:18–49 ).
После вознесения Господня, святой Лука пребывал некоторое время, вместе с другими Апостолами, в Иерусалиме, но потом, по свидетельству предания, отправился на свою родину, в Антиохию, где уже было много христиан. По дороге туда он проходил с проповедью город Севастию 6761 , где находились нетленные мощи святого Иоанна Предтечи. Уходя из Севастии, святой Лука хотел было взять их с собою на родину, но тамошние христиане, усердно почитая Крестителя Господня, не позволили Луке взять святые мощи его. Тогда святой Лука взял от них десную руку, под которою некогда преклонил главу Свою Христос, приемля крещение от Иоанна. С этим бесценным сокровищем святой Лука прибыл на свою родину, к великой радости антиохийских христиан. Отсюда удалился он только тогда, когда стал спутником и сотрудником святого апостола Павла, который, по сказанию некоторых древних писателей, приходился ему даже родственником. Сие произошло, впрочем, уже во время второго апостольского путешествия святого Павла 6762 . В это время святой Лука вместе с апостолом Павлом отправился на проповедь в Грецию и был оставлен им для утверждения и устроения Церкви в Македонском городе Филиппах; святой Лука с этого времени, в течение нескольких лет, трудился в деле распространения христианства в Македонии 6763 .
Когда же апостол Павел, в конце третьего своего апостольского путешествия, снова посетил Филиппы, Лука, по его поручению и по избранию всех верующих, ходил в Коринф для сбора милостыни в пользу бедных христиан Палестины 6764 . Собрав милостыню, святой Лука с апостолом Павлом отправился в Палестину, посещая по пути церкви, находившиеся на островах Архипелага, по берегам Малой Азии, в Финикии и Иудее. Когда апостол Павел был заключен под стражу в Палестинском городе Кесарии, святой Лука оставался при нем. Не покинул он апостола Павла и тогда, когда тот отправлен был в Рим, на суд Кесаря. Он вместе с апостолом Павлом переносил все трудности путешествия по морю, подвергался опасности потерять даже жизнь 6765 .
Прибыв в Рим, святой Лука также находился при апостоле Павле и вместе с Марком, Аристархом и некоторыми другими спутниками апостола, проповедовал Христа в этой столице древнего мира 6766 . В Риме же святой Лука написал свое Евангелие и книгу Деяний святых Апостолов 6767 . В Евангелии он изобразил земную жизнь Господа нашего Иисуса Христа не только на основании того, что сам видел и слышал, но и принимая во внимание все то, что предали «бывшие с самого начала очевидцами и служителями Слова» 6768 . Святой апостол Павел руководил им в сем деле и потом одобрил написанное святым Лукою Евангелие. Точно так же и книга Деяний Апостольских написана была, как говорит церковное предание, по повелению апостола Павла 6769 .
После двухлетнего заключения в узах римских, апостол Павел получил свободу и, оставив Рим, посетил некоторые из основанных им прежде церквей. Святой Лука и в сие время точно так же сопутствовал ему. В непродолжительном времени император Нерон воздвиг в Риме лютое гонение против христиан. Апостол Павел в это время в другой раз прибыл в Рим, дабы своим словом и примером ободрить и поддержать гонимую Церковь и, если угодно будет Богу, разделить с верующими венец мученический. Он был взят язычниками и заключен в узы. Святой Лука и теперь не изменил своему учителю, и один только из всех сотрудников апостола находился при нем в это время, столь тяжкое, что апостол сравнивал себя с жертвою, обреченною на заклание.
– Я уже становлюсь жертвою, – писал апостол Павел своему ученику Тимофею, – и время моего отшествия настало: старайся прийти ко мне скорее. Ибо Димас оставил меня, возлюбив нынешний век, и пошел в Фессалонику, Крискент – в Галатию, Тит – в Далматию. Один Лука со мною 6770 .
Очень вероятно, что Лука был свидетелем и мученической кончины апостола Павла в Риме. По кончине апостола Павла, святой Лука, как говорит церковное предание, благовествовал Христа в Италии, Далмации, Галлии, а в особенности в Македонии, – в которой он и прежде трудился несколько лет, а также и в соседней с Македонией Ахаии 6771 .
Уже в глубокой старости апостол Лука предпринял путешествие в отдаленный Египет и перенес здесь много трудов и огорчений ради славы святого имени Иисусова. Он пришел в Египет, пройдя предварительно всю Ливию 6772 , и в Египте, – в Фиваиде, – многих обратил ко Христу. В городе Александрии он рукоположил во епископа некоего Авилия, на место Анниана, рукоположенного евангелистом Марком и проходившего свое служение 22 года. Возвратившись в Грецию, он снова устроил здесь, – преимущественно в области Беотии 6773 , – церкви, рукополагал священников и диаконов, исцелял болящих телесно и душевно. Подобно своему другу и руководителю – апостолу Павлу, – святой Лука «подвигом добрым подвизался, течение свое совершил и веру сохранил». Скончался он 84-х лет от роду, в Ахаии, мученическою смертью, именно, будучи повешен, за отсутствием креста, на оливковом дереве 6774 . Честное тело его было погребено в Фивах, – главном городе Беотии, – где его святые мощи, подававшие множество исцелений, находились до второй половины четвертого века, а потом были перенесены в столицу Восточной империи – Константинополь.
О местонахождении мощей святого апостола Луки стало известно в четвертом веке по тем исцелениям, какие здесь совершались. Особенно много исцелений совершалось здесь над страдавшими глазною болезнью 6775 . Сын равноапостольного Константина Великого , император Констанций, узнав от одного ахайского епископа, что тело святого Луки почивает в Фивах послал правителя Египта Артемия перенести мощи святого Луки в столицу, и тот со великим торжеством совершил сие перенесение 6776 .
Во время перенесения святых мощей Луки с берега моря в храм совершилось такое чудо. Некто Анатолий, евнух (из царских постельничих), был болен неизлечимою болезнью. Он много истратил денег на врачей, но исцеления получить не мог, и теперь, с верою в чудодейственную силу честных мощей апостола Луки, стал молить святого об исцелении. При сем он подошел к честной раке святого и, сколько у него было сил, помогал нести ее. И что же? Болезнь оставила его, как только он прошел так несколько шагов. После сего он с радостью нес честную раку до храма святых апостолов, где мощи святого Луки были положены под престолом, вместе с мощами святых апостолов Андрея и Тимофея . Здесь святые мощи были источником чудес и с особенною любовью были чествуемы православными христианами.
Древние церковные писатели сообщают, что святой Лука, удовлетворяя благочестивому желанию первенствующих христиан, первый написал красками образ Пресвятой Богородицы, держащей на руках Своих Предвечного Младенца, Господа нашего Иисуса Христа, а потом написал и иные две иконы Пресвятой Богородицы и принес их на благоусмотрение Богоматери. Она же, рассмотрев сии иконы, сказала:
– Благодать Родившегося от Меня и Моя милость с сими иконами да будут 6777 .
Святой Лука написал также на досках и изображения святых первоверховных апостолов Петра и Павла и сим положил начало доброму и досточестному делу – писанию святых икон во славу Божию, Богоматери и всех Святых, на украшение святых церквей и на спасение верующих, благочестно почитающих сии святые иконы. Аминь.
Тропарь, глас 5:
Апостольских деяний сказателя и Евангелия Христова светла списателя, Луку препетаго, славна суща Христове Церкви, песньми священными святаго апостола похвалим, яко врача суща, человеческия немощи, естества недуги и язи душ исцеляюща и молящася непрестанно за души наша.
Кондак, глас 2:
Истиннаго благочестия проповедника, и таин неизреченных ритора, звезду церковную, Луку божественнаго восхвалим: Слово бо его избра, с Павлом мудрым языков учителя, Един ведый сердечная.
* * *
Это имя – «Лукан» – находится в некоторых древних рукописях латинского перевода Евангелия от Луки. Пример подобного сокращения имени можно видеть в имени Силы, которое сокращено из Силуана. ( Деян.15:22 ; 2Кор.1и др.).
Язычники, принимавшие иудейскую веру, назывались пришельцами врат, а кто из них, вместе с верою иудейскою, принимал и обрезание, тот назывался пришельцем правды. Таковы были в первенствующей церкви: вельможа ефиопской царицы Кандакии, крещенный апостолом Филиппом ( Деян.8:27–40 ); таков был римский сотник Корнилий ( Деян. 10:1–3 ); таков был один из семи диаконов – Николай, родом, подобно Луке, – антиохиец ( Деян. 6:6 ) и многие другие ( Мф. 23:15 ; Деян.2:10 ).
Ап. Павел называет Луку прямо врачом возлюбленным: "Целует вы – говорит он, – Лука, врач возлюбленный» ( Кол. 4:14 ).
Лк.10:1–24 . – Сему преданию не противоречат слова самого Луки, в которых он как бы исключает себя из числа Апостолов – самовидцев Слова ( Лк.1:2 ). Этими словами св. Лука хочет сказать только, что он не принадлежал к лику 12 апостолов, которые, конечно, видели гораздо больше евангельских событий, чем 70 учеников Господа, которые шли, во время проповеди Христа, впереди Его.
Лк 24:13–32 . Хотя сам Лука в Евангелии своем не называет при этом себя по имени, но самая подробность его повествования показывает, что он сам был тот другой ученик, имени которого не упомянул. Об этом говорит и церковное предание. И в церковной молитве собирающимся в путь читаем: «Луце и Клеопе в Эммаус спутьшествовавый Спасе сошествуй и ныне рабам твоим путьшествовати хотящим».
Еммаус – селение, отстоящее на 60 стадий (около 12 верст) к западу от Иерусалима.
Слова Самого Христа Спасителя, Иоан.14
Древние иудеи не сидели. а возлежали за трапезою
Севастия – главный город Самарии.
Это апостольское путешествие продолжалось с 52-го по 55-й год по Р. Хр.
Деян. 20:6 . – Македония находилась к северу от Греции, между Иллириею, Фракиею, Егейским морем и Гетом или Балканом. Некоторое время она составляла независимое государство, которое особенно возвысилось и прославилось при царе Александре Великом; впрочем оно также быстро пало, как быстро возвысилось. Во времена апостолов Македония входила в состав Римской империи. Теперь она во власти турок. – Филиппы – македонский пограничный город, названный так в честь македонского царя Филиппа, который возобновил и укрепил его.
«С ним послали мы также брата (апостолом Титом), во всех церквах похваляемого за благовествование, и притом избранного от церквей сопутствовать нам для сего благотворения, которому мы служим во славу Самого Господа и в соответствие вашему усердию» ( 2Кор.8:18–19 ). Древние толкователи под «братом» разумеют апостола Луку. Святой Иоанн Златоуст видит здесь указание на посвящение святого Луки во епископа (в слове освящен) по греч. – «хиротонифис».
Бедствия этого продолжительного путешествия святой апостол Лука описал в 27-й и 28-й глава, книги Деяний.
Это ясно видно из написанных в то время посланий апостола Павла к Колоссянам и Филимону.
Судя по тесной связи между сим Евангелием и книгою Деяний Апостольских ( Лк 1:1–4 ; Деян.1:1 ), написанною после Евангелия и появившеюся в Риме около 63 года, необходимо признать, что между написанием той и другой книги протекло очень немного времени, и что Евангелие явилось также в Риме около 61-го или 62-го года. Тоже подтверждается и подписями, находящимися на некоторых рукописях. – Как Евангелие свое, так и книгу Деяний апостольских, св. Лука написал для некоего «державного» Феофила ( Лк.1:3 ; Деян.1:1 ). Древнее предание говорит, как о некоем знатном христианине – Феофиле антиохийце, под которым и разумеют того, для которого написаны были св. Лукою Евангелие и Деяния Апостольские.
Лк.1:2 . – «По сравнению с другими писателями Евангелия святой Лука отличается, – как говорит св. Иоанн Златоуст , – большею полнотою, с какою он объемлет новозаветные события, начиная от рождества св. Иоанна Предтечи, о котором он один только и говорит. Равным образом и последнее евангельское событие – вознесение Иисуса Христа на небо, – у Матфея и Иоанна вовсе не упомянутое, а у Марка упомянутое неподробно, – святой Лука один рассказал подробно». – Св. Евангелие от Луки, по уставу православной церкви, – кроме особенных случаев, – читается на литургии во все дни с 17-ой до 29-ой недели по Пятидесятнице; с 29-ой же недели до недели Мясопустной – только во дни субботние и воскресные, и в понедельник, вторник и четверток недели Мясопустной.
В книге Деяний св. апостолов Лука подробно описал сошествие Св. Духа на апостолов и подвиги их, совершенные ими по вознесении Господнем для распространения и утверждения веры христианской в Иудее и других странах вселенной. «Преимущественно же св. Лука, – как говорит св. Иоанн Златоуст , – описал здесь деяния св. апостола Павла, любимым учеником и ближайшим сотрудником которого он был».
2Тим.4:6, 10 . – Может быть, св. Лука, как прежде, так и в сие время своим врачебным искусством облегчал болезни апостола – узника, страдавшего, как говорит церковное предание, головною болью и другими телесными недугами, и за сие заслужил от апостола имя «врача возлюбленного».
Далмация – южная часть Иллирийской провинции, которая граничила на севере с Паннонией, на западе с Италией и Адриатическим морем. – Галлия заключала в себе земли, лежащие между океаном, Пиренеями, Средиземным морем, Альпами и Рейном. Ахаия – область на юге Греции, занимала северную часть полуострова Мореи.
Ливия – провинция в северной Африке. Там было немало греческих колоний (у греков, впрочем, вся Африка иногда называлась Ливией).
Беотия – область средней Греции.
Как свидетельствует св. Григорий Богослов в первом слове на императора Юлиана.
Как бы в ознаменование врачебного искусства апостола Луки, Господь ниспосылал дождем на место погребения святого апостола целительный «каллурий», т.е. лекарственную примочку от глазной болезни.
Перенесение мощей св. Луки Церковь воспоминает 22 апреля.
Православная Церковь , чествуя святые иконы Богоматери, взывает к Ней так в своих песнопениях: «Первее написавшейся твоей иконе, Евангельских таин благовестником, и к тебе; Царице принесенней, да усвоиши Тя, и сильну соделаеши спасти чествующыя Тя, и порадовалася еси, паки сущи милостива, спасения нашего содетельница». (Стихира из службы Казанской иконе Богоматери, 22 октября). – В Москве, в Успенском соборе, хранится (Владимирская) икона Божией Матери, которую, по преданию церковному, написал также св. Лука.
Молитва апостолу и евангелисту Луке
Умоли Господа, святый Луко, да обновит в нас страх Господень, он же любы привлекает, а грех отгоняет. Яко мы тако навыкли грешити на всяк день и час, и во сне, яко не вемы слов Господа: бдите, яко не знаете часа, егда хочу приити, Он же может на всяк час призвати нас из сего привременного живота в вечный. Пробуди в нас, святый Луко, страх и премудрость, о нихже святый царь и псалмопевец Давид рече. Да твоими молитвами получим покаяния слезы, имиже вси наши души от греха очистятся. Яко мы в духовной слепоте и дебелости суще не можем плакатися своего мертвеца, сиречь самих себе, многи же слезы, потоки слез потребно да пролием за множество содеянных грехов. Помози нам, неразумным, да уразумеем Писание, еже ты сам списал еси, яко истинным разумом уразумеем истинная словеса, да бежим от греха, яко от огня, и вси силы приложим, да приблизит ны Бог. Да уразумеем, яко грех есть смерть, Бог же живот. Помози нам, святый Луко, да то уразумевше, очистимся от греха и преидем из смерти в живот. Да будет нам Бог вся во всем. И ныне и во веки да пребудем близ Него. Дабы и нам, яко ти с Клеопою, егда путешествовали во Еммаус, сердце и душа трепетны быша от присутствия Его. Отнюдуже да снидет на ны мир небесный, к Царствию Небесному ны руководящий и радостны ны творящий, да возможем стрелы лукаваго, на всяк час в нас испущаемы, отгнати. С тем же получим и любы Божия, да руководит нас к вечному Отечеству, идеже вси силы небесные, вси святии, Мати Божия пред ними, Еяже благой лик в иконе тобою написанной, увековечен еси. Очи сердец наших да непрестанно взирают на ту лепоту и ею наслаждаются, да царит в нас Царство Небесное, в кое чаем молитвами твоими, святый Луко, преселитися, егда нас Господь призовет, да тамо вечно славим Бога во Святей Троице: Безначальнаго Отца, Единороднаго Сына и Пресвятаго Духа, во все бесконечные веки. Аминь.
Акафист святому апостолу и евангелисту Луке
Кондак 1
Премудрым промыслом Божиим избранный, да благовествуеши светлость Христова Евангелия всему миру, Лука всеблаженне, велие дерзновение имаши пред лицем Господа, Чей земный живот и учение списал еси. Испроси и нам, немощным и слабым, прощение согрешений и утверди в нас надежду Царствия Небеснаго, да возможем ти всерадостно взывати:
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Икос 1
Всемилостивый Господь в грехе потопленному роду человеческому посла Сына Своего да Он Своим животом, смертию и славным Воскресением изведет сей род из тьмы и направит к Святости. Чрез тебя же, евангелисте святый, начертаны тайны неба и земли, дабы вси человецы до конца века путь к той Святости вели и благодарне суще взывали ти:
Радуйся, Духом Святым просвещенный на списание Евангелия.
Радуйся, Феофилу достопочтенному и всем нам бисер драгий Евангелия Христова обретший.
Радуйся, яко Богом избран был еси да объявиши тайну спасения.
Радуйся, благовестителю Благия Вести.
Радуйся, яко Христа пришедша грешныя спасти проповедавший.
Радуйся, яко един еси от четырех евангелистов.
Радуйся, яко Дух Святый и чрез тебе четвероевангелие в мир излиял еси.
Радуйся, в тайны Божии духом воснесыйся.
Радуйся, яко словеса твоя просветиша вселенную.
Радуйся, яко мрежею твоего Евангелия многи словесны души уловивый.
Радуйся, изъяснителю Новаго Завета.
Радуйся, звездо в Церкви Небесной сияющая.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 2
В младости твоей возжелавше мирския мудрости, Лука премудрый, ей научился еси, пришедше же в Иерусалим из Антиохии егда Господь Иисус Христос Свое Божественное слово на земли сеял еси, сердцем доброе семя воспринял еси, исполнившись же небесной радости, воспел еси велегласно Богочеловеку Христу: Аллилуиа.
Икос 2
Зерно божественной любве прозябе у тебе стократный плод, яко ты слушая Его учение и чудеса видя, исполнился божественной мудрости и ведения, коликих эллински и египетски училища дати ти тщетны бысть. Оттуду избра тя Господь и прочих седмьдесят апостол и посла да проповедите Благую Весть спасения рода человеческаго. Мы же чрез твое Святое Евангелие и доныне пия ту Божью премудрость, воспеваем ти тако:
Радуйся, Христовой благодатию в сердце уязвленный.
Радуйся, яко божественная премудрость бе ти вместо мирской мудрости, ей же обучен бысть.
Радуйся, яко вся оставивши за Христом Господом последовал еси.
Радуйся, вестниче Господень.
Радуйся, зиждителю веры Христовой.
Радуйся, самовидче Его же чаяли языцы.
Радуйся, родословие Христово до Адама возведший.
Радуйся, Владычицы икону первый написавший.
Радуйся, Иисуса Сыном Божиим и Человеческим возвестивший.
Радуйся, неутомимый ратниче за Истину Христову.
Радуйся, искусный ловителю душ людских.
Радуйся, сеятелю добраго семени, стократный плод приносящего.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 3
Ты же, святый Лука, яко вооруженный от Господа силою и властию да проповедеши Евангелие и твориши чудесы, со прочими апостолами гряде пред лицем Господа Христа, уготовляя Ему путь и проповедуя людем яко в мир пришел еси от века обетованный Мессия, Коему вси яко Богу от ныне и до века да взывают: Аллилуиа.
Икос 3
В последние дни земнаго живота Господа Иисуса Христа, егда неправедные судии Праведнаго Судию осудиша и на Кресте Господа распяша, ты, святый Лука, в Иерусалиме пребыл еси, со слезами взирая како неповинна кровь Учителя твоего изливашася на грешную землю. Плачуще едино с тобою, с печалию мы речем ти:
Радуйся, яко страдания Христа Спасителя списал еси.
Радуйся, верный слуго Всецаря Христа.
Радуйся, яко славу Божию возвестил еси.
Радуйся, лучу небесный во тьме мира сего.
Радуйся, противу врага, в Иуду вошедша, нас вооруживый.
Радуйся, Петром усеченным и Христом исцеленным рабом милосердию нас научающий.
Радуйся, кладезе, из него же Водою Живою напояемся.
Радуйся, яко радостно и без страха словеса Божии в люди приносивший.
Радуйся, сердца обрезание прияти паче плотскаго обрезания возжелавший.
Радуйся, доброе гроздие винограда Господня.
Радуйся, яко лицем к лицу Бога чрез Христа узрел еси.
Радуйся, яко Господа и ныне в Царстве Небеснем видеши.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 4
Печаль твоя претворися в радость, богоубийц же радость обратися в печаль, яко да не мощна бысть смерть противу Источника Живота и камень гробный не можаше удержати Камень краеугольный. Господь твой воскресе из мертвых и мирови дарова живот вечный. Ты же с братиею в радости всесильной до небес восклицаше: Аллилуиа.
Икос 4
Егда с Клеопою в неделю Воскресения идоша в ближний Еммаус, явися вам Господь и идоша с вами. И бысть вам сердце горяще и душа трепетна доколе Он вас поучал о Себе от пророк и писания, вы же Господа не познаша дондеже на трапезе вечери преломи Он хлеб и благослови, и отверзлись вам очи и уразумеша яко то бысть воскресый Господь. Познавая о том из твоего Евангелия, и ныне души наши притрепетны бысть сего же ради радостно воспеваем ти:
Радуйся, Воскресение Христово видевший.
Радуйся, от несмысленности к богомудренности Христом приведенный.
Радуйся, яко Христос отверз ти разум да уразумееши писание.
Радуйся, яко бе ти сердце горяще, егда Господа слушал еси на пути во Еммаус.
Радуйся, яко ти Христос своима рукама хлеб преломления преподал еси.
Радуйся, яко Христос словеса ваша о явлении Его на пути в Еммаус, паки явившись учеником, запечатлел еси.
Радуйся, яко испив чашу премудрости, многих познанием Христа Спаса напоил еси.
Радуйся, яко всем Евангелие воскресшаго Христа проповедал еси.
Радуйся, яко нам Источник спасения отверзл еси.
Радуйся, яко Путеводительницу к Жизни в образе нам преподал еси.
Радуйся, светлосте разумнаго Солнца.
Радуйся, яко нас научиша веровати в Святую Троицу.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 5
Егда воскресый Господь спасения нашего ради основаша Церковь Свою и по обетованию низпосла в день пятидесятый по Воскресении Духа Святаго на апостолы, да их запечатлеет свидетели непоколебимы веры христианския, и ты, святый Лука, пребываше в Иерусалиме. Купно с иными апостолы верно свидетельствова Богочеловека Христа и воспевал Ему яко истинному Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Послежде в отечество твое Антиохию направился еси, еже бе страна многими христианы населенная, но в Севастии умедлил еси, проповедующи Евангелие спасения, тамо же нетленны мощи святаго Иоанна Предтечи почиваша. Узрев тии, возжелал еси с собою их понести, христиане же Севастийские не восхотев лишитися таковой драгоценной святыни и тако вручиша ти десницу Иоаннову, под ню же Сам Господь приклони Божественную главу в крещении, ту же ты радостно понесл еси, мы же дивяшеся твоей любви к святым, восклицаем ти таковая:
Радуйся, свидетелю снисхождения Духа Святаго.
Радуйся, яко нам како Церковь созижделась описал еси.
Радуйся, яко себе росою небесною явил еси и свет просветил еси.
Радуйся, яко Духом Святым Новый Завет начертася на сердце твоем.
Радуйся, яко Духом Святым миру изъясни божественную истину.
Радуйся, Господа всех мирови благовестителю.
Радуйся, от Бога избранный таинниче.
Радуйся, яко сердце свое очистил еси светлостию Духа Святаго.
Радуйся, яко предстательство Предтечи обрел еси.
Радуйся, благочестиваго употребления вещей освященных начинателю.
Радуйся, Закхея, сребролюбием уязвленнаго, очистившагося показавый.
Радуйся, яко многи тя заступником пред Богом имеют.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 6
С десницею же Иоанновою, яко же сребролюбец бесценное сокровище стяжав, достиг своего отечества к радости велией христиан Антиохийских, коих в словесах божественных и радости Христоваго Евангелия паче утвердил еси, глаголаше же им Сына Божия чудесы еже своима очима видел еси и учение Спасителя мира еже своима ушама слышал еси. Внимающе глаголам твоим премудрым, воспевали они радостно Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Пребывал же ты в Антиохии доколе апостол Павел не призваша тя да будеши ему сотрудник и сопутник на пути Божием и вы в Эллинску страну на проповедь Евангелия не отправишася. Павел же святый остави тя в граде македонском Филиппы, да утвердиши и умножиши Церковь. Тамо же пребыл еси проповедующи и насаждающи христианство. Дивящеся таковому твоему труду, взываем ти:
Радуйся, неутомимый спутниче апостола Павла.
Радуйся, со Павлом премудрым избранный учителем языков.
Радуйся, яко неизреченно просвещаеши всю вселенную.
Радуйся, всех уязвленных утешителю.
Радуйся, врачу, силою Вышняго Врача исцеление подающий.
Радуйся, яко ты Евангелием своим от смертоноснаго древа избавил еси нас.
Радуйся, служение имением аки похвальное показующий.
Радуйся, Марии, Иоанны, Сусанны и прочих благоразумия несребролюбива возвестителю.
Радуйся, Иосифа Аримофейскаго похвалителю.
Радуйся, яко уныние из сердец наших изгнал еси.
Радуйся, молитвенниче наш пред Богом.
Радуйся, яко многих ко светлости Живота призвал еси.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 7
Егда святый Павел при конце третияго апостольскаго путешествия паки Филиппу посети, он тя, святый Лука, в Коринф направил еси да приимеши благословение сиротам христианским в Палестине сущим. С того часа не отступающи ти от великаго апостола воспевал еси с ним вкупе Всемогущему Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Обойдя в радости все Церкви в Азии и Иудеи, вы Палестины достигли есте, града Кесарийскаго, идеже евреи, от лукаваго одержимые, оковами от римския власти святаго Павла обложили, он же потребоваша суда кесаря в Риме. На пути же к оному, ты ему неотступно предстоял еси, многи беды претерпевающи на мори и на земли. Восхваляя за то, почитающе тя восклицаем:
Радуйся, Павлов помощниче в служении.
Радуйся, яко его проповедание описал еси.
Радуйся, врачу возлюбленный.
Радуйся, Колоссян чрез Павла во узах приветствовавший.
Радуйся, Христа словом и писанием свидетельствовавший.
Радуйся, яко горьку от безбожия соль Божественною солью усладивший.
Радуйся, стрело благочестия Христова.
Радуйся, яко нас напояеши Евангелием Христовым.
Радуйся, труба Божественныя благодати.
Радуйся, таин неизреченных проповедниче.
Радуйся, всех немощных укрепление.
Радуйся, от демонов избавителю.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 8
Достигнув Рима, ты купно со апостолами Павлом, Марком, Аристархом и прочими Христа проповедывал еси, вначале евреом, после же их, вашим словесам не верующим, распри меж собою, и всем незнающим Бога, кои услышав словеса спасения и Духом Святым просветленные, радостно воспели Воплотившемуся Христу Господу: Аллилуиа.
Икос 8
Во время оно в Риме ты, святый Лука, соверши то, на что Бог избра тя от века: списа Святое Евангелие, в коем начертал живот и род Господа Иисуса Христа, яко сам виде и слыша и яко от самовидцев и слуг Слова приял еси. В оном святом послушании апостол Павел руководи тя, послежде он и твое Святое Евангелие похвали. В Риме же ти сущу и словеса апостола Павла слушающу и деяния апостольския списаны тобою бысть Не вемы, яко тя инии восхваляют, мы же ти приносим таковая:
Радуйся, яко безбожный мир Божественною благодатию напоил еси.
Радуйся, Духом Святым запечатленный.
Радуйся, верный учениче неизреченных таин Христовых.
Радуйся, догматов церковных вразумителю.
Радуйся, яко рукою Владычнею вышним ведением обогащен бысть.
Радуйся, яко от апостола Павла многие тайны Христовы слышал и списал еси.
Радуйся, апостола языков сотрудниче неутомимый.
Радуйся, яко твое благовестие пройде по всей земли.
Радуйся, яко нам вином Божией премудрости сердца увеселил еси.
Радуйся, яко ты един благоразумнаго разбойника покаяние в Евангелии списал еси.
Радуйся, богатство стяжавшим благоразумие мытаря приведый.
Радуйся, самарян-язычников благодарных и милосердых показавший.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 9
Егда апостол Павел после двухлетних уз отпущен бе и потече из Рима обойти ранее основанные церкви, ты, Лука святый, его верный спутник в том пути обретошася. Егда же Нерон жестокое гонение на христиан в Риме воздвиже, вы возвратистася да ободрите и укрепите гонимую церковь, она же и в узах и в крови радостно воспевала еси Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Тогда же возбешенные безбожники апостола Павла схватиша и заключиша в оковы. Ты же, святый Лука, и прочее с ним верно и неотступно пребыл еси. Егда же наставник твой мученически предаваша чистую свою душу Господу, ты со слезами пребывал при нем. Соскорбя боли твоей, мы негласно поем:
Радуйся, яко единый апостола Павла в узах не оставил еси.
Радуйся, яко мученическую кончину великаго Павла узрел еси.
Радуйся, от Троады до врат райских Павлу последовавый.
Радуйся, богомудрым Павлом изрядно наставленный.
Радуйся, деяний апостолов изложителю.
Радуйся, светильниче Церкви.
Радуйся, яко блистанием твоего духа просвещаеши сердца верных.
Радуйся, яко лесть демонскую теплотою веры отгнавый.
Радуйся, яко Господь чрез тебя многие добродетели учини.
Радуйся, ризнице, дарований небесных исполненная.
Радуйся, благочестия непоколебимый столпе.
Радуйся, яко имя твое святое вси языцы поминают.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 10
После же мученическия кончины апостола Павла, ты, святый Лука, в стране Италийской, Далматской, Гальской, сугубо же – Македонской и Ахайской Христа проповедал еси. Всюду мрак безбожия разгоняя и языки научая, да все Богу Живому и Истинному восклицают: Аллилуиа.
Икос 10
В старости твоей, ты в Египет потекл еси да проповедуеши Благую Весть спасения Господа Иисуса Христа. Проповедуя же, многие мучения претерпе и множества подвигов подъя. Возвратившуся же ти в страну Эллинску, ты Церковь устроял еси, священники с диаконами рукополагая, болящих телом и душею исцеляя, за что благодарни суще мы радостно ти взываем:
Радуйся, яко Тело Христово – Церковь Святую устроял еси.
Радуйся, заре новаго дне.
Радуйся, путеводителю наш на небесе.
Радуйся, древо доброе, многие плоды принесшее.
Радуйся, награду за весть благую в Царствии Небесном восприемший.
Радуйся, обличителю безбожия.
Радуйся, проповедниче Божиих преславных чудес.
Радуйся, яко нам новый закон Божий списал еси.
Радуйся, нас на подвиг деятельныя любве подвигающий.
Радуйся, яко из уст твоих боготочные воды истекоша.
Радуйся, яко проповедию твоею солнцу подобно возсиял еси.
Радуйся, яко икона твоя украси храмы христианския.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 11
Бе же ти осьмдесят лет и четыре, егда злобнии идолопоклонницы схватиша тя и бияше Христа Господа ради и возвесиша на масличном древе в Фивах Беотийских, тамо же и мощи твои святые погребены бысть. Святую душу твою ангелам предающу, яко тии ю ко Господу вознесоша, Коему ты верно в сем животе послужил еси, ты и в оном свете воспевал Господу: Аллилуиа.
Икос 11
Святые твои и чудотворные мощи многих исцелиша, сугубо же очами болящих. Констанций царь слышавше сие с торжеством их в Царьград пренесл еси. Един от евнух, зле болящий, уведевше о том, повеле ся на ложе к раце со твоими мощами принести и с твердою верою раки прикоснулся еси, и с того часа здрав бе. Возрадовавшись он со иными мощи понесе, они же быша положени под святою трапезою купно с мощами святых апостолов Андрея и Тимофея. Мы же чуду таковому дивящеся, взываем ти:
Радуйся, яко и на твоей мученической крови Церковь Христова созиждена еси.
Радуйся, венцем мученическим увенчанный.
Радуйся, врачу, от истления Христом добре уврачевавыйся.
Радуйся, сам себе в жертву благоуханную за благую весть принесший.
Радуйся, яко многия поругания за Христа восприявший.
Радуйся, яко мученичеством веру в Христа засвидетельствоваший.
Радуйся, яко в тиих мучениях стар бе и не изнемогоша.
Радуйся, яко твое течение доброе страданьми запечатлел еси.
Радуйся, яко не неверен слуга Господа Христа явился еси, яко мнози от нас.
Радуйся, яко тя и земная и небесная Церковь славит.
Радуйся, персте Духа Святого.
Радуйся, яко радуешися купно со святыми в Царстве Небесном.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 12
Купно со словесным Евангелием, Святый Лука, Евангелие во образах ты нам оставил еси, яко христианам тех времен изволившим, живописа три иконы преблагаго лика Матери Божьей, рекшей: благодать Родившагося от Мене и Моя милость с сими иконами да пребудут. Благодарне суще яко и нас удостоил еси благоговейно взирати на лепоту Девы и Сына Ея, радостно Премудрому Господу взываем: Аллилуиа.
Икос 12
Тако же, святый Лука, живописал ты на доске иконы святых апостолов Петра и Павла. И тако начаток положил еси и в сем дивном и богоугодном деле писания святых икон во славу Божию, Пресвятыя Богородицы и всех святых, они же до сих пор благолепно украшают храмы Божьи и ко спасению призывают всех, благоговейно их почитающих. И за сие дарованное тобою нам благодарни ти суща, мы восклицаем:
Радуйся, евангельских таин благовестниче.
Радуйся, весь род человеческий чающим Спасителя уяснивший.
Радуйся, Мати Божию на иконе изобразивый.
Радуйся, яко Она твое святое дело благословила еси.
Радуйся, Девы лик увековечивый.
Радуйся, яко неизреченную радость нам тем в сердца донесший.
Радуйся, яко тобою многи чудесы Царица Небесная от икон Своих предначала еси.
Радуйся, яко благой лик Матери Божией тобою отображенный уныние от нас отгоняет.
Радуйся, яко ти Мати Божия тайны о Сыне Своем в сердце носимыя поведала еси.
Радуйся, яко величание Мати Божией в Ея честь воспеваем из твоего Евангелия.
Радуйся, яко ти Мати Божия архангельское благовестие поведала еси.
Радуйся, яко Материю Божией благословенный.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 13
О, святый евангелисте и апостоле Лука, труба небесная, приими сии немощные наша словеса яко молитву и испроси нам у Бога, Господа Иисуса Христа, Коему ты тако неутомимо послужил еси и великую милость от Него стяжал еси, прощение всех согрешений наших, мирен и безболезнен конец живота и невозбранен преход в мир духовный, в нем же вси святии воспевают небесную песнь: Аллилуиа.
[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]
Икос 1
Всемилостивый Господь в грехе потопленному роду человеческому посла Сына Своего да Он Своим животом, смертию и славным Воскресением изведет сей род из тьмы и направит к Святости. Чрез тебя же, евангелисте святый, начертаны тайны неба и земли, дабы вси человецы до конца века путь к той Святости вели и благодарне суще взывали ти:
Радуйся, Духом Святым просвещенный на списание Евангелия.
Радуйся, Феофилу достопочтенному и всем нам бисер драгий Евангелия Христова обретший.
Радуйся, яко Богом избран был еси да объявиши тайну спасения.
Радуйся, благовестителю Благия Вести.
Радуйся, яко Христа пришедша грешныя спасти проповедавший.
Радуйся, яко един еси от четырех евангелистов.
Радуйся, яко Дух Святый и чрез тебе четвероевангелие в мир излиял еси.
Радуйся, в тайны Божии духом воснесыйся.
Радуйся, яко словеса твоя просветиша вселенную.
Радуйся, яко мрежею твоего Евангелия многи словесны души уловивый.
Радуйся, изъяснителю Новаго Завета.
Радуйся, звездо в Церкви Небесной сияющая.
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Кондак 1
Премудрым промыслом Божиим избранный, да благовествуеши светлость Христова Евангелия всему миру, Лука всеблаженне, велие дерзновение имаши пред лицем Господа, Чей земный живот и учение списал еси. Испроси и нам, немощным и слабым, прощение согрешений и утверди в нас надежду Царствия Небеснаго, да возможем ти всерадостно взывати:
Радуйся, святый Лука, евангелисте Христов и апостоле.
Тропарь Луке, евангелисту
глас 5
Апо́стольских дея́ний сказа́теля,/ и Ева́нгелия Христо́ва све́тла списа́теля,/ Луку́ препе́таго, сла́вна су́ща Христо́ве Це́ркви,/ пе́сньми свяще́нными свята́го апо́стола похва́лим,/ я́ко врача́ су́ща, челове́ческия не́мощи,/ естества́ неду́ги и я́зи душ исцеля́юща,// и моля́щася непреста́нно за ду́ши на́ша.
Перевод: О деяниях апостольских рассказавшего и Евангелие Христово ясно записавшего Луку достохвального, святого апостола, славного в Христовой Церкви, песнопениями священными восхвалим, как врача истинного, человеческие немощи, естества недуги и язвы душ исцеляющего и молящегося непрестанно за души наши.
Канон святому апостолу и евангелисту Луке
Минея, 18 Октября, Канон апостола
Глас 8
Песнь 1
Ирмос: Песнь возслем, людие,/ Чу́дному Богу нашему,/ свободившему Израиля от работы,/ песнь победную поюще и вопиюще,/ пои́м Тебе, Единому Владыце.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Колесница Божия пресветлая был еси,/ Всесвятое нося́ Имя пред человеки, Луко́ всече́стне,/ колесницы и триста́ты пре́лести погружая крепко.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Струю́ прии́м жизни, зно́ем изсыхаемый безбожия, напоил еси мир, Луко́ всеблаженне,/ тучами Богоразумия,/ из чрева твоего изска́чущими.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Блистанием Духа, Луко́, и жития́ чистотою озаря́ем,/ яко молния, треблаженне, Богоданно сиял еси всей вселенней, просвещая верных сердца́.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Радуйся, всесвятый хра́ме, руно́ Богоро́сное,/ запеча́танный источниче безсмертныя Струи́,/ стадо Твое, Владычице, сохраняй от всех ра́тных неплени́мо.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят, яко Господь,/ и несть праведен, яко Бог наш,/ егоже поет вся тварь:/ несть праведен, паче Тебе, Господи.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Возсияв, яко солнце, проповеданием,/ Церкве укра́сил еси, Луко́, утверждение,/ прелести мглу теплотою веры иста́ив, всеблаженне.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Скрижа́ли изсекл еси Боголепныя от ка́мене, пребогате, Божия воплощения,/ оско́рд имея Божественный язык твой и уста́ Богодухновенная.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Во о́блак всесветлый входя́й/ и о́блаком покрываемь,/ приял еси, премудре, Новый Закон,/ пе́рстом Духа пи́санный на сердцы твоем.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Несть непоро́чны, яко Ты, Владычице,/ и несть пречисты, паче Тебе, Всенепоро́чная:/ во чре́ве бо Бога Слова вместила еси,/ Единаго Многомилостиваго.
Седален, глас 3
Прииди́те вси, апостола Луку́ восхва́лим, яко кормчия,/ и́дольскую бо лесть упраздни́ и к Свету жизни возведе́,/ и в Троицу ве́ровати научи́./ Темже днесь благочестно того почитающе вернии,/ славим Христа Бога нашего.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Радуйся, Марие, Дево Мати,/ горо́ святая, Едемский раю́,/ из Неяже роди́ся Христос Бог,/ Безсемейное Слово,/ Имже Жизнь мирови прозябе́.
Песнь 4
Ирмос: Из горы́ приосене́нныя, Слове, пророк,/ Единыя Богородицы,/ хотя́ща воплотитися, Боговидно усмотри́/ и со страхом славословите силу Твою.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Море язы́ков смутил еси, Богомудре,/ конь быв Всецаря́,/ сла́ное28 неве́рствие со́лию Божественною ослажда́я, приснославне.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Лук Христос напря́г,/ пусти́ стрелу́ тя, Луко́, све́тло обощре́ну,/ лучами сияюща благочестия и просвещающа наша души.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Стра́сти душ ку́пно и телес твоих певцев уврачи́, всеблаженне,/ та́инственным рукоде́ланием,/ греха́ гни́лость изрезуя, всемудре.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Невесто Божия, Марие Богороди́тельнице,/ избави мя лютых прегрешений и бед/ и к тишины́ пристанищу и спасения Твоими молитвами направи.
Песнь 5
Ирмос: Утренююще вопием Ти,/ Господи, спаси ны,/ Ты бо еси Бог наш,/ разве Тебе ино́го не ве́мы.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Яко роса с Небес спа́дающи, явился еси,/ пре́лести зной разоряя словесы́ твоими.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Страх во чреве твоем Божественный заче́н,/ спасение породи́л еси заблу́ждшим, апостоле.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
На гору возшед, всеблаженне, добродетелей,/ всем Евангелие Царствия проповедал еси.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Марие, Богородице Безневестная,/ надежды врагов су́етны сотвори/ и поющия Тя возвесели.
Песнь 6
Ирмос: Ризу мне подаждь све́тлу,/ одеяйся Светом, яко ризою,/ Многомилостиве Христе Боже наш.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Мудрости чашу испи́в,/ напои́л еси всех познания Спаса Христа,/ Луко́ всемудре.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Павлу соисхо́дник избрався, Луко́ всеблаженне,/ язы́ки уловил еси мре́жею, Богоглагольниче,/ догма́тов твоих.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Облак, тучу жизни нам одождя́ющь, явился еси, апостоле,/ от исто́чник спасения истекающую.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Куми́ров Разрушитель яко Бог/ бывшее Рождество Твое, Марие Богоневесто,/ покланяемо есть со Отцем и Духом.
Кондак, глас 2
Истиннаго благочестия проповедника/ и тайн неизреченных ри́тора,/ звезду церковную, Луку́ Божественнаго восхва́лим:/ Слово бо его избра́, с Павлом мудрым язы́ков учителя,/ Един ведый сердечная.
Икос
Знанием обогати́вся Го́рнейшим от руки́ Владычни,/ вруче́н был еси язы́ков жребиоиму́ществу, всехвальне./ Тем, житие распали́в Словом, страна́м законоположник, Луко́, явился еси, паче Моисея:/ перстом Божиим, яко скрижа́ли Богоначертанныя, тобою сложи́вшася Духом, Божественную уяснил еси веру./ Тем и Христос тя прослави, Един ведый сердечная.
Песнь 7
Ирмос: Отроцы Богочестивии в Вавилоне/ о́бразу злато́му не поклони́шася,/ но посреде́ пещи огненныя ороша́еми,/ песнь воспеваху, глаголюще:/ превозносимый отцев и нас Боже, благословен еси.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Ученик неизрече́нных та́йн Христа Бога ве́рен быв,/ Евангелие Сего Божественное проповедал еси верным, всемудре, глаголющим:/ превозносимый отцев и нас Боже, благословен еси.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Утворе́нии добродетелей укра́шен явился еси, Луко́ всеблаженне,/ Божественнаго благолепия заря́ми просвещаемь,/ и вопия́ непрестанно Творцу твоему:/ превозносимый отцев и нас Боже, благословен еси.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Испуща́я светоносныя лучи́, якоже в нощи́ заря являемь,/ пре́лести тьму сиянием слове́с твоих,/ благочестно взывая, отгнал еси:/ превозносимый отцев и нас Боже, благословен еси.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Имея житие́, словом, Боговидче, мудрости просвеще́но, Луко́,/ Девы Рождество я́вственно исписал еси и иконами любезно вообразил еси:/ Ейже покланяемся верно, Христа славяще.
Песнь 8
Ирмос: На горе святей прославльшася/ и в купине́ огне́м/ Приснодевы Моисеови тайну явльшаго,/ Господа пойте/ и превозносите во вся веки.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Росодательною мудростию слове́с твоих/ и ту́чами благодати Божественныя прелести пещь погаси́л еси,/ вестник Господень и священнопропове́дник, Богомудре, быв.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Яко красныя но́ги твоя, всеблаженне,/ мир благовествующаго,/ всяк ум преизвестно преиму́щь,/ егоже превозно́сим и славосло́вим во веки вся.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Свет мира просвеща́ти во тьме седя́щия/ яви́ тя Христос, о́тча Существа Сияние, Господь Славы,/ егоже превозносим во веки.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Во утробе вселившагося Девы/ и от Нея страшно и паче сло́ва/ древняго Адама обновившаго Господа поем и славословим во веки.
Песнь 9
Ирмос: Тя, Неискусобрачную Матерь Бога Вышняго,/ Тя, паче ума́ рождшую Сло́вом воистину Бога,/ вышшую Пречистых сил,/ немо́лчными славословле́нии величаем.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Проповедник был еси всемирнаго спасения Евангельским пропове́данием,/ священная же и благознамени́тая труба́,/ вдохновением ды́шущи Духа, показался еси,/ священноглаго́льниче всече́стне.
Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Луко́, моли́ Бо́га о на́с.
Деянии украша́емь Спасовых апостолов,/ сия от Бога подви́жим, верным написал еси,/ якоже образ одушевленный, присно пребывающь, объяви́в,/ священнопроповедниче всеславне.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Стал еси убо, Луко́, якоже пости́г, Богоначальниче, желаний кра́йнейшее,/ Христу бо предстал еси,/ подае́маго от Него насыщался Боговидения./ Темже тя вси ублажаем.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Тя, Неприступнаго Бога носившую на объя́тиих,/ на Небесех поемаго от всякия силы/ и Тобою нам да́рующа всегда спасение,/ Богомати, величаем.
Светилен
Луко́, Христов апостоле, таи́нниче неизрече́нных и язы́ков учителю/ с Павлом Божественным и Пречистою Богородицею,/ Еяже Божественную икону от любве́ изобрази́л еси,/ моли, Боговидче, о нас, блажа́щих тя/ и совершающих священное твое успе́ние, всемудре тайноглаго́льниче.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Богородичен: Неизрече́нно бысть рождение Пренепорочныя Невесты,/ яко бывши чисте́йший храм, Богородице,/ Советом бо Преве́чным в Тя Все́льшася,/ родила́ еси Бога Сло́ва./ Тем поюще Рождество Твое,/ величаем достойно, Всенепорочная.
Вернуться к списку