- Уцененные товары
- Аналои
- Архиерейские и монашеские принадлежности
- Браслеты
- Венцы венчальные
- Вертепы рождественские
- Водосвятные баки, чаши, кропила
- Гробницы под Плащаницу. Раки. Сени
- Дарохранительницы и дароносицы
- Двери храмовые
- Евангелия напрестольные и требные. Апостолы
- Евхаристические наборы и принадлежности
- Жертвенники
- Запрестольные кресты. Запрестольные иконы
- Игры православные. Наборы для творчества
- Иконостасы
- Иконы
- Кадила, кадильницы
- Киоты
- Книги православные. Печатная продукция
- Ковры, ковровые покрытия
- Ковчеги. Мощевики
- Кожгалантерея
- Колокола
- Кольца, перстни
- Косметика
- Крестики нательные
- Кресты напрестольные, требные, аналойные
- Кресты-голгофы напольные для храма
- Кресты наперсные
- Крестильные ящики для священника
- Купели для крещения
- Купола, кресты
- Ладан
- Лампады
- Литийные блюда
- Масло
- Образки, нательные иконки
- Облачения, пошивочная продукция
- Панагии
- Паникадила. Хоросы. Бра
- Панихидные столы и крышки
- Плащаницы
- Подарочные сертификаты ORTOX
- Подсвечники
- Подставки церковные, столы
- Полки для икон, домашние иконостасы
- Престолы. Облачения на престол
- Принадлежности для отпевания и погребения
- Продукты питания
- Просфорные принадлежности
- Свечи
- Свечные лавки. Ящики для свечей. Мебель для притвора
- Седалища, стасидии, троны, скамьи, пуфы
- Семисвечники
- Средства для ухода за церковной утварью
- Стрючицы. Кисточки для помазания
- Сувениры
- Уголь кадильный
- Утварь по старинным эскизам
- Утварь в греческих церковных традициях
- Футляры и подарочная упаковка
- Хоругви церковные. Фонари пасхальные. Рипиды
- Цепочки, шнуры, гайтаны
- Церковные сосуды
- Часы
- Четки православные
- Элементы декора храма. Ограждения солеи и амвона
- Ювелирные изделия
- Ящики для пожертвований
Подпишитесь на рассылку и получайте свежие новости и акции нашего магазина.
Преполовение Пятидесятницы
История
Преполовение Пятидесятницы, тж. Преполовение Господне или Преполовение (греч. Μεσοπεντηκοστή, англ. mid-pentecost, тж. meso-pentecost) — недвунадесятый Господский праздник, отмечаемый через 25 дней после Светлого Воскресения.
Этимологически греч. μεσο-, русск. пол~, полов~, англ. mid~ и т.п. указывают на время празднования: «полпути», середина между Пасхой и Троицей.
Преполовение Святой Пятидесятницы — один из древних христианских праздников. Самые ранние упоминания о нем зафиксированы в проповедях св. Петра Хрисолога, еп. Равеннского (V век) и монофизита Севира Антиохийского (VI век). Из богослужебных памятников самым ранним, содержащим посвященную празднику рубрику, является иерусалимский Лекционарий VII–VIII веков, сохранившийся в грузинском переводе.
Гимнографические же произведения, посвящённые Преполовению, датируются VIII – IX вв.; песнопения к этому празднику составляли Андрей Критский, Иоанн Дамаскин (VIII век) и Феофан Исповедник (IX век) — их произведения используются в богослужении и по сей день.
Преполовение празднуется 8 дней, начиная от 4-й среды Пасхи и заканчивая средой 5-й седмицы. Богослужение пятого пасхального воскресенья (неделя о самаряныне) совмещается с службой попразднества Преполовения. Предпразднства этот праздник не имеет.
Стоя между днём Пасхи и днём Сошествия Святого Духа, праздник Преполовения служит связью между этими двумя великими христианскими торжествами. Продолжая чествовать Пасху, в Преполовение Церковь напоминает и о приближении дней Сошествия Святого Духа.
В ознаменование «благодати Святого Духа, которую Спаситель уподобил воде, подающей жизнь жаждущим спасения», Православная церковь установила в этот день традицию крестного хода на водные источники, для малого освящения воды. Молясь в день Преполовения «о напоении всех жаждущих спасения водами благочестия», церковь совершает водосвятие — освящение воды на реках, озерах, в колодцах. В дореволюционной России жители деревень шли на поля, засеянные хлебом, где священник окроплял нивы освящённой водой, а крестьяне молились о ниспослании обильного урожая.
В современной Греции есть интересная традиция: храмы в честь Святой Софии (Премудрости Божией) празднуют свои престольные праздники в день Преполовения (так как в некоторых песнопениях Преполовения Христос именуется Премудростью Божией, также читается паремия о «пире Премудрости» (Притч.9)). В России такой традиции нет, однако у нас есть несколько храмов, освященных буквально в честь Преполовения Пятидесятницы.
Еще одна интересная деталь: в современном греческом Типиконе Виолакиса (который используется в подавляющем большинстве храмов, кроме некоторых монастырей) на литургии праздника Преполовения указано петь антифоны и входный стих Пасхи.
Богословское содержание
1. Между Пасхой и Пятидесятницей (тема середины периода).
2. Христос — Источник «воды живой»; «вода живая» — иносказательное именования Святого Духа.
3. Христос – свет мира.
4. Христос — Премудрость Божия.
5. Противление иудеев Христу (как раз речь Христа в середине праздника Кущей посвящена Его спору с иудеями).
Также стоит отметить мнение известного современного литургиста священника М. Желтова, что праздник Преполовения отражает и евангельское учение в целом: «Если другие праздники — это праздники событий, то Преполовение — праздник проповеди Христа самой по себе». В подтверждение этого тезиса указывается, что в службе праздника Преполовения содержатся ссылки на различные места Евангелия от Иоанна, упоминаются (хотя бы вскользь) многие Его чудеса.
* * *
Священник Михаил Желтов:
Церковный устав явно выделяет этот праздник из числа прочих: у него есть собственные паремии, задостойник, причастен; он празднуется целых восемь дней и имеет отдание. Но в чем смысл этого праздника?
Содержащееся в Цветной Триоди поучение на этот день (синаксарь), написанное византийским историком XIV века Никифором Каллистом Ксанфопулом, трактует его как христианское переосмысление ветхозаветного праздника Кущей. Действительно, в Ветхом Завете говорится о трех главных празднованиях — Пасхи, Пятидесятницы и Кущей, при этом первые два получили явное продолжение в церковной традиции, а третий, как кажется, нет. Также и евангельское чтение на литургии Преполовения, Ин7:14-30, содержит фрагмент беседы Спасителя, произнесенной именно на праздник Кущей.
С другой стороны, однако, литургийное чтение одновременно содержит и прямое возражение против отождествления праздников Преполовения и Кущей: в богослужебный инципит Евангелия включено слово «Пятидесятницы»: В преполовение Пятидесятницы взыде Иисус в церковь… — таким образом, составители лекционария — распорядка библейских чтений на весь год — вовсе не хотели, чтобы слушатели отождествляли Преполовение с праздником Кущей.
Очевидно и хронологическое несоответствие: праздник Кущей отмечали в конце лета, а отнюдь не между Пасхой и Пятидесятницей.
Поэтому христианское соответствие празднику Кущей следует искать либо в празднике Преображения (вспомним «сени», то есть шатры, они же «кущи», которые Петр предлагал установить на горе Преображения), либо в празднике Успения (и по его значению в церковном круге праздников, и по той детали, что согласно сказанию об Успении деревья склоняли свои ветви перед Божией Матерью, когда Она шла узнать о Своей скорой кончине), либо в празднике Воздвижения Креста Господня и предшествующем ему Обновлении храма, либо даже в празднике Покрова Пресвятой Богородицы, — но никак не в Преполовении.
Главный смысл празднования Преполовения, на мой взгляд, следует искать в том факте, что на период Пятидесятницы установлено чтение Евангелия от Иоанна.
Общеизвестно, что это Евангелие построено совсем не так, как первые три. Если Евангелия от Матфея, Марка и Луки — линейны: сначала Господь проповедует в Галилее, потом, после Преображения, отправляется в Иерусалим, и там происходят Его Страсти и Воскресение, — то Евангелие от Иоанна, напротив, описывает неоднократное посещение Господом Иерусалима (что, кстати, соответствует и ветхозаветным правилам, и реалиям жизни иудеев). Оно практически сразу начинается с изгнания торгующих из иерусалимского Храма (глава 2), тогда как у синоптиков Спаситель изгоняет торгующих из храма лишь к концу Своей проповеди, после Своего торжественного Входа в Иерусалим.
Композиция Евангелия от Иоанна включает ровно семь «знамений», то есть чудес, Христа, а также семь Его утверждений: «Аз есмь». Вместо притчей с использованием образов из повседневной жизни и кратких ярких афоризмов, чем наполнены первые три Евангелия, в четвертом мы находим пространные беседы на сложные богословские темы: с Никодимом (глава 3), с учениками Иоанна (там же), с самярянкой (глава 4), после исцеления «расслабленного» (т. е. паралитика, глава 5), о Хлебе жизни (глава 6), на праздник Кущей (главы 7–8), после исцеления слепого (глава 10), заключительную беседу с народом (глава 12), прощальную беседу с учениками (главы 14–16; в конце — Первосвященническая молитва Христа, глава 17).
Столь многозначительная и явно символическая композиция Евангелия от Иоанна требовала своего отражения в богослужении.
Церковный круг праздников последовательно ведет нас от одного события к другому — подобно изложению евангельской истории у синоптиков. Но праздник Преполовения фокусирует в себе сразу всё Евангелие от Иоанна целиком, словно вращающееся вокруг бесед Христа. Преполовение же — хронологический центр периода, когда это Евангелие читается.
Это видно уже из того, что в церковном календаре евангельские чтения в центре периода Пятидесятницы целенаправленно переставлены местами: сначала, в Неделю о расслабленном, читается рассказ об исцелении паралитика (глава 5), и лишь затем, в следующее воскресенье, — беседа с самарянкой (глава 4), а не наоборот. Несомненно, это сделано для того, чтобы самая пространная (не считая Прощальной) из бесед Евангелия от Иоанна, из глав 7–8, пришлась на центральную седмицу Пятидесятницы: эта беседа продолжает историю с расслабленным, ради чего и переставлены местами отрывки из глав 4 и 5.
О том же говорит и икона Преполовения, на которой изображен Отрок Иисус в иерусалимском Храме. Казалось бы, при чем здесь эта история из детства Христа (Лк.2:46-47)? Но если понять Преполовение как праздник учения Христова как такового, все становится на свои места.
Также к теме Преполовения можно добавить, что причастен праздника: Ядый Мою Плоть и пияй Мою Кровь во Мне пребывает, и Аз — в нем, рече Господь отсылает не к беседе на праздник Кущей, а к беседе о Хлебе Жизни (Ин.6:22 слл.).
Эта беседа крайне важна для богословия таинства Евхаристии. Может показаться удивительным, что в церковном лекционарии она не занимает какого-то заметного места: она не читается в какое-либо из воскресений или в ту или иную памятную дату.
Впрочем, в древнерусской и поздневизантийской традициях ее читали очень часто: она, наряду с 1Кор.11:23-32, входила в состав Правила ко Св. Причащению (в нем между псалмами и каноном были Апостол и Евангелие).
Источник: Индиктион
Богослужебные (литургические) особенности
Преполовение Пятидесятницы – один из 3-х дней в году (два других – Новолетие (1/14 сентября) и Обновление храма Воскресения (13/26 сентября)), когда совершается необычная комбинация служб: великая вечерня и утреня с великим славословием (обычно великой вечерне соответствует утреня с полиелеем и, наоборот, пред славословной утреней совершается вседневная вечерня).
Важно, что вся служба посвящена только празднику; пасхальных песнопений в службе минимум (присутствуют только те, которые являются частью последования: «Христос воскресе…» 3 раза в начале каждой службы, «Воскресение Христово видевше…» на утрене, припев «Спаси ны Сыне Божий, воскресый из мертвых, поющия Ти аллилуиа» на литургии). Показательно, что не поются даже катавасия и задостойник Пасхи (вместо них у праздника своя катавасия и свой задостойник)
На великой вечерне стихословится рядовая кафизма (а не «Блажен муж», как обычно на великой вечерне), но положены:
— вечерний вход с кадилом
— три паремии, подчёркивающие главную литургическую тему праздника — спасительное значение учения Христа. Интересно. Что по времени возникновения паремии – достаточно поздний элемент праздничного богослужения (впервые появляются в Мессинском Типиконе – XIII век).
1-я паремия (Мих.4:2б, 3а, Мих.4:5; Мих.6:2-5,8,5:4). По содержанию эта паремия делится на три части, соответствующие каждой из глав, из которых взяты избранные стихи: сначала говорится о законе для всех народов, который «выйдет от Сиона», затем идет обличение иудеев в неблагодарности Богу, а завершается чтение утверждением о величии Господа «до концов земли». Чтение данной паремии в праздник Преполовения обусловлено в основном тем, что содержащиеся в ней обличения Израиля соответствуют теме спора Христа с иудеями.
2-я паремия (Ис.55:1,12:3-4,55:2-3,6-13.). По сути, здесь мы имеем совмещение и вместе с тем сокращение двух паремий праздника Богоявления: Ис.12:3-6 и Ис.55:1-13. В этих двух фрагментах говорится о воде в символическом смысле: вода — истинное учение Божие, которое можно стяжать «без платы» и в любом количестве, которое можно «черпать с веселием». В службе праздника Преполовения образ живой воды — одна из важнейших идей, потому и читаются эти два фрагмента из Книги Исаии. Особенно очевидна параллель между словами Господа «кто жаждет, иди ко Мне и пей» (которые часто цитируются в песнопениях) и начальной фразой паремии: «Жаждущие! идите все к водам; даже и вы, у которых нет серебра, идите, покупайте и ешьте».
3-я паремия (Прит.9:1-11) – Совпадает с одной из 3 паремий Богородичных праздников. Однако в службе Преполовения имеет другую актуальность: изображенный в паремии «Пир Премудрости» можно рассматривать как образ спасительного учения Христа, которое обращено к «требующим ума» («оставите безумие и живи будете, и взыщите разума, да поживете и исправите разум в ведении»).
На утрене полиелея нет. Поются два праздничных канона — Феофана Исповедника (с воскресными ирмосами 4 гласа) и Андрея Критского. Есть «своя» катавасия – ирмосы 2-го канона. Перед девятой песней канона «Честнейшую» не поётся (особенность, сближающая Преполовение с двунадесятыми праздниками).
На литургии совершается рядовое чтение из Деяний Апостольских (Деян.14:6-18), а евангельское чтение посвящено теме праздника — проповеди Христа в храме в преполовение праздника Кущей (Ин.7:14-30). В сам день Преполовения и на отдание праздника задостойником является ирмос девятой песни 2-го праздничного канона: «Чужде матерем девство»; в дни попразднства поется пасхальный задостойник «Ангел вопияше …» и «Светися, светися…».
Причастен особый: «Ядый Мою Плоть, и пияй Мою Кровь, во Мне пребывает, и Аз в нем, рече Господь». Это — второй и последний в нашем Уставе случай, когда причастный стих берется не из Псалтири (первый — пасхальный «Тело Христово…»).
В конце литургии (обычно по заамвонной молитве) совершается сначала малое освящение воды, а затем — крестный ход с пением пасхальных песнопений.
Тропарь в среду Преполовения Пятидесятницы
Тропарь, глас 8
Преполови́вшуся пра́зднику,/ жа́ждущую ду́шу мою́ благоче́стия напо́й вода́ми,/ я́ко всем, Спа́се, возопи́л еси́:/ жа́ждай да гряде́т ко Мне и да пие́т.// Исто́чниче жи́зни на́шея, Христе́ Бо́же сла́ва Тебе́.
Перевод: На середине праздника/ жаждущую душу мою благочестия напой водами,/ ибо всем, Спаситель, Ты воззвал:/ “Жаждущий пусть идет ко Мне и пьет”.// Источник жизни (нашей), Христе Боже, слава Тебе!
Кондак, глас 4
Пра́зднику зако́нному преполовля́ющуся,/ всех Тво́рче и Влады́ко,/ к предстоя́щим глаго́лал еси́, Христе́ Бо́же:/ прииди́те и почерпи́те во́ду безсме́ртия./ Те́мже Тебе́ припа́даем, и ве́рно вопие́м:/ щедро́ты Твоя́ да́руй нам,// Ты бо еси́ Исто́чник жи́зни на́шея.
Перевод: На середине праздника законного Ты, Творец всего мира и Владыка, возглашал присутствующим, Христе Боже: «Приходите и зачерпните воды бессмертия!» Потому мы припадаем к Тебе и с верою взываем: «Даруй нам милости Твои, ибо Ты – источник жизни нашей!»
Ин канон Преполовения Пятидесятницы
глас 8
Творение господина Андреа Критскаго
Песнь 1
Ирмос: Мо́ре огусти́л еси́, / погрузи́вый со ору́жием го́рдаго фарао́на, / и лю́ди спасл еси́ немо́кренно Го́споди, / и ввел еси́ я́ в го́ру святы́ни, вопию́щия: / пои́м Тебе́, Бо́гу на́шему, песнь побе́дную, я́ко просла́вися.
Язы́цы восплещи́те, евре́и воспла́чите, / животода́вец бо Христо́с, у́зы а́довы расто́рже, / и ме́ртвыя воскреси́, и неду́ги исцели́ сло́вом, / Сей есть Бог наш, да́вый жизнь ве́рующим во и́мя Его́.
Чу́до показа́л еси́, во́ду в вино́ преше́дшую, / во Еги́пте ре́ки преложи́вый, Влады́ко, в кровь, / и ме́ртвыя воскреси́л еси́, зна́мение сие́ второ́е сконча́в. / Сла́ва, Спа́се, несказа́нному Твоему́ сове́ту: / сла́ва истоща́нию Твоему́, и́мже обнови́л еси́ нас.
Струя́ приснотеку́щая сый, Го́споди, жи́зни и́стинныя, / Ты еси́ воскресе́ние на́ше, / хотя́ труди́лся еси́, Спа́се мой, / и во́лею вжа́ждался еси́, зако́ном естества́ повину́яся, / и в Сиха́рь шед пло́тию, воды́ проси́л еси́ у самаряны́ни пи́ти.
Хле́бы благослови́л еси́, ры́бы умно́жил еси́, непостижи́мый Бо́же, / и лю́ди насы́тил еси́ незави́стно, / и исто́чник приснотеку́щий, прему́дрость, жа́ждущим обеща́л еси́. / Ты еси́ Спас Бог наш, / да́вый живо́т ве́рующим во и́мя Твое́.
Слава, Троичен: Три собезнача́льны сла́влю и сопресто́льны, / Отца́ безнача́льна Бо́га, и Сы́на собезнача́льна, и Ду́ха соприсносу́щна Сы́ну, / еди́но триипоста́сное Существо́, / еди́но нача́ло пребезнача́льное пою́, / безнача́льнаго Божества́ и Существа́ чту.
И ныне, Богородичен: Еди́на вмести́ла еси́ Зижди́теля Твоего́, Богороди́тельнице, во чре́ве, / и пло́тию родила́ еси́ неизрече́нно, / и Де́ва пребыла́ еси́, ничто́же де́вству оскверни́вшуся. / Сего́, Чи́стая, я́ко Сы́на Твоего́ и Бо́га непреста́нно моли́ о ста́де Твое́м при́сно.
Песнь 3
Ирмос: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде, / вознесе́ся рог мой в Бо́зе мое́м, / разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, / возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Не и́же на лице́ суд суди́те, иуде́е, уча́ глаго́лаше Влады́ка, / егда́ прии́де во святи́лище, я́коже пи́сано есть, / преполови́вшуся зако́нному пра́зднику.
Не и́же на лице́ суд суди́те, иуде́е: / Христо́с бо прии́де, / Его́же нарица́ху проро́цы от Сио́на гряду́ща и мир взыва́юща.
А́ще и словесе́м не ве́руете, иуде́е, дело́м ве́руйте Влады́ки. / Что прельща́етеся, отмета́ющеся Свята́го, / Его́же написа́ в зако́не Моисе́й?
А́ще месси́и вся́ко подоба́ет приити́, иуде́е, / Христо́с же прии́де ны́не Месси́а. / Что прельща́етеся, отмета́ющеся Пра́веднаго, / Его́же написа́ в зако́не Моисе́й?
Слава, Троичен: Тебе́ покланя́емся, О́тче, безнача́льный Существо́м, / пое́м безнача́льнаго Сы́на Твоего́, / и Ду́ха благоче́стно Всесвята́го, / я́ко еди́наго три, естество́м Бо́га.
И ныне, Богородичен: Еди́н от Тро́ицы сый быв, плоть ви́делся еси́, / не прело́жь, Го́споди, существа́, / ниже́ опали́в Ро́ждшия нетле́нное чре́во, / Бог сый весь и огнь.
Седален, глас 8.
Стоя́ посреде́ святи́лища, преполовля́ющуся боже́ственно пра́зднику, / жа́ждай, взыва́л еси́, да гряде́т ко Мне и пие́т, / пия́й бо от сея́ Боже́ственныя Моея́ воды́, / ре́ки из чре́ва источи́т веле́ний Мои́х, / а и́же ве́рует в Мя, по́сланнаго от Боже́ственнаго Роди́теля, со Мно́ю просла́вится. / Сего́ ра́ди вопие́м Ти: / сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, / я́ко бога́тно излия́л еси́ во́ды Твоего́ человеколю́бия рабо́м Твои́м.
Слава, и ныне: Прему́дрости во́ду и жи́зни, источа́я ми́рови, / всех, Спа́се, призыва́еши почерпсти́ спасе́ния во́ды, / Боже́ственный бо зако́н Твой прии́м челове́к, / в себе́ угаша́ет пре́лести у́глие, / отону́дуже во ве́ки не вжа́ждет, / ни преста́нет насыще́ния Твоего́, Влады́ко Царю́ Пренебе́сный. / Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́, Христе́ Бо́же, / прегреше́ний оставле́ние прося́ще низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м.
Песнь 4
Ирмос: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма / прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, / тем и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бог. / Сла́ва си́ле Твое́й, / сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
А́ще месси́и подоба́ет приити́, / Месси́а же Христо́с есть, беззако́ннии, что не ве́руете Ему́? / Се прии́де и свиде́тельствует, я́же Той твори́т: / во́ду вино́ сотвори́, разсла́бленнаго сло́вом стягну́.
Не разуме́юще писа́ний, прельща́етеся вси вы, евре́и беззако́ннии, / вои́стинну бо прии́де Христо́с, и всех просвети́, / и в вас показа́ мно́гая зна́мения и чудеса́, / и всу́е отрица́етеся и́стиннаго живота́.
Еди́но де́ло показа́х вам, и вси уже́ дивите́ся, взыва́ше иуде́ем Христо́с. / Вы обре́зуете и в суббо́ту челове́ка, рече́, / Мене́ же что оклевета́ете про́чее, / воздви́гшаго сло́вом разсла́бленнаго?
Дела́ сотвори́х мно́гая, и ко́его ра́ди де́ла ка́мением биете́ Мя? / Иуде́ем Христо́с, облича́я, взыва́ше: / еда́ зане́ челове́ка здра́ва всего́ сло́вом сотвори́х, / не суди́те на лице́ челове́цы.
Во апо́столех де́йствуяй, и во проро́цех Сам почива́яй с Ду́хом, / безнача́льное рожде́ние Оте́ческаго естества́, Христе́, / язы́ки к позна́нию возве́л еси́ зна́меньми Твои́ми.
Слава, Троичен: Тро́ице неразде́льная Еди́нице, / безнача́льне О́тче, Сы́не и Ду́ше Святы́й, / во Еди́нице Тро́ица равноче́стная, сопресто́льная, животворя́щая, / несозда́нный Бо́же, спаса́й воспева́ющия Тя, / и изба́ви от бед и скорбе́й.
И ныне, Богородичен: Во чре́ве Твое́м Бо́га неопи́санно вмести́вшая, / Богоневе́сто, Де́во Ма́ти Чи́стая, / не преста́й моля́щи о нас, я́ко да Тобо́ю изба́вимся от обстоя́ний, / к Тебе́ бо при́сно прибега́ем.
Песнь 5
Ирмос: Го́споди Бо́же наш / мир даждь нам, / Го́споди Бо́же наш, стяжи́ ны, / Го́споди, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы, / И́мя Твое́ имену́ем.
Чудесы́ украси́л еси́ апо́столы Твоя́, / дивесы́ возвели́чил еси́ ученики́, / во всем ми́ре просла́вив, Спа́се наш, и дав им Ца́рствие Твое́.
Вся просвети́ша земли́ концы́ ученицы́, чудесы́ и уче́ньми, / и разли́чными о́бразы сло́во пропове́давше, Христе́ Спа́се, Ца́рствия Твоего́.
Хвалу́ возсыла́ем Ца́рствию Твоему́, пе́ние же Тебе́ прино́сим, / нас ра́ди на земли́ яви́вшемуся, и мир просвети́вшему, и Ада́ма воззва́вшему.
Слава, Троичен: Сла́ва Тебе́, О́тче Святы́й, Бо́же нерожде́нне, / сла́ва Тебе́, Сло́ве безле́тне единоро́дне, / сла́ва Тебе́, Ду́ше Боже́ственне и сопресто́льне, / и единосу́щне Отцу́ и Сы́ну.
И ныне, Богородичен: Бысть чре́во Твое́ свята́я трапе́за, иму́щая небе́сный хлеб, / от него́же всяк яды́й не умира́ет, / я́коже рече́ всех, Богороди́тельнице, Пита́тель.
Песнь 6
Ирмос: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче, / волна́ми жите́йскими обурева́юся, / те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Благоутро́бне Го́споди.
Вся содержа́й концы́, возше́л еси́, Иису́се, / и учи́л еси́ во святи́лищи наро́ды сло́ву и́стины, / пра́зднику преполовля́ющуся, я́коже Иоа́нн вопие́т.
Отве́рзл еси́ устне́ Твои́, Влады́ко, / пропове́дал еси́ ми́рови безле́тнаго Отца́ и Всесвята́го Ду́ха, / сро́дное обои́х храня́ и по воплоще́нии.
Де́ло О́тчее соверши́л еси́, / де́лы уве́рил еси́ словеса́ Твоя́, / исцеле́ния соверша́я, Спа́се, и зна́мения, / разсла́бленнаго исправля́я, прокаже́нныя очища́я, и ме́ртвыя воскреша́я.
Безнача́льный Сын нача́ло бысть прие́м, / е́же по нам вочелове́чися, / и посреде́ пра́здника уча́ше, глаго́ля: / притецы́те ко исто́чнику приснотеку́щему, жизнь почерпи́те.
Слава, Троичен: Еди́но в Тро́ице Божество́, / Существо́ триипоста́сное, несозда́нное, неразде́льное вси сла́вим, / Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, я́ко три су́щее, и еди́но.
И ныне, Богородичен: Де́ву по рождестве́ пое́м Тя, / Де́ву и Ма́терь сла́вим Тебе́ еди́ну, / Чи́стая Богоневе́сто Отрокови́це, / из Тебе́ бо вои́стинну Бог воплоти́ся, обнови́в нас.
Кондак, глас 4.
Пра́зднику зако́нному преполовля́ющуся, / всех Тво́рче и Влады́ко, / к предстоя́щим глаго́лал еси́, Христе́ Бо́же: / прииди́те и почерпи́те во́ду безсме́ртия. / Те́мже Тебе́ припа́даем и ве́рно вопие́м: / щедро́ты Твоя́ да́руй нам, / Ты бо еси́ Исто́чник жи́зни на́шея.
Икос:
Олядене́вшую мою́ ду́шу прегреше́ний беззако́ньми, / тече́ньми Твои́х крове́й напо́й, / и покажи́ плодоно́сну доброде́тельми. / Ты бо рекл еси́ всем, е́же приходи́ти к Тебе́, Сло́ве Бо́жий Всесвяты́й, / и во́ду нетле́ния почерпа́ти, живу́ю же и очища́ющую грехи́, / пою́щих сла́вное и Боже́ственное Твое́ воста́ние, / подая́, Благи́й, с высоты́ сше́дшую вои́стинну ученико́м Твои́м Ду́ха кре́пость, / Тебе́ Бо́га ве́дущим, / Ты бо еси́ исто́чник жи́зни на́шея.
Песнь 7
Ирмос: Халде́йская пещь, огне́м распала́емая, / ороша́шеся Ду́хом, / Бо́жиим предстоя́нием, / о́троцы поя́ху: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Пло́тски потруди́лся еси́, упокое́ние всех, / во́лею вжа́ждался еси́, исто́чниче чуде́с, / воды́ проси́л еси́, во́ду жи́зни, Иису́се, возвеща́яй.
Самаряны́ни, Го́споди, жене́ бесе́довал еси́, / облича́я безу́мие беззако́нных евре́ев, / она́ у́бо ве́рова Сы́на бы́ти Бо́жия, си́и же отверго́шася.
Во́ду живу́ю истека́ющую, во́ду безсме́ртия, / исто́чник присноживу́щий пода́ти обеща́л еси́, / ве́рою Дух Твой прие́млющим, Спа́се, от Отца́ происходя́щий.
Пятьми́ хле́бы препита́л еси́, ты́сящи а́лчущих, / и насыще́ния оста́нки, в други́я ты́сящи, Спа́се, умно́жил еси́, / показу́я сла́ву Твою́ свяще́нным ученико́м.
Яды́й Те́ло Твое́, жив бу́дет во ве́ки, / и пия́й Кровь Твою́, в Тебе́ пребу́дет, Спа́се мой, / и Ты в нем пребыва́еши, / и воскреси́ши его́ в после́днее мгнове́ние.
Удиви́л еси́, Влады́ко, Твое́ смотре́ние, / уве́рив чудесы́ Боже́ственную власть, / неду́ги изгна́л еси́, ме́ртвыя воскреси́л еси́ и́ слепы́я просвети́л еси́, я́ко Бог.
Прокаже́нныя очи́стил еси́, хромы́я испра́вил еси́, / разсла́бленныя стягну́л еси́, кровоточи́вую исцели́вый, / ше́ствовал еси́ по пучи́не, показа́в сла́ву Твою́ свяще́нным ученико́м.
Слава, Троичен: Покланя́емся Твоему́, Го́споди, Пречи́стому Отцу́, / и благода́ти Ду́ха, ю́же Твои́м апо́столом Бог сый разда́вый, / посыла́я их на про́поведь.
И ныне, Богородичен: Во чре́ве Твое́м вмести́ла еси́ невмести́маго Сло́ва, / от Твои́х сосе́ц дои́ла еси́ ми́ру Пита́теля, / на объя́тии носи́ла еси́ Содержи́теля на́шего, Богороди́тельнице Чи́стая.
Песнь 8
Ирмос: А́нгели и небеса́, / на престо́ле сла́вы седя́щаго / и я́ко Бо́га непреста́нно сла́вимаго, / благослови́те, по́йте / и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Прииди́те ви́дите, лю́дие, на престо́ле сла́вы воспева́емаго, / от люде́й беззако́нных ху́лимаго, / и ви́дяще по́йте в проро́цех Месси́ю предрече́ннаго.
Ты еси́ вои́стинну Христо́с, в мир сей прише́дый, / из Него́же спасе́ние и оставле́ние оте́ческих согреше́ний. / Ты еси́ вои́стинну живо́т, в Тя ве́ровавшим.
Прему́дрость Бо́жия, преполови́вшуся пра́зднику, я́коже пи́сано есть, / во святи́лищи предста́ и уча́ше, / я́ко вои́стинну Сей бя́ше Месси́а Христо́с, И́мже спасе́ние.
В суббо́тах Христо́с, и по вся дни пока́зоваше зна́мений дела́, / исцеля́я су́щия в неду́зех разли́чных, / но прельще́ннии лю́дие я́ростию распыха́хуся.
Разсла́бленнаго, глаго́лет, в ле́тех же мно́зех лежа́щаго, / в суббо́ту Сей исцели́ и преступи́ зако́н, / иуде́и Христа́ го́рько укоря́ху.
Не Моисе́й ли вам, зако́н да́вый, повелева́ет обре́затися, / и в суббо́ту му́жа обре́зуете, да не ка́ко зако́н оте́ческий разори́тся, / Христо́с иуде́ем глаго́лаше.
Неблагода́рни всегда́ в пусты́ни жи́вшии, / Благоде́теля за́вистию прогне́ваху, ху́ляще, / дви́жуще непра́ведныя язы́ки, тще́тным поуча́ющеся.
Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Троичен: Еди́н Бог у́бо Тро́ица, / Отцу́ не преступи́вшу в сыновство́, / ниже́ Сы́ну прело́жшуся во исхожде́ние, / но сво́йственная и обоя́, Свет Бо́га, три прославля́ю во век.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.
Богородичен: Ка́ко родила́ еси́, рцы, от Отца́ безле́тно просия́вшаго, / и со Святы́м Ду́хом воспева́емаго? / Или́ я́ко весть еди́н благоволи́вый из Тебе́ роди́тися, Богоро́дице.
Песнь 9
Ирмос: Чу́жде ма́терем де́вство, / и стра́нно де́вам деторожде́ние, / на Тебе́ Богоро́дице, обоя́ устро́ишася. / Тем Тя вся племена́ земна́я / непреста́нно велича́ем.
Пра́зднику преполовля́ющуся иуде́йскому, / возше́л еси́, Спа́се мой, во святи́лище Твое́, и науча́л еси́ всех, / чудя́хуся же иуде́е, и отку́ду Сей весть пи́сьмена не научи́вся, глаго́лаху.
Исцеле́ния дарова́ний Изба́витель мой источа́я, / сотворя́ше чудеса́ и зна́мения, / прогоня́ неду́ги, целя́ немощству́ющия, / но иуде́и неи́стовствовахуся мно́жеством чуде́с Его́.
Непокори́выя иуде́и Изба́витель мой облича́я, вопия́ше: / не суди́те на лице́, но пра́веден суд суди́те, / и́бо зако́н и в суббо́ту обре́зоватися повелева́ет вся́кому челове́ку.
Бо́льшая чуде́с ученико́м Твои́м, Спа́се, я́коже обеща́в, по́дал еси́, / посла́в в язы́ки пропове́дати сла́ву Твою́, / они́ же ми́рови пропове́даху Твое́ Воскресе́ние, благода́ть и воплоще́ние.
А́ще челове́ка обре́зуете в суббо́ту, да не ка́ко разори́тся зако́н, / ны́не на Мя что гне́ваетеся, / я́ко челове́ка всего́ здра́ва сотвори́х сло́вом? / По пло́ти вы су́дите, глаго́лет иуде́ем Христо́с.
Суху́ю исцели́вый ру́ку сло́вом, / изсо́хшую дре́вле зе́млю моего́ се́рдца исцели́в, Сло́ве, / покажи́ мя плодоно́сна, да соде́лаю и аз, Спа́се, / плоды́ в покая́нии те́пле.
Прокаже́нное мое́ се́рдце очи́стив, / и души́ моея́, Сло́ве, о́чи просвети́вый, / на одре́ боле́зни мя лежа́ща испра́ви, / я́коже разсла́бленнаго возста́вил еси́ на одре́ лежа́щаго.
Слава, Троичен: Чу́жде есть беззако́нным сла́вити безнача́льную Тро́ицу, / Отца́, и Сы́на же, и Свята́го Ду́ха, / несозда́нное вседержа́ние, / И́мже весь мир созда́ся держа́вою кре́пости Ея́.
И ныне, Богородичен: Вмести́ла еси́ во чре́ве Твое́м, Де́во Ма́ти, / еди́наго от Тро́ицы Христа́ Жизнода́вца, / Его́же пое́т вся тварь и трепе́щут го́рнии престо́ли, / Того́ моли́, Всеблаже́нная, спасти́ ду́ши на́ша.
Ексапостиларий.
Ча́шу име́яй неистощи́мых даро́в, / даждь ми почерпсти́ во́ду во оставле́ние грехо́в, / я́ко содержи́мь есмь жа́ждею, Благоутро́бне, еди́не Ще́дре.
Канон Преполовения Пятидесятницы
глас 4
Канон господина Феофана
Песнь 1
Ирмос: Мо́ря чермну́ю пучи́ну,/ невла́жными стопа́ми,/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма,/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Ве́лия я́же па́че ума́, Влады́ко,/ Боже́ственнаго Твоего́ воплоще́ния, благодея́ния сия́ют нам,/ да́рове же и благода́ти, и Боже́ственныя све́тлости,/ благода́тно истека́ющия.
Прише́л еси́, Христе́, све́тлости Божества́ испуща́я,/ пра́здника посреде́ явле́нно,/ пра́здник бо ра́достный спаса́емых еси́,/ и спасе́ния на́шего хода́тай.
Прему́дрость, пра́вда, Го́споди,/ и избавле́ние у Бо́га Ты был еси́ нам,/ от земли́ к небе́сной преводя́ высоте́,/ и Дух Боже́ственный да́руя.
Плоть Твоя́ истле́ния во гро́бе не ви́де, Влады́ко,/ но я́ко соста́вися кроме́ се́мене, тле́ния не прия́т,/ после́дованию естества́, пресу́щественно не рабо́тавшая.
Песнь 3
Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Вод животво́рных исто́чники отве́рзл еси́ Це́ркви,/ а́ще кто жа́ждет, усе́рдно да прихо́дит и пие́т, вопия́, Бла́же.
От земли́ у́бо на не́бо вознести́ся, проявле́нно глаго́лал еси́:/ с небесе́ же Ду́ха посла́ти обеща́л еси́ Свята́го.
Естество́м животворя́й и от Де́вы роди́выйся Госпо́дь,/ всем ве́рным дарова́ безсме́ртие, я́ко Благоутро́бен.
Седален, глас 8
Стоя́ посреде́ святи́лища, преполовля́ющуся боже́ственно пра́зднику,/ жа́ждай, взыва́л еси́, да гряде́т ко Мне и пие́т,/ пия́й бо от сея́ Боже́ственныя Моея́ воды́,/ ре́ки из чре́ва источи́т веле́ний Мои́х,/ а и́же ве́рует в Мя, по́сланнаго от Боже́ственнаго Роди́теля, со Мно́ю просла́вится./ Сего́ ра́ди вопие́м Ти:/ сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же,/ я́ко бога́тно излия́л еси́ во́ды Твоего́ человеколю́бия рабо́м Твои́м.
Слава, и ныне: Прему́дрости во́ду и жи́зни, источа́я ми́рови,/ всех, Спа́се, призыва́еши почерпсти́ спасе́ния во́ды,/ Боже́ственный бо зако́н Твой прии́м челове́к,/ в себе́ угаша́ет пре́лести у́глие,/ отону́дуже во ве́ки не вжа́ждет,/ ни преста́нет насыще́ния Твоего́, Влады́ко Царю́ Пренебе́сный./ Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́, Христе́ Бо́же,/ прегреше́ний оставле́ние прося́ще низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м.
Песнь 4
Ирмос: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ со́лнце пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Растерза́в сме́рти врата́ си́лою Твое́ю,/ пути́ жи́зни сказа́л еси́,/ безсме́ртия же две́ри отве́рзл еси́, ве́рою зову́щим:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Преполове́ние всех и коне́ц име́яй,/ и нача́ла, я́ко безнача́лен, обдержа́й,/ стал еси́ посреде́ вопия́:/ Боже́ственных, богому́дрии, прииди́те, даро́в наслади́теся.
Я́ко Бог и всех име́яй власть,/ я́ко си́лен держа́ву низложи́в сме́рти,/ посла́ти обеща́лся еси́, Христе́, Ду́ха Свята́го,/ от Отца́ происходя́щаго.
Богородичен: Дае́ши бога́тно благода́ть Тебе́ пою́щим,/ и из Тебе́ ро́ждшагося преве́чнаго Сло́ва, Ма́ти неискусобра́чная,/ прегреше́ний оставле́ние сим прося́щи, Пречи́стая.
Песнь 5
Ирмос: Ты, Го́споди мой, Свет в мир прише́л еси́./ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения,/ ве́рою воспева́ющих Тя.
Боже́ственных пра́здников преполове́ния дости́гше,/ соверше́нное боже́ственною доброде́телию обучи́тися потщи́мся, богому́дрии.
Я́ко вои́стинну свяще́нное настоя́щее торжество́, преполове́ние,/ превели́ких бо пра́здников ко́рень и све́тится обою́ду.
Богородичен: Ум арха́нгельский не мо́жет разуме́ти/ Твое́ неизрече́нное из Де́вы и пречи́стое рождество́, Спа́се Многоми́лостиве.
Песнь 6
Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися,/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею кро́вию.
Преполове́ние Пятдеся́тницы наста́ днесь,/ отсю́ду Боже́ственныя у́бо Па́схи,/ Боже́ственнейшею све́тлостию озари́вшееся,/ отону́дуже Уте́шителевою благода́тию сия́ющее.
Глаго́лал еси́ в хра́ме, Христе́, предстоя́ иуде́йским собо́ром/ Свою́ сла́ву открыва́я, и предъявля́я сро́дство к Роди́телю.
Богородичен: Бу́ди ми предста́тельница и стена́ неруши́мая,/ от мирски́х мя собла́знов избавля́ющая, еди́на Богороди́тельнице,/ и боже́ственным светоли́тием освеща́ющая.
Кондак, глас 4
Пра́зднику зако́нному преполовля́ющуся,/ всех Тво́рче и Влады́ко,/ к предстоя́щим глаго́лал еси́, Христе́ Бо́же:/ прииди́те и почерпи́те во́ду безсме́ртия./ Те́мже Тебе́ припа́даем и ве́рно вопие́м:/ щедро́ты Твоя́ да́руй нам,/ Ты бо еси́ Исто́чник жи́зни на́шея.
Икос:
Олядене́вшую мою́ ду́шу прегреше́ний беззако́ньми,/ тече́ньми Твои́х крове́й напо́й,/ и покажи́ плодоно́сну доброде́тельми./ Ты бо рекл еси́ всем, е́же приходи́ти к Тебе́, Сло́ве Бо́жий Всесвяты́й,/ и во́ду нетле́ния почерпа́ти, живу́ю же и очища́ющую грехи́,/ пою́щих сла́вное и Боже́ственное Твое́ воста́ние,/ подая́, Благи́й, с высоты́ сше́дшую вои́стинну ученико́м Твои́м Ду́ха кре́пость,/ Тебе́ Бо́га ве́дущим,/ Ты бо еси́ исто́чник жи́зни на́шея.
Песнь 7
Ирмос: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем опаля́еми взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Кре́постию, Спа́се, сме́ртную разо́рь си́лу,/ стезю́ жи́зни показа́л еси́ челове́ком, благода́рно Тебе́ зову́щим:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Плоть нося́ща ви́дяще,/ не разуме́ша собо́ри евре́йстии Сло́ве Тя Бо́жий,/ но мы Тебе́ воспева́ем:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Богородичен: Вы́шняго освяще́нное боже́ственное селе́ние, ра́дуйся!/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, вопию́щим:/ благослове́на Ты в жена́х еси́, Пренепоро́чная Влады́чице.
Песнь 8
Ирмос: Ру́це распросте́р Дании́л,/ львов зия́ния в ро́ве затче́,/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Красе́н из гро́ба воста́в, Божества́ сла́вою укра́шен,/ апо́столом Твои́м, Го́споди, яви́лся еси́,/ Ду́ха обеща́яся тем посла́ти де́йство, вопию́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Умертви́в а́да, я́ко Бог живонача́льнейший,/ всем источи́л еси́ живо́т ве́чный,/ его́же ны́не вообража́ют я́вственнее,/ светоно́сных дней сих ра́дости, вопию́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Лучи́, я́ко Со́лнце, Христе́, пра́вды яви́вся,/ ми́ру посла́л еси́ апо́столы Твоя́,/ нося́щия Тебе́ свет непостижи́мый,/ и неве́дения мглу очища́ющия и вопию́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богородичен: Се ны́не оскуде́ я́ве от Иу́дина пле́мене князь и вождь,/ Ты бо, Всенепоро́чная, родила́ еси́,/ пре́жде обеща́нное ча́яние язы́ков, Христа́ Бо́га,/ Ему́же пое́м: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Песнь 9
Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́ Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем веселя́щеся, Тя Богоро́дице велича́ем.
Но́вому и чи́стому жи́тельству, от Христа́ научи́вшеся,/ сие́ да́же до конца́ сохрани́ти поле́зно вси потщи́мся,/ я́ко да Свята́го Ду́ха прише́ствие восприи́мем.
Ты мое́ сме́ртное, Жизнода́вче,/ обложе́нием безсме́ртия, и нетле́ния благода́тию/ обле́к, Спа́се, совоскреси́л еси́,/ и Отцу́ приве́л еси́, вре́менную мою́ разруши́в брань.
В небе́сное па́ки житие́ зва́ни бы́вше,/ хода́тайства си́лою истощи́вшагося да́же и до ра́бия о́браза, и нас возне́сшаго,/ Сего́ досто́йно возвели́чим.
Богородичен: Я́ко ко́рень, исто́чник и вину́ нетле́ния,/ Тебе́, Де́во, вси ве́рнии уве́девше, похвала́ми почита́ем,/ Ты бо ипоста́сное безсме́ртие нам источи́ла еси́.
Вернуться к списку